mkleinman Geplaatst: 3 juni 2016 Geplaatst: 3 juni 2016 Ik heb intussen mijn tuin ook voorzien van mulch. Bij de Action zijn geperste pakken bodembedekker beschikbaar voor 69 cent per stuk. Er zitten stukjes blad, kleine stukjes hout en wat lijkt op gras in. Ik heb de delen waar mijn fruitboompjes in staan intussen voorzien van een laag van 2 a 3cm. Alleen heb ik mijn tuin qua voeding en bodemkwaliteit de afgelopen jaren behoorlijk "mishandeld". De afgelopen jaren redelijk intensief aardbeien in de tuin gehad en groente verbouwd en maar heel spaarzaam bemest. En verder al het groen- en snoeiafval allemaal de groene kliko in. Ik heb begin van dit jaar de tuin uitgebreid voorzien van mest en dus nu van mulch. Zijn er dan nog meer dingen die ik kan doen of is het nu afwachten? Of is het toch verstandig om bodemstalen te nemen en deze te laten analyseren? Quote Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.
tbtirza Geplaatst: 3 juni 2016 Geplaatst: 3 juni 2016 Bodemstalen kan je altijd nemen. Zelf vind ik dit geldverkwanserij.. je ziet vanzelf wel of iets groeit / bloeit of niet. Zo niet, kan je altijd nog mest oid toevoegen. Misschien niet goed gelezen, maar wat wil je verbouwen ? Quote Follow your dreams, they know the way!
mkleinman Geplaatst: 3 juni 2016 Auteur Geplaatst: 3 juni 2016 Veruit het belangrijkste is fruit. Ik heb twee appelboompjes staan, een grote perenboom ( duopeer ) een pruim, twee kersen, wat kleinfruit etc. Ik verbouw op dit moment nog wat groente in mijn voortuin maar ik denk dat dit het laatste jaar is. Ik vind fruit kweken leuker ( en om wat voor reden dan ook ) makkelijker. Quote Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.
Sin Fronteras Geplaatst: 3 juni 2016 Geplaatst: 3 juni 2016 Je zit in Lelystad, dus ik neem aan op klei? Dan kan je bodem heel wat hebben en denk ik dat je met (koe)mest en mulch grotendeels klaar bent. Je kunt natuurlijk altijd een proef doen met spinazie, voor de stikstof (omdat dit meestal het snelst uitspoelt). Groeit snel, dus je eventueel nog bijsturen. Quote Scent & Spice | Genieten, denken en doen met kruiden! In het Pakhuis | Inspirerende en kleinschalige vergaderruimte en workshoplocatie in de Betuwe
mkleinman Geplaatst: 3 juni 2016 Auteur Geplaatst: 3 juni 2016 Die klei valt wel wat tegen hier. Waar ik woon was voorheen een zandbank. Daar is klei overheen gestort. Afhankelijk waar ik spit zit ik tussen de 30 en 60cm op zand. Voordeel is wel dat de afwatering hier prima is. Vooral de plekken waar wat minder klei zit kan ik merken dat groente en/of aardbeien stukken minder produceren. Nu hoef ik ook geen topproductie maar aan een uitgeputte tuin heb ik ook niets Quote Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.
pippi Geplaatst: 3 juni 2016 Geplaatst: 3 juni 2016 Je zou ook hier en daar wat groenbemesters kunnen zetten / zaaien. Daar heb je weinig werk aan, veel keus in leuke (bijen)planten en het is weer lekker wat organisch materiaal voor je grond. Quote
AnnekeW Geplaatst: 4 juni 2016 Geplaatst: 4 juni 2016 Die geperste pakken van de Action is kokosvezel. Een grove en een fijne variant. Quote
RobO Geplaatst: 4 juni 2016 Geplaatst: 4 juni 2016 ja, zonder enige voedingswaarde heb ik gemerkt bij zaaiencompost maken is mijn deadvies veel, en bladcompost in de herfst Quote
sugarlevi Geplaatst: 4 juni 2016 Geplaatst: 4 juni 2016 Het devies van tegenwoordig is compost-compost-compost. Die groene kliko ga je niet meer vullen neem ik aan? In plaats daarvan heb je een composthoop opgezet (of meerdere)? Quote "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz
weknow Geplaatst: 4 juni 2016 Geplaatst: 4 juni 2016 Echt bemesten (stalmest, paardenmest e.d.) van fruit is gauw te veel, mede door een betrekkelijk hoge stikstofwaarden. Gevolg kan zijn te veel groei en weinig/slecht fruit en meer kans op schimmel en insecten-aantastingen. Daarom is milde, organische, geleidelijke bemesting waar alle mogelijke voedingsstoffen zo een beetje in voorkomen, ideaal en compost is precies dat. Geeft bovendien een boost aan het bodemleven dat helpt bij (de juiste) voeding van je planten, bodemstructuur, waterhuishouding en gezondheid. Compost is gratis en makkelijk zelf te maken, recycling ook van wat je tuin opbrengt. Heb je die niet en je wilt het kant en klaar kopen dan komt zoiets als fruitmest van DCM (let op hoge kaliumwaarde) in de buurt. Gedroogde koemestkorrels kan ook nog wel. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
mkleinman Geplaatst: 4 juni 2016 Auteur Geplaatst: 4 juni 2016 ja, zonder enige voedingswaarde heb ik gemerkt bij zaaiencompost maken is mijn deadvies veel, en bladcompost in de herfst Met de fijne variant heb ik dat vorig jaar ook gemerkt. Daarmee heb ik destijds de AH moestuintjes verplant. Resultaat was dat de plantjes niets deden. Om die reden dit jaar daarvoor maar potgrond gebruikt. Dat ging stukken beter. Wanneer dit materiaal vergaat levert het toch wel voedingsstoffen en verbeterd het de bodem? Je zou ook hier en daar wat groenbemesters kunnen zetten / zaaien. Daar heb je weinig werk aan, veel keus in leuke (bijen)planten en het is weer lekker wat organisch materiaal voor je grond. Dat is inderdaad een goede. Ga ik me in verdiepen. Het devies van tegenwoordig is compost-compost-compost. Die groene kliko ga je niet meer vullen neem ik aan? In plaats daarvan heb je een composthoop opgezet (of meerdere)? Ik heb niet heel veel plek. Ik had deze al gevonden. https://eco-cycle.nl/12-compostvaten zijn deze aan te raden? Overigens nog een vraag. Alleen tuinafval erin gooien of ook groenafval vanuit de keuken? Edit: Ik heb intussen aardig wat compostvatten gevonden, nu klinkt 380 liter veel maar dat zit zo vol na een dag snoeien. Ik heb net de buxushaag gesnoeid en de groene kliko zit bomvol. Is het verstandig om er dan meerdere neer te zetten? En gaat zo'n bak niet ontzettend stinken? Quote Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.
pippi Geplaatst: 4 juni 2016 Geplaatst: 4 juni 2016 Er is een draadje met allemaal info over compostbakken: https://www.moestuinforum.nl/foto-s-van-compostbak-t502.html Ik heb er zelf eentje gemaakt van twee houten pallets. En hij stinkt niet. (Keukenafval zoals eierschalen, koffiefilterzakjes met koffiedrab, theezakjes, fruitschillen (geen citrus) en afval van rauwe groenten (geen aardappelen en tomaten), dat mag er allemaal in.) Quote
weknow Geplaatst: 4 juni 2016 Geplaatst: 4 juni 2016 geen citrus) en afval van rauwe groenten (geen aardappelen en tomaten), dat mag er allemaal in.) Citrus mag er prima in. Alleen niet te grote porties ineens. Tomaten en aardappelen mag ook. Geen probleem in verband met phyophtera! Alleen uitkijken met erg aangetaste planten en met schillen/stukken aardappel (die overleven lang en kunnen uitlopen) en tomatenzaden (houden kiemkracht ook bij 50+ graden nog). Zo doe ik het al 40 jaar en dit komt ook overeen met de adviezen van Vlaco en Velt Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
mkleinman Geplaatst: 25 juni 2016 Auteur Geplaatst: 25 juni 2016 Nog een andere vraag over compost. Ik kwam op youtube dit filmpje tegen van tuinmanieren ( ). Daarin wordt geadviseerd om elk jaar een paar cm compost op de tuin te leggen om de kwaliteit te verbeteren. Maar wanneer de grondstof voor die compost niet van de eigen tuin af komt dan loop je (toch?) het risico dat je tuin op een gegeven moment steeds hoger komt te liggen? De reden waarom ik dit vraag is omdat ik een aantal borders/bakken heb waar ik mijn planten in heb staan. Ik kan daar niet oneindig compost aan blijven toevoegen anders lopen ze spreekwoordelijk over. Of maak ik ergens een gigantische denkfout? Quote Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.
Jorieke123 Geplaatst: 25 juni 2016 Geplaatst: 25 juni 2016 Je planten gebruiken de voedingstoffen uit de compost, het rijke bodemleven (dat je maakt door compost toe te voegen) ook. En dan 'verlies' je elke keer ook weer wat als je zaken oogst met kluit en al, die kluit kan dan weer op de composthoop. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Patrijs Geplaatst: 25 juni 2016 Geplaatst: 25 juni 2016 Ik zit op arme zandgrond en gebruik ieder jaar veel zelfgemaakte compost.Maar daarnaast mest ik bij met een paar kuub mest, paardenmest of liever koemest.Alleen compost zou lang niet genoeg zijn om mijn productie te halen.Er is hier iemand die 's winters paardenmest gebruikt en daarnaast nog kunstmest toevoegt.Jouw uitgangspositie zal wel niet zo extreem zijn, bij mij spoelt er veel voeding uit.Mijn compostbakken staan bij het compost topic.Compost is goed, maar vooral als bodemverbeteraar, de voedingswaarde wordt vaak zwaar overschat.Ik heb zelfs geteeld op puur compost in hoge tafel-bakken zonder dat er iets verbrande of over bemest werd.Wil je je bodem verbeteren zonder kunstmest dan heb je veel, heel veel, materiaal nodig. Zeker in het begin.Maar het levert ook veel op! Quote De moestuin van Patrijs
loes Geplaatst: 25 juni 2016 Geplaatst: 25 juni 2016 ik werk ook met verhoogde borders en elk jaar vul ik de borders tot de rand af met compost. het jaar daarop ligt de grond weer een paar cm onder de rand en kan ik weer tot de rand toe bijvullen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.