Lexje Geplaatst: 8 juni 2016 Share Geplaatst: 8 juni 2016 LS, Voor onze landschildpadden zijn we regelmatig in het bos te vinden om paardenbloemen, distels en weegbree te plukken, want dit is erg gezond voor ze. Nu twijfelen we of dit wel de grote weegbree is, de schildpadden eten het wel. Kan iemand ons vertellen met zekerheid welke plantsoort dit is? Groetjes Lexje Zie bijlage Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aluapje Geplaatst: 8 juni 2016 Share Geplaatst: 8 juni 2016 Foto zou handig zijn. Overigens is alle weegbree heel gezond voor alle knagers en herbivoren. Quote Ik kweek regenwormen in mijn compostbak Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Lexje Geplaatst: 8 juni 2016 Auteur Share Geplaatst: 8 juni 2016 Bedankt voor je reactie Aluapje ben net nieuw hier dus denk dat er iets mis gegaan is met foto uploaden ga het nog eens proberen Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Lexje Geplaatst: 8 juni 2016 Auteur Share Geplaatst: 8 juni 2016 Denk dat het o moet lukken met de foto Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Flup Geplaatst: 8 juni 2016 Share Geplaatst: 8 juni 2016 Dat is geen weegbree. Weegbree heeft altijd hele duidelijke bladnerven, heel anders dan bij andere kruiden. Wat het wel is weet ik niet, ik zou het alsonkruid bestempelen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 8 juni 2016 Share Geplaatst: 8 juni 2016 Dat is ridderzuring. Quote Giga-gaas.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Lexje Geplaatst: 8 juni 2016 Auteur Share Geplaatst: 8 juni 2016 All bedankt voor de reacties! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aluapje Geplaatst: 9 juni 2016 Share Geplaatst: 9 juni 2016 Yep! Ridderzuring. Is ook heel lekker. Alleen zoals de naam al zegt, zuur. Quote Ik kweek regenwormen in mijn compostbak Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Greenpumpkin Geplaatst: 9 juni 2016 Share Geplaatst: 9 juni 2016 Weegbree is ook gemakkelijk te zaaien.Ik denk ook dat ik een van de weinige ben die een collectie in pot heeft staan. - bonte weegbree- rode weegbree- roosjes weegbree (schitterende bloem voor iemand die er voor open staat )Enz enz Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
AnnekeW Geplaatst: 9 juni 2016 Share Geplaatst: 9 juni 2016 https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Grote_weegbree Grote weegbree. Je herkent het aan de dikke nerven onderaan het blad. Zuring heeft het ook, maar daar zijn de nerven bij oudere bladeren rood. Bij weegbree wit/groen. https://wimvanderneut.wordpress.com/smalle-weegbree-plantago-lanceolata/ Dit is smalle weegbree. Momenteel goed te herkennen omdat het in bloei staat. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aluapje Geplaatst: 9 juni 2016 Share Geplaatst: 9 juni 2016 Weegbree is ook gemakkelijk te zaaien.Ik denk ook dat ik een van de weinige ben die een collectie in pot heeft staan- roosjes weegbree (schitterende bloem voor iemand die er voor open staat )Enz enz Wauw, die is mooi! Maar dat is vast geen wilde inheemse soort! Quote Ik kweek regenwormen in mijn compostbak Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Claudia69 Geplaatst: 9 juni 2016 Share Geplaatst: 9 juni 2016 Er zijn verschillende soorten weegbree en van sommige wordt het zaad als 'vlozaad' of 'psyllium' verkocht in natuurwinkels. Misschien eens proberen om dat te zaaien? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Greenpumpkin Geplaatst: 10 juni 2016 Share Geplaatst: 10 juni 2016 Weegbree is ook gemakkelijk te zaaien.Ik denk ook dat ik een van de weinige ben die een collectie in pot heeft staan- roosjes weegbree (schitterende bloem voor iemand die er voor open staat )Enz enz Wauw, die is mooi! Maar dat is vast geen wilde inheemse soort! Nee, betreft idd een cultivar.Weegbree valt dus eigenlijk niet onder het onkruid al denkt de vereniging daar anders over Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
AnnVisse Geplaatst: 16 juni 2016 Share Geplaatst: 16 juni 2016 Weegbree werkt ook goed tegen brandnetel prikken. Heeft vorige zomer al menig leed verzacht bij ons in het gezin. @greenpumpkin mag ik vragen hoe je aan die zaden komt?? Vind die roosjes weegbree erg mooi! Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk Quote Stil aanwezig... Informatie opzuigend. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.