Richard74 Geplaatst: 6 juni 2016 Geplaatst: 6 juni 2016 Ik ben momenteel van mijn Lambada soort de eerste oogst aan het plukken. Ik zie heel veel uitlopers bij ze, kan ik deze nu nog gewoon afknippen om er voor te zorgen dat alle energie gaat naar de vrucht? Uiteindelijk wil ik wel stekken van deze planten maar kan dat later ook nog? Maken ze ook nog uitlopers als de oogst voorbij is bijvoorbeeld? En hoeveel uitlopers pak je van een plant? En welke? En nog iets, bij de kweker op de site staat de volgende tekst: 10. Hoe vaak kan ik zelf stekken?1 tot 2 keer. De planten zijn best virusgevoelig en als ze eenmaal aangetast zijn dan kan dat 50% reductie geven in de oogst. Ook wordt de plant zwakker tegen ziektes waardoor er meer aardbeien wegrotten. Eenmaal zieke planten worden nooit meer beter. Als u zelf stekt kijk goed of de plant waarvan de kleintjes gegroeid zijn dan ook nog gezond is en ook in het voorjaar goed heeft gegeven. Hoe moet ik dat precies lezen? Ik heb de plantjes dit jaar gekocht, ik wil daar van stekken, als deze stek een plant is geworden en vrucht geeft, wil ik daar ook weer van stekken. Enzovoort. Kan dat wel? Of kan dat maar 1 of twee keer en worden de planten dan elke keer zwakker? Ik begrijp het niet Quote
RobO Geplaatst: 6 juni 2016 Geplaatst: 6 juni 2016 ikzelf zou dit jaar van nieuwe plantjes nog geen stekken nemen, dus alles wegknippen het tweede jaar zou ik van een aantal goede planten wat uitlopers laten gaan en na het eerste flinke kinderplantje afknippen en dat vaststeken;als het kindplantje geworteld is na een week of wat gaat ie los van de moederplant die dan nog wat kracht op kan doen voor het volgende jaarhet derde jaar hetzelfde, en daarna zou ik de oude planten ruimen; hier geven de lambada's alleen het tweede jaar een goede oogst en worden de planten zelf daarna ook wat minder (kleiner blad, eerder rode stippen, minder en kleinere vruchten)) ik zou elk jaar doorgaan met stekken totdat de planten er minder goed uitzien/ziek worden/virussen oplopen en andere narigheid krijgen, dan moet je wel goed opletten en wel snel ingrijpen voor onze korona's is er nog geen sprake van dus we hebben hier nu voor het 6e jaar stekken van de oude planten ik denk dat de kweker je wil beschermen tegen ziekten virussen ed en zelf ook wel een belang heeft... Quote
weknow Geplaatst: 6 juni 2016 Geplaatst: 6 juni 2016 Ik ben momenteel van mijn Lambada soort de eerste oogst aan het plukken. Ik zie heel veel uitlopers bij ze, kan ik deze nu nog gewoon afknippen om er voor te zorgen dat alle energie gaat naar de vrucht?Ja Uiteindelijk wil ik wel stekken van deze planten maar kan dat later ook nog? Ja Maken ze ook nog uitlopers als de oogst voorbij is bijvoorbeeld? Ja En hoeveel uitlopers pak je van een plant?In principe kan elke uitloper weer een plant worden als ze gaat wortelen. Maar waarschijnlijk wijs om:- Alleen de mooiste, gezondste en bestdragende planten (even merkje geven) te gebruiken.- De 1 a 2 sterkste uitlopers te gebruiken (een uitloper maakt weer nieuwe volgende...wegknippen) en - ze te helpen met wortelen die je wilt aanhouden, bijvoorbeeld door vast te steken met stokje, evt. zelfs in potje met potgrond Regel is dat je nieuwe aardbeiplanten in augustus geplant moeten zijn, wil je er volgend jaar al een goede oogst van hebben. Als je een ras hebt dat veel "neuzen"(= groeipunten) vormt, zal de oogst sneller achteruit gaan in de loop der jaren (veel maar kleinere vruchten). Mits de plant nog vrij jong is (bijv. 2e of 3e jaar) kun je hem dan in het najaar even opgraven en op 3 neuzen terugzetten. (deel neuzen wegbreken of wegsnijden) en weer terug planten. Na 3 jaar kun je beter met nieuwe uitlopers (of gekochte planten) verder gaan. En welke? Zie hiervoor De informatie van de kweker klopt wel, maar hij ziet je ook graag weer snel terug. Als je een goed, gezond, lekker soort gevonden hebt en de planten blijven goed groeien en vruchten geven en er gezond uitzien, kun je blijven vermeerderen daarvan. Zieke, slechte, kwijnende, misvormde planten meteen verwijderen en zeker geen nieuwe planten van maken. Edit....Robo was iets eerder met zijn antwoord, daarom deels dubbele info Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Antoine Geplaatst: 6 juni 2016 Geplaatst: 6 juni 2016 Ik ga vanaf dit jaar iets nieuws proberen, weet niet of dit de heilige graal is hoor... Vanaf tweede jaar de stekken naast huidige bed poten in het najaar, daarna elk jaar een rij stekken poten en een rij oude planten rooien. Zo wandelt je bed dus steeds verder. Maak automatisch gebruik van wisselende teelt methode en elk vierde jaar breek rooi ik mijn oude planten. Zijn er al mensen die het op zo'n manier doen? Ik ga dit proberen hoewel het lastig is voor de planning van je groenten.... Dat dan weer wel... Gr Anton Quote In een groen, groen, knollen, knollenland...
weknow Geplaatst: 6 juni 2016 Geplaatst: 6 juni 2016 Volgens mij is dit zo een beetje de standaard-methode voor liefhebbers, Antoine. Och...de nieuwe rij hoeft er niet eens naast...mag ook op een ander bedje weer verder gaan....zoals het bij jou of een ander goed uit komt. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Antoine Geplaatst: 6 juni 2016 Geplaatst: 6 juni 2016 eh ohw... okay, was goed bedoeld... Quote In een groen, groen, knollen, knollenland...
Riraro Geplaatst: 6 juni 2016 Geplaatst: 6 juni 2016 Hoe kun je zien wat de oude planten zijn die geruimd moeten worden? Bij mij staat namelijk alles in de volle grond en heb vorig jaar van een stuk of 10 plantjes naar ruim 1m2 bomvol gegaan (blijkbaar iets te veel uitlopers tijdens mn vakantie) en nu heb ik echt geen idee meer wat nu een 1e jaars plant is en wat een 2e jaars Quote
RobO Geplaatst: 7 juni 2016 Geplaatst: 7 juni 2016 tsja, als ze niet in grootte van het rhizoom verschillen weet ik het niet, dit/volgend jaar alles op een rijtje zetten is wel zo handig Quote
Mijnunbiet Geplaatst: 7 juni 2016 Geplaatst: 7 juni 2016 Bedankt RobO en Weknow voor de gedegen antwoorden. Ik moet hier ook mee aan de slag; heb een nieuw bed Korona's staan maar had ook nog een oud bed waar een mij onbekend ras (grote sappige niet al te zoete juni's, moet ik nog even determineren) aardbeien op staat. Veel vruchten dit jaar maar één kluwen van planten. De planten zijn zeker 50 cm buiten het bed gekropen... Ik had gedacht om hieruit jonge planten over te zetten naar een nieuw bed maar hoe? Kan ik het best peuteren op zoek naar de jonge planten en die dan uitgraven (zoals aan de buitenrand)? Moet ik alleen de heel jonge plantjes nemen of ook die dit jaar de meeste vruchten geven? Is het najaar het beste seizoen om dit te doen of kan het beter direct na de oogst? Of is het gewoon alles opgraven, plant voor plant uit elkaar trekken en de mooie uitlopers nemen? Quote Wat je ook doet is van geen enkel belang, maar het is erg belangrijk dát je het doet
Frans D Geplaatst: 7 juni 2016 Geplaatst: 7 juni 2016 Zijn er geen restanten van de oude "navelstrengen" te zien?Oude bladstelen blijven nog best lang zichtbaar, weet alleen niet hoe het daarmee zit, want ik knip ze af om de plantjes los te kunnen halen. Quote
Riraro Geplaatst: 7 juni 2016 Geplaatst: 7 juni 2016 tsja, als ze niet in grootte van het rhizoom verschillen weet ik het niet, dit/volgend jaar alles op een rijtje zetten is wel zo handig Helaas is alles, op handjevol plantjes aan de rand na, qua hoogte en blad ongeveer gelijk. Ik had ze plantjes die ik had destijds heel netjes in 2 rijen gezet met zo'n 30cm tussen de planten met het idee zo de boel netjes te houden, maar ja.....toen gingen we op vakantie Quote
Richard74 Geplaatst: 7 juni 2016 Auteur Geplaatst: 7 juni 2016 Bedankt voor de voor mij waardevolle informatie Bit en Rob. Alleen roept het natuurlijk weer meer vragen op. Ik heb nu 50 Lambada planten, begin maart zijn deze in de grond gegaan. Nieuweling als ik ben denk ik dus zeker te weten dat dit dus het eerste jaar is dat ze "in productie" zijn. Dat klopt toch? Ik ben geneigd Rob zijn advies op te volgen, dus dit jaar geen nieuwe plantjes te nemen en dat volgend jaar te doen. Maarrrr, dat betekent dat ik volgend jaar sowieso een hele goede oogst heb, want dan zijn ze twee jaar en zijn dan op hun top, maar het jaar daarop weer een mindere oogst omdat de moederplanten dan drie zijn, en de nieuwe planten het eerste jaar in gaan. Is het dan niet beter om nu al te gaan stekken om daarmee vanaf volgend jaar elk jaar wel een serie tweedejaars planten te hebben? Of is het beter om te stekken van tweedejaars planten ipv eerstejaars? Oh, en ik wil minimaal 50 Lambada planten hebben, meer mag ook . Ik dacht dus dat ik elk jaar 50 nieuwe stekken moet hebben. En voor mijn beeld, ik heb een foto toegevoegd, ik hoop dat het te zien is, in het vierkant zie je drie uitlopers. Hoe werkt dat nou precies. Het uiteinde van zo'n uitloper zet je in een potje of in de grond vast en dan gaat dat wortelen. Snij je dan, als het geworteld is, de uitloper van de moederplant af, of laat dat vanzelf los? En is de uitloper dan niet te lang? En Bit, je zei dat om het volgende jaar aarbeien te krijgen, dan moeten deze uitlopers dus in augustus al in de grond zitten? Bedoel je daarmee op hun uiteindelijke plek in het bedje of telt in een potje ook als in de grond zitten? Sorry voor de lading vragen maar ik ben een soort aarbeien plant fan geworden, ik heb nu twee bedjes maar ik heb de neiging om naar vier bedjes uit te breiden, waarschijnlijk ben ik straks niet meer te houden als ik dat stekken een beetje door heb Quote
Frans D Geplaatst: 7 juni 2016 Geplaatst: 7 juni 2016 Je kan wel elk jaar nieuwe plantjes uit uitlopers halen maar waar laat je ze dan?Wanneer je steevast op 50 planten wil blijven, dan zal je dus elke twee jaar vanuit uitlopers 50 nieuwe plantjes moeten halen.Dus in de situatie waar je nu zit, volgend jaar pas daarmee nadat de planten klaar zijn met vruchten geven aan de gang gaan.En dan kun je daarna kiezen, of dat je de aardbeien die hun tweede jaar oogst hebben gegeven vervangt door de nieuwe plantjes.Of en zo heb ik het nu zelf gedaan; - De mooiste plantjes die uit de uitlopers komen direct in een potje met aarde laten wortelen.- Zo lang mogelijk aan de "navelstreng" laten zitten.- De plantjes in hun potjes buiten laten overwinteren op een stuk worteldoek op een luw stukje, waar je zo min mogelijk last van vorst hebt. *- In maart de oude planten rooien en gelijk een deel van de aarde toplaag vervangen door nieuwe aarde.- Vervolgens de jonge plantjes poten. De meesten doen dit volgens mij al rond Augustus, maar ik had zelf zo het idee, dat des te langer zo'n jong plantje aan moeders navelstreng zou zitten, des te meer het geholpen zou worden en des te mooier het plantje uiteindelijk zou worden.Bij mij is het in ieder geval allemaal goed gegaan. In potjes zetten doe ik vrij eenvoudig, gewoon vastzetten op de voorste en achterste navelstreng met een v vormig twijgje ofzo en dan de achterste navelstreng afknippen zodat daar zich geen nieuwe plantjes meer vormen.Uiteraard dit bij je meest potentiële planten doen. Je kunt eventueel wel alvast wat oefenen dit jaar met een aantal uitlopers, op die manier heb je gelijk wat plantjes als er een paar slechte planten zijn die vervangen moeten worden. Quote
weknow Geplaatst: 7 juni 2016 Geplaatst: 7 juni 2016 En Bit, je zei dat om het volgende jaar aarbeien te krijgen, dan moeten deze uitlopers dus in augustus al in de grond zitten? Bedoel je daarmee op hun uiteindelijke plek in het bedje of telt in een potje ook als in de grond zitten? Och....om mij met Bit te verwisselen vind ik nog niet de slechtste keuze ...zo een knappe man! Plantjes die je in maart kocht, zullen niet veel meer dragen dit jaar. Trouwens dan zouden van de vrij vroege Lambada de vruchten er al aan moeten hangen. Bloeizetting van die soort zal nou zo een beetje voorbij zijn. Dus als je nu nog niks had, zullen het kinderplantjes zijn.....Ik heb Lambada's zelf nooit echt geteeld...enkele plantjes gehad, maar die werden snel aangetast door van alles, dus weggedaan. Of je beter wacht met uitlopers te stekken en de planten eerst goed volwassen laat worden, of toch al enkele uitlopers laat wortelen......ik denk dat het allebei wel kan. Zo gauw een uitloper wortelt kun je het als een zelfstandig plantje beschouwen (ook losmaken en al oppotten of uitplanten)...dus heel lang "teert" het niet op de moederplant. Het belang van tijdig planten is vooral dat de aanmaak van de vruchten voor volgend jaar bij eenmaal-dragende rassen al in het najaar gebeurt. Het is dus belangrijk om die in de best mogelijke groeiomstandigheden gebeurt en dat de planten alles vinden in de bodem wat daarvoor nodig is....voor mij: veel organisch materiaal en goede langzaamwerkende bemesting (= compostrijk bed). In een ruime pot moet dat ook kunnen (batobakken voor 3 a 4 planten zijn ook niet meer dan 40 liter groot) maar dat is natuurlijk veel gevoeliger voor even te droog of even te nat dan in de volle grond. Persoonlijk vind ik teelt van aardbeien in de koude kas geen enorm succes....heb het nu de eerste keer geprobeerd (voorbehoud, misschien niet alles perfect goed gedaan) .....maar de smaak vind ik duidelijk minder dan die van volle grond en het vraagt veel meer aandacht (ziektes, belagers, beschadiging van de vruchten)....in de volle grond heb ik vrij weinig omkijken naar de planten, af en toe wieden en schoonmaken.....in het begin van de oogst wat aangevreten vruchten door pissebedden of slakken...maar voor de rest is het rijkelijk "plukken maar". Voordeel van in kas is natuurlijk wel dat je 3 a 4 weken eerder ervan kunt eten en de vruchten wat "schoner" blijven. Maar met mijn 30 plantjes ongeveer is de oogst zo rijkelijk elk jaar dat we lang niet alles op kunnen eten...weggeven en een aantal kilo's in de vriezer voor jam e.d. ...dat er dan soms wat minder mooie tussen zitten waarvan je iets moet wegsnijden...och....zitten we niet mee...die zijn voor de verwerking. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Richard74 Geplaatst: 9 juni 2016 Auteur Geplaatst: 9 juni 2016 Eeeh, nou, mijn Lambadas heb ik in maart geplant en ze geven behoorlijk hoor. Ik heb nu twee keer geplukt en de teller staat op 1.5 kg en we zijn zo te zien nog lang niet aan het einde van de oogst Ik heb gelijk met de Lambadas ook Polka's en Marinwas geplant en de Polka's vind ik een minder mooie plant, geeft ook genoeg hoor, maar de Lambadas doen het bij mij zo goed dat ik daar mee verder ga. De Marinwas zitten nog in de bloemen fase dus nog geen aardbeien gezien of geproefd, de plant zelf vind ik wel erg mooi dus daar wil ik ook mee verder. Zoals je misschien weet zijn al mijn bedden compostrijk, ik ga dus toch al stekken nemen en niet wachten tot volgend jaar, puur om te oefenen. De Polka's ga ik eruit halen en op deze plekken zet ik dan de nieuwe stekken. Ik zit te denken aan een extra bedje en daar kunnen dan de stekken van de Marinwas eventueel naar toe. Dan staan de stekken in augustus dus al in compostrijke bedden, dan zou het goed moeten gaan toch? Overigens riepen mede tuiners bij mij op het complex dat het na 1 a 2 keer stekken wel ophield. Ik ga af op jullie en ga er vanuit dat ik daar makkelijk overheen ga Quote
Roland Geplaatst: 18 juni 2017 Geplaatst: 18 juni 2017 Wat denk je van jaarlijks 25st 2jarige en 25st 1 jarige planten.je kunt dat elk jaar van de 2 jarige nieuwe plantjes emen en hierna de 2 jarige eruit doen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.