Ga naar inhoud

Contract volkstuin stopzetten of niet  

27 leden hebben gestemd

1. 1. Contract volkstuin stopzetten of niet

• 1) contract stopzetten
      5
    • 2) contract niet stopzetten
      22

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

aardperen

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Ook raar dat dat verboden wordt. Is munt dan ook niet toegestaan? En andere planten, die woekeren? Frambozen? Is iets dergelijks in het reglement opgenomen?

Met vriendelijke groet,

Wim.

Geplaatst:
Ook raar dat dat verboden wordt. Is munt dan ook niet toegestaan? En andere planten, die woekeren? Frambozen? Is iets dergelijks in het reglement opgenomen?

Ik vind het ook raar als er specifieke planten genoemd worden, in plaats van een algemeen verbod op bijvoorbeeld ondergronds woekerende soorten.

Kan me best voorstellen hoor, dat je op een volkstuin geen planten in de volle grond mag zetten die je nooit meer weg krijgt en die tientallen meters verderop opduiken en blijven komen ook al haal je ze constant weg, maar Ik denk dat er talloze planten te bedenken zijn die zich wat dat betreft veel agressiever verspreiden dan aardperen. (Als je een paar aardappels over het hoofd ziet kunnen die ook een heel eind verderop opeens de kop opsteken.)

Maar het lijkt me best lastig als je niet op de traditionele manier teelt en dus niet op enig moment een compleet lege 'schone' tuin hebt, en als een reglement niet sluitend is qua regelgeving. Ik heb voor de gein online eens een paar van die reglementen van volkstuinverenigingen bekeken, en vaak wordt er bijvoorbeeld over 'onkruid' gesproken zonder dat er een omschrijving wordt gegeven van wat 'onkruid' is. Niet gek dat het dan toch regelmatig botst tussen die vaak traditionele regels en nieuwe tuinders met nieuwe ideeën. Want de een zijn 'onkruid' kan voor de ander een 'vergeten groente' zijn.

@Dinah, mag je wel crosne en apios telen? Samen met de aardpeer is dat zo'n drie-zusters-ding, en dat is nou iets wat ik wel zou willen proberen als ik ooit de ruimte krijg op een volkstuin.

Geplaatst:

Hoi,

Bij mijn vereniging staat in het reglement:

Aardperen mogen alleen verbouwd worden als de ruimte waarin ze groeien tot op een diepte van 40 cm is afgegrensd met materiaal waar ze niet doorheen kunnen groeien.

Verder worden geen planten bij naam genoemd.

Geplaatst:

Pippi, die combi lijkt me toch geen 3-zusters-combi, hun opbrengst groeit allemaal onder de grond, dat zit elkaar dan flink in de weg.

Aardpeer woekert trouwens ook niet hoor. Ja, elk flintertje loopt weer uit in het volgende jaar. Maar hij wandelt niet door je tuin zoals munt of frambozen. Tenminste, hier niet in al die jaren dat ze hier al staan, soms jaren op dezelfde plek. Die strook is nog precies even breed als jaren terug. We oogsten steeds wat en laten de rest zitten voor volgende jaren.

Geplaatst:

Jorieke, toch schijnt het een werkbare combi te zijn, omdat ze elkaar qua groei boven de grond en voedingsstoffen wel ondersteunen. En de truuk is dan dat je ze in 1 keer in het najaar oogst, waarbij je een deel laat zitten of te kleine knollen weer terug plant.

Geplaatst:

Ik zelf moet gelukkig geen tuin huren op een complex.

Dat die constructie niet mag zetten voor de framboze lijkt me raar mij lijkt het inorm veel op te staan van bouwsels als je er passeerd.

Ik denk dat het hier in de buurt op sommige momenten af te raden was om op u tuin te komen i.v.m. de vochtigheid .(akkers mais die nog maar een 20 cm hoog staan door regenval aardappelen waar ganze plekken in ontbreken door het vochtig weer)

En van de bloemen hebben andere problemen omdat ze mogelijk er wat zaailingen van zouden krijgen?

En dan komt er iemand de gronden bewerken die overal overrijd met de mogelijkheid van verspreiden van knolvoet ? Ik zou toch veel liever wat zaailingen van de buren krijgen dan knolvoet .

Geplaatst:

Het probleem zit hem dus in het feit dat de broer van de voorzitter met zijn freesmachine over de tuin van Simon wil omdat die niet over het pad kan. Het verhaal van de wilde bloemen en de frambozenconstructie is niets meer of minder dan spierballengerol van de voorzitter om te laten zien wie er de baas is. Ondertussen wil die stiekem bereiken dat de tuin van Simon weer 'gebruikt' kan worden als pad voor zijn broer.

Ik zou daar zeer stoïcijns op reageren. Geef hem precies wat die wil. Maar ik zou precies op de erfafscheiding een pracht van een hek neerzetten

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...