Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Bah, ze zitten werkelijk overal in, mijn bessen struiken helemaal vol, de clematis, peterselie en zelfs in de maggi plant, waarvan ik lees dat die ze juist afstoot? Zowel groene als zwarte luizen.

En samen met de luizen overal mieren, die feesten er vrolijk op los.

Ik hem al diverse dingen geprobeerd maar ik kom er gewoon niet vanaf. Lieveheersbeestjes zijn hier, heb er net nog 8 geteld maar ik ben het idee dat die zo erg worden tegen gewerkt door de mieren dat ze dood gaan? Ofwel er zijn gewoon teveel luizen.

Nu wilde ik lieveheersbeestjes gaan bestellen, waar doe ik dat het beste en hoeveel?

En wat is een goede manier om de mieren te bestrijden?

Geplaatst:

Zoveel luizen in je planten geeft meestal aan dat de planten het niet zo naar hun zin hebben. Op een verkeerde plek staan. Of dat ze juist te hard zijn gegroeid (door veel mest?) waardoor de uitlopers te lang en dun worden waar luizen weer gek op zijn. Je kunt de luizen nu bestrijden, maar of je daar het echte probleem mee oplost?

Geplaatst:

Ik heb elk jaar luizen in de bessen en ze groeien niet zo hard wat naar mijn idee ook door de bladluizen komt. Ik geef ze 1 max 2x in het jaar een handje mest.

Op een of andere reden zitten ze daar goed en blijven ze terug komen.

Geplaatst:

Lieveheersbeestjes gaan denk ik niet zo goed helpen. De mieren verjagen ze omdat de mieren de bladluizen gebruiken. Als de lieveheersbeestjes ze opeten hebben de mieren ook minder toegang tot eten.

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Geplaatst:

Ik weet niet zo goed waar de mieren weg komen, ik heb het idee dat de nesten in de grond rondom de struiken zitten. Ik zie ze ook niet lopen, alleen maar doe bladluizen melken.

Geplaatst:

Ik heb het misschien fout gedaan want er is nog geen mier bij geweest en ik heb 2 bakjes neergezet. In plaats daarvan zitten ze nog lekker bladluizen te melken.

Geplaatst:

Je kan een 'biologisch' insecticide op basis van pyrethrum gebruiken...zoals Spruzit-R van Ecostyle.

Het breekt snel af dus als je het 's avonds spuit, komen bijen en hommels er niet mee in contact.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:

Ja ik heb al dagen zitten speuren wat dat nest zit maar ze laten zich niet zien

Vanavond wat later nog zitten bestuderen en meende ik een ingang te zien daar heb ik een emmer kokend water op gegooid. Zorgde in elk geval voor paniek en dat geeft dan weer wat voldoening.

Werkt het om puur bakpoeder te strooien? Dat moet dan toch gemengd met iets zoiets? Ik wilde het morgen met poedersuiker mengen en bij de vermoedelijke ingang zetten.

Geplaatst:

Kan je niet beter de bladluizen aanpakken in plaats van de mieren? Mieren hoeden alleen bladluizen als er bladluizen zijn, en die luizen verdwijnen niet als de mieren verdwijnen. Bovendien doen mieren ook wel nuttige dingen voor de tuin.

Geplaatst:

Er zitten vrij veel nuttige diertjes die de bladluizen opvreten naar worden gehinderd door de mieren.

Dankzij het hete water van gister weet ik nu waar de ingangen zittenen dat nest leeft enkel en alleenvan de bladluizen op de bessen, dus zo nuttig zijn ze niet.

Geplaatst:

Ik pak de mieren aan én de bladluizen. De bladluizen besproei ik met een mengsel water / afwasmiddel. Moet ik vandaag eens doen, want mijn tuinbonen zitten helaas onder. Heb wel oostindische kers en dille als afleiding voor de luizen gezaaid, maar daar trappen de luizen niet in. Er gaat niks boven mijn tuinbonen helaas.

De mieren bestrijd ik met gif en kokend water. Bakpoeder, kaneel enz. werkt helaas niet en aangezien het in mijn tuin werkelijk stikt van de mieren weet ik geen andere oplossing. Natuurlijk is de bodem niet optimaal, maar dat verbetert zich langzaam. Zoiets is een meerjarenproces, maar zo lang laat ik de mieren niet hun gang gaan, aangezien zij ook mijn planten aantasten. Hier heb ik niet alleen de standaard zwarte mieren, maar ook de rode mieren en de bosmieren in mijn tuin, dat vind ik wat teveel van het goede.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

ik graaf bekertjes in de grond waar veel miereen lopen en die vul ik met cola of limonade van den aldi.s'avonds zitten die beketjes vol.

Geplaatst:

Inmiddels een paar weken verder en nog steeds een plaag.

De bladluizen durf ik niet te bestrijden want er zitten veel lieveheersbeestjes en andere nuttige insekten in de struik een die hebben natuurlijk ook last van bestrijdingsmiddelen.

De mieren nesten heb ik gevonden en ik heb echt van alles geprobeerd: bakpoeder, puur en gemengd met honing en poedersuiker, azijn, chloor en dagenlang liters kokend water maar ze wandelen gewoon vrolijk verder.

Inmiddels wandelen ze zelfs mijn huis binnen dus ik zal het toch iets rigoureuzer aan moeten pakken.

Kunnen jullie een middel tegen bladluizen adviseren waar de lieveheersbeestjes geen last van hebben?

Geplaatst:

Lieveheersbeestjes rusten 's nachts dus je kan als het net donker is met kaliumzeep of met pyrethrum spuiten.

Geplaatst:

Als er veel mieren zijn, zullen ze niet op de struik rusten denk ik.

Iets dat bladluizen dood, is niet diervriendelijk.

Misschien kan je het 's avonds spuiten en het er na een kwartier terug afspoelen.

De volwassen lieveheersbeestjes zijn min of meer bestand tegen zeep maar hun larven niet. De larven sterven even snel als de bladluis.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...