Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Klopt, wij hebben elk jaar enorm veel last van perenroest. Er staat in elk geval een conifeer in de tuin van de buren. Of dat een juniperus weet ik niet.

Volgend voorjaar maar beginnen met de minst effectieve methode, bespuiten met spuitzwavel.

Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.
Geplaatst:

Vandaag de laatste zomersnoei toegepast tot zover mogelijk. De gesteltakken kloppen niet voor een perenboom dus ik zal het ermee moeten doen.

Alle grote sappentrekkers bovenin er nu allemaal uit gehaald. Verder nog wat waterlot verwijderd en nog een aantal kruisende takken. En last but not least nog een aantal takken die eerst horizontaal en dan weer verticaal verder groeien.

Van dat laatste zit er nu nog 1 in, die zit in de Bonne Louise. Die laat ik nog even zitten tot volgend jaar dat de boom zich wat heeft kunnen herstellen. Ik heb namelijk dit jaar vooral aan de BL kant gigantisch huis gehouden.

Het eindresultaat:

2016-08-30-2054031472582607.18

2016-08-30-2031701472582608.18

2016-08-30-2012731472582609.19

2016-08-30-2035511472582610.20

De boom is nu veel meer in balans. Nu hopen dat de boom aankomend voorjaar goed reageert en dat er in beide bomen veel bloemknoppen zitten.

Geplaatst:

Dat hoop ik.ook voor u mijnheer kleinman...

Stelregels bij het snoeien zijn: (uit mijn hoofd)

1) al het dode hout verwijderen...

2) naar binnen (richting hoofdstam) groeiende takken verwijderen, want die blokkeren het zonlicht, en gewerkt moet worden naar een open kroon

3) kruisende (elkaar rakende) takken verwijderen.

Verder wordt het meeste waterlot verwijdert, dat zijn de slappe, meestal op de rugzijde v.d. takken dunne twijgen, en te steil (rechtop geplaatse) takken kunnen (voorzichtig) uitgebogen met een gewichtje of door ze met een stukje touw te knopen aan de hoofdstam..

Dit alles gebeurt hoofd zakelijk in de winter, geldt voor appel en peer. Bij een pruim kan dezelfde methode worden toegepast, alleen dan direct na de oogst in de herfst...

Toegewerkt moet worden naar een aantal goede sterkte hoofd takken (gesteltakken) in de goede stand (45 tot 90 graden) die het fruit gaan dragen...

In uw geval mijnheer kleinman, wellicht het dubbele aantal gesteltakken, daar het een duo peer betreft....

• 6 maanden later ...
Geplaatst:

Update:

De boom begint intussen uit te lopen en het effect van het snoeien van vorig jaar is nu zichtbaar. Volgens mij is het missie geslaagd. De boom zit namelijk helemaal vol met bloemknoppen, niet alleen de conference maar ook de Bonne Louise zit helemaal vol met knoppen.

2017-03-17-1448921489757478.24

En een detailfoto van een tak aan de kant van de Bonne Louise.

2017-03-17-1469551489757480.24

Geplaatst:

Om de perenroest iets in te dammen is dit nú hét moment om er iets tegen te doen.

Spuitzwavel kopen, en nu volgens aanwijzing op de verpakking verspuiten over alle takken. Helpt echt, niet definitief, maar wel behoorlijk. Eventueel ruim na de bloei nog eens herhalen.

Nee, is geen zwaar gif ( wel uit je eigen spuitwolk blijven ), is toegelaten in de biologische landbouw.

• 2 weeks later...
Geplaatst:
Update:

De boom begint intussen uit te lopen en het effect van het snoeien van vorig jaar is nu zichtbaar. Volgens mij is het missie geslaagd. De boom zit namelijk helemaal vol met bloemknoppen, niet alleen de conference maar ook de Bonne Louise zit helemaal vol met knoppen.

2017-03-17-1448921489757478.24

En een detailfoto van een tak aan de kant van de Bonne Louise.

2017-03-17-1469551489757480.24

Nice , ik zal mij maar eens inschrijven voor dezelfde cursus voor volgend jaar. Heb jij ook de wintersnoei cursus gevolgd?

Geplaatst:

Yes ik heb de zomer en wintersnoei gedaan bij Fruithof Frederiksoord. Het enige nadeel is dat die cursus is gebaseerd op hoogstam fruitbomen en op het behoud van de originele structuur van die bomen. En dus niet de snoei naar maximale productie van perenbomen die je op fruitgaarden ziet.

Volgend jaar dus daar ook maar een keertje langs

Geplaatst:
Yes ik heb de zomer en wintersnoei gedaan bij Fruithof Frederiksoord. Het enige nadeel is dat die cursus is gebaseerd op hoogstam fruitbomen en op het behoud van de originele structuur van die bomen. En dus niet de snoei naar maximale productie van perenbomen die je op fruitgaarden ziet.

Volgend jaar dus daar ook maar een keertje langs

Wat is het verschil tussen snoei van een laagstam boom en een hoogstam boom?

Geplaatst:

Qua snoeiregels niets. Alleen snoeien ze bij Fruithof Frederiksoord puur op de originele ( wat de boom wil ) vorm. Dus bij appels 3/4 gesteltakken die je in een soort paraplu snoeit. En bij een perenboom 4/5 gesteltakken in de vorm van een krans of wenteltrap rondom de centrale as.

Dit kan je zowel bij een hoogstam als laagstamboom volgen uiteraard.

Alleen verschilt de vorm van de boom uiteraard dan wel enorm als je de oude fruitbomen ziet bij bijvoorbeeld www.oudefruitbomen.nl, hier wordt meer gesnoeid naar maximale opbrengst van de boom terwijl je zoveel als mogelijk naast elkaar kan plaatsen. Dus veel uitbuigen, horizontale takken etc.

Nu is de perenboom in kwestie van dit topic heel lang compleet verkeerd door mij gesnoeid en heeft die nu een gestel gekregen wat zowel niet lijkt op wat ze bij FF doen aan snoeien maar ook niet hoe een productieboom er uit ziet

Geplaatst:

Voor de basisregels uiteraard wel ( snoeiregels van vochtig ). Maar als het echt een oude perenboom is die jarenlang op een fruitgaard bij een kweker heeft gestaan dan denk ik dat een snoeicursus bij zo'n specifieke kwekerij beter is.

Bij www.oudefruitbomen.nl is er net zo'n snoeicursus geweest ( begin maart ). Andere optie is uiteraard om contact op te nemen met de kwekerij waar de boom weg kwam en hier te vragen hoe de boom het beste is te snoeien.

Geplaatst:

Bedankt voor de link, misschien hebben ze hem daar ook wel vandaan. Ze hebben hem in ieder geval in de polder gekocht, ik zal het eens navragen.

Edit: ja ze hebben hem daar vandaan haha wat grappig

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Wederom update. het snoeiwerk van vorig jaar is misschien wel het beste geweest wat de boom is overkomen. De boom is luchtig en zit helemaal vol met vruchtbeginselen. Ook de Bonne Louise zit helemaal vol, dat is voor het eerst!

De boom is intussen ook geen duo-peer meer maar een trio-peer. Ik heb een paar weken terug een 6tal enten gezet. 3x Zoete Brederode en 3x Williams. 1 Zoete Brederode is al aan het uitlopen.

Vandaag de boom weer behandeld met anti-schimmel, de boom heeft elke jaar heel erg last van perenroest, hopelijk kan ik nu met een paar keer behandelen de problemen beperken.

2017-05-11-2086781494528062.25

2017-05-11-2083071494528063.25

2017-05-11-2067481494528065.26

2017-05-11-2058211494528066.29

2017-05-11-2079801494528068.30

2017-05-11-2020741494528069.30

2017-05-11-2062801494528070.30

2017-05-11-2078941494528072.30

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

2017-09-02-2173591504385331.51

Gisteren de conferenceperen geplukt. Totaal 42! kilo er vanaf gehaald. In de doos zitten de wat mindere goden. In de twee rekken de perfecte peren die zo verkocht kunnen worden in een groentewinkel.

Intussen al een hoop peren uitgedeeld. Morgen gaan de peren in de doos de ontsapper in.

Geplaatst:

Ik sluit me aan bij de eerste reactie van Harms. Waterloten kun je het beste vroegtijdig in de zomer verwijderen. Niet met de snoeischaar maar met de hand de takjes er aftrekken. Appels en peren hebben hebben namelijk veel blinde ogen, met snoeien ontstaat een hieltje vanwaar uit nieuwe wildloten ontstaan.

Het grotere werk kun je beter in de winter doen wanneer er geen blad meer aan de boom zit. je hebt dan een veel beter plaatje over welke takken gesnoeid moeten worden. Ook hiervoor geldt, daar waar het kom met een snoeizaag. Snoeischaren en takkenschaar laten een "hieltje" achter.

Overigens heb je met een duo-boom altijd een uitdaging. Er is altijd een soort die domineert op de andere soorten. Bij weinig ruimte zou ik kiezen voor een "mini-tree"of zuilvorm. In het verleden was de smaak van het fruit niet geweldig, maar dit is enorm verbeterd.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...