JannyH Geplaatst: 11 mei 2016 Geplaatst: 11 mei 2016 Aantal jaren geleden dachten wij een keurige hederahaag te planten tussen buren en ons. Ons laten adviseren over de afstand tussen de planten. Mooi raamwerk gemaakt. En zie nu? Om te janken! Et is geen communicatie met de buurman dus we moeten het alleen doen. Hier is niks meer te redden. Maar ik vraag me af hoe in vredesnaam dit heeft kunnen ontstaan. Zo'n rotzooi! De rest van de tuin is keurig en ik erger me hier grijs en groen aan. Die enorme stronken! Dat is toch geen hedera? Kan het zijn dat de buurman me aan d andere kant een handje "helpt" om de boel om zeep te helpen? We hoeven niet naar de rijdende rechter hoor. Maar ooit is er iets gebeurd waardoor de verstandshouding dusdanig bekoeld is dat het nooit meer goed wordt.Wie kan me zeggen wat hier aan de hand is? GroetJanny Quote
Persica († december 2016) Geplaatst: 11 mei 2016 Geplaatst: 11 mei 2016 Ook een Hederahaag heeft onderhoud nodig... regelmatig snoeien, regelmatig meststoffen geven etc. blijkbaar is dit nauwelijks of helemaal niet gebeurt, gevolg is dat zo'n haag 'versleten is' en kwijnt weg. Quote
Raquette Geplaatst: 11 mei 2016 Geplaatst: 11 mei 2016 Wat voor meststoffen zou jij bijgeven, Persica? Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com
JannyH Geplaatst: 11 mei 2016 Auteur Geplaatst: 11 mei 2016 En die hele dikke stronken? Is dat normaal bij hedera?Hier is dus niks meer aan te redden.? Quote
Flup Geplaatst: 12 mei 2016 Geplaatst: 12 mei 2016 Die stronken herken ik wel, als je de hedera niet goed bijhoudt, krijg je dat vanzelf. Quote
Persica († december 2016) Geplaatst: 12 mei 2016 Geplaatst: 12 mei 2016 Hedara kun je een onderhoudsbemesting geven met NPK Quote
JannyH Geplaatst: 12 mei 2016 Auteur Geplaatst: 12 mei 2016 NPK?En heeft dat ook nu nog zin? Dank! Quote
Frans Geplaatst: 12 mei 2016 Geplaatst: 12 mei 2016 Kan het zijn dat de buurman me aan d andere kant een handje "helpt" om de boel om zeep te helpen? Stronken ontstaan vanzelf na verloop van jaren maar worden gecamoufleerd door nieuwe twijgen. Voor mij is dit een geval van 'hulp van buitenaf'. Pin me daar niet op vast Janny want ik wil niet de veroorzaker zijn van een ruzie tussen jou en je buurman zonder dat je een duidelijk bewijs hebt. Daarvoor zou je aan de andere kant van de schutting de hedera moeten kunnen inspecteren. Ik zeg dit omdat ik de symptomen herken. Ik heb een oude berging die begroeid is (je kunt ook overwoekerd zeggen) door een ongeveer 50 jaar oude hedera. De berging ga ik afbreken en daar neem ik alle tijd voor. Vorig jaar ben ik alvast begonnen met het langzaam verwijderen van de hedera door de hoofdstammen door te zagen. Hedera zet zich overal vast met uitlopertjes (tevens wortels) en haalt behalve uit de hoofdstammen ook vanuit die worteluitlopers zijn water en voedsel . Hij kan dus , wel met zichtbare moeite, overleven na veel stamverlies maar wel zullen dan veel jonge twijgen afsterven of moeilijk tot ontwikkeling komen en wordt oud hout daardoor zichtbaar. Met alle respect voor iedereen die een bemesting aanraadt , mijn oude hedera heeft zolang ik mij herinner nog nooit een bemesting gekregen en zag toch kans ieder jaar ruim uit te groeien. Het bewijs daarvoor was de jaarlijkse berg snoeiafval. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
paddestoelengek Geplaatst: 13 mei 2016 Geplaatst: 13 mei 2016 (aangepast) Hoi Janny, is dit hoe de hedera er vanaf het voorjaar uitziet of heb je hier een beginnetje gemaakt met snoeien?kale plekken verschijnen bij mijn hedera-haag alleen maar als ik fors aan het snoeien ben geweest om er voor te zorgen dat de haag niet te breed wordt.Die gele bladeren komen mij ook niet bekend voor, zeker niet op deze manier. Hedera is een zeer sterke plant, dus als de buurman je niet een handje aan het "helpen" is, zou mijn advies zijn snoei een keertje zeer rigoureus (ik weet dat het er dan niet zo groen meer uit ziet ) maar met een paar weekjes heb je weer een frisse haag. gr Adriaan 14 mei 2016 aangepast door Gast Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Nynkef Geplaatst: 13 mei 2016 Geplaatst: 13 mei 2016 Bij ons zag de Hedera er vorig jaar soortgelijk uit, maar na een fikse snoeibeurt is hij/zij nu weer prachtig groen. Snoeien doet groeien Quote
JannyH Geplaatst: 13 mei 2016 Auteur Geplaatst: 13 mei 2016 Kunnen we de haag nú snoeien? Want dan doen we dat. En koemestkorrels en flink water is dat voldoende? GrJanny Quote
paddestoelengek Geplaatst: 13 mei 2016 Geplaatst: 13 mei 2016 Toevallig is mijn vrouw gisteren ook begonnen met het snoeien van onze hederageen probleem en voeding heeft onze haag nog nooit gehadals je nu even fors de schaar er in zet heb je zomenteen weer veel plezier er van gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Jaydot Geplaatst: 14 mei 2016 Geplaatst: 14 mei 2016 Vanmorgen even een foto voor je gemaakt van een klimop in het wild, eentje waar zich nog nooit een mens mee bemoeid heeft... Dikke takken en geel blad, zo ziet een oude klimop er nu eenmaal uit in deze tijd van het jaar. Om zo'n nette, frisgroene wand te krijgen is een kwestie van snoeien, snoeien en nog eens snoeien! Quote The difference between a flower and a weed is a judgementFoonfoto dagboekje van mijn volkstuin
JannyH Geplaatst: 14 mei 2016 Auteur Geplaatst: 14 mei 2016 Oke. Dankje. Duidelijk. Maar... Kunnen we dat nú ook doen? Snoeien. Quote
paddestoelengek Geplaatst: 14 mei 2016 Geplaatst: 14 mei 2016 even 2 foto's van de haag bij mij thuiswordt nu gesnoeid (scherpere foto's volgen) zo ver snoeien wij terug indien nodig (door achterstand) deze moet nog gebeuren (gelukkig lang weekend te gaan) gr Adriaan ps zoals al eerder gezegd: gewoon nu snoeien komt allemaal goed Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
JannyH Geplaatst: 14 mei 2016 Auteur Geplaatst: 14 mei 2016 Hartelijk dank! We gaan aan de slag! Ik hou jullie op de hoogte. Quote
paddestoelengek Geplaatst: 15 mei 2016 Geplaatst: 15 mei 2016 even wat scherpere foto'snaar mijn idee moet je de haag zo af en toe stevig snoeien anders wordt deze veel te breed.nu even lelijk maar dat ziet er over een paar weekjes weer fris uit gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
JannyH Geplaatst: 16 mei 2016 Auteur Geplaatst: 16 mei 2016 Radicaal genoeg? Mijn man overweegt om alles bij de grond af te zagen. Heeft dat zin? Quote
speets Geplaatst: 16 mei 2016 Geplaatst: 16 mei 2016 Zou ik niet doen; dan ben je je privacy kwijt.Je zult zien: dat gaat razendsnel uitlopen Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Jaydot Geplaatst: 16 mei 2016 Geplaatst: 16 mei 2016 Eens met Speets . Quote The difference between a flower and a weed is a judgementFoonfoto dagboekje van mijn volkstuin
JannyH Geplaatst: 16 mei 2016 Auteur Geplaatst: 16 mei 2016 Schrikken jullie? Té radicaal? Ja hoor'es ik ben gehoorzaam en heb de opdracht hier doorgegeven Dankjulliewel! We wachten af. Ik heb inderdaad weinig zin om bij buurman in tuin te zitten. Quote
paddestoelengek Geplaatst: 16 mei 2016 Geplaatst: 16 mei 2016 Ik schrik niet zo snelals de buurman geen fratsen uithaalt ziet het er in een mum van tijd weer super uit! gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
JannyH Geplaatst: 17 mei 2016 Auteur Geplaatst: 17 mei 2016 Ik hoop heel erg dat je gelijk krijgt! Quote
paddestoelengek Geplaatst: 11 juni 2016 Geplaatst: 11 juni 2016 hoe staat het er voor met de hedra heg? hier was alles kaal maar nu komen de eerste jonge blaadjes weer volop te voorschijn gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
donaldk Geplaatst: 10 april 2023 Geplaatst: 10 april 2023 Op 12-5-2016 om 22:21, Frans zei: Stronken ontstaan vanzelf na verloop van jaren maar worden gecamoufleerd door nieuwe twijgen. Voor mij is dit een geval van 'hulp van buitenaf'. Pin me daar niet op vast Janny want ik wil niet de veroorzaker zijn van een ruzie tussen jou en je buurman zonder dat je een duidelijk bewijs hebt. Daarvoor zou je aan de andere kant van de schutting de hedera moeten kunnen inspecteren. Ik zeg dit omdat ik de symptomen herken. Ik heb een oude berging die begroeid is (je kunt ook overwoekerd zeggen) door een ongeveer 50 jaar oude hedera. De berging ga ik afbreken en daar neem ik alle tijd voor. Vorig jaar ben ik alvast begonnen met het langzaam verwijderen van de hedera door de hoofdstammen door te zagen. Hedera zet zich overal vast met uitlopertjes (tevens wortels) en haalt behalve uit de hoofdstammen ook vanuit die worteluitlopers zijn water en voedsel . Hij kan dus , wel met zichtbare moeite, overleven na veel stamverlies maar wel zullen dan veel jonge twijgen afsterven of moeilijk tot ontwikkeling komen en wordt oud hout daardoor zichtbaar. Met alle respect voor iedereen die een bemesting aanraadt , mijn oude hedera heeft zolang ik mij herinner nog nooit een bemesting gekregen en zag toch kans ieder jaar ruim uit te groeien. Het bewijs daarvoor was de jaarlijkse berg snoeiafval. Hier vooral boven op een hele rol, sinds vorig jaar kwamen er allemaal bolletjes aan groeien, die beginnen nu van groen donker richting zwart te worden. Maar ze zijn nog zacht. Eentje open gedrukt en ik ziet twee halve bolletjes geheel wit en zacht van binnen. Wanneer kan ik bruikbare zaden verwachten? Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.