Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Aantal jaren geleden dachten wij een keurige hederahaag te planten tussen buren en ons. Ons laten adviseren over de afstand tussen de planten. Mooi raamwerk gemaakt.

En zie nu? Om te janken!

Et is geen communicatie met de buurman dus we moeten het alleen doen.

Hier is niks meer te redden. Maar ik vraag me af hoe in vredesnaam dit heeft kunnen ontstaan. Zo'n rotzooi! De rest van de tuin is keurig en ik erger me hier grijs en groen aan.

Die enorme stronken! Dat is toch geen hedera? Kan het zijn dat de buurman me aan d andere kant een handje "helpt" om de boel om zeep te helpen?

We hoeven niet naar de rijdende rechter hoor. Maar ooit is er iets gebeurd waardoor de verstandshouding dusdanig bekoeld is dat het nooit meer goed wordt.

Wie kan me zeggen wat hier aan de hand is?

Groet

Janny

image98951462992857.jpegimage98691462992860.jpegimage16131462992861.jpegimage16131462992861.jpeg

Geplaatst:
Kan het zijn dat de buurman me aan d andere kant een handje "helpt" om de boel om zeep te helpen?

Stronken ontstaan vanzelf na verloop van jaren maar worden gecamoufleerd door nieuwe twijgen. Voor mij is dit een geval van 'hulp van buitenaf'. Pin me daar niet op vast Janny want ik wil niet de veroorzaker zijn van een ruzie tussen jou en je buurman zonder dat je een duidelijk bewijs hebt. Daarvoor zou je aan de andere kant van de schutting de hedera moeten kunnen inspecteren.

Ik zeg dit omdat ik de symptomen herken. Ik heb een oude berging die begroeid is (je kunt ook overwoekerd zeggen) door een ongeveer 50 jaar oude hedera. De berging ga ik afbreken en daar neem ik alle tijd voor. Vorig jaar ben ik alvast begonnen met het langzaam verwijderen van de hedera door de hoofdstammen door te zagen. Hedera zet zich overal vast met uitlopertjes (tevens wortels) en haalt behalve uit de hoofdstammen ook vanuit die worteluitlopers zijn water en voedsel . Hij kan dus , wel met zichtbare moeite, overleven na veel stamverlies maar wel zullen dan veel jonge twijgen afsterven of moeilijk tot ontwikkeling komen en wordt oud hout daardoor zichtbaar.

Met alle respect voor iedereen die een bemesting aanraadt , mijn oude hedera heeft zolang ik mij herinner nog nooit een bemesting gekregen en zag toch kans ieder jaar ruim uit te groeien. Het bewijs daarvoor was de jaarlijkse berg snoeiafval.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst: (aangepast)

Hoi Janny,

is dit hoe de hedera er vanaf het voorjaar uitziet of heb je hier een beginnetje gemaakt met snoeien?

kale plekken verschijnen bij mijn hedera-haag alleen maar als ik fors aan het snoeien ben geweest om er voor te zorgen dat de haag niet te breed wordt.

Die gele bladeren komen mij ook niet bekend voor, zeker niet op deze manier.

Hedera is een zeer sterke plant, dus als de buurman je niet een handje aan het "helpen" is, zou mijn advies zijn snoei een keertje zeer rigoureus (ik weet dat het er dan niet zo groen meer uit ziet ) maar met een paar weekjes heb je weer een frisse haag.

gr Adriaan

aangepast door Gast

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Bij ons zag de Hedera er vorig jaar soortgelijk uit, maar na een fikse snoeibeurt is hij/zij nu weer prachtig groen. Snoeien doet groeien

Geplaatst:

Toevallig is mijn vrouw gisteren ook begonnen met het snoeien van onze hedera

geen probleem en voeding heeft onze haag nog nooit gehad

als je nu even fors de schaar er in zet heb je zomenteen weer veel plezier er van

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Vanmorgen even een foto voor je gemaakt van een klimop in het wild, eentje waar zich nog nooit een mens mee bemoeid heeft...

Dikke takken en geel blad, zo ziet een oude klimop er nu eenmaal uit in deze tijd van het jaar.

Om zo'n nette, frisgroene wand te krijgen is een kwestie van snoeien, snoeien en nog eens snoeien!

2016-05-1410-01-2735491463213065.jpg

The difference between a flower and a weed is a judgement

Foonfoto dagboekje van mijn volkstuin

Geplaatst:

even 2 foto's van de haag bij mij thuis

wordt nu gesnoeid (scherpere foto's volgen)

zo ver snoeien wij terug indien nodig (door achterstand)

2016051320311991831463217926.jpg

deze moet nog gebeuren (gelukkig lang weekend te gaan)

2016051320313021871463217933.jpg

gr Adriaan

ps zoals al eerder gezegd: gewoon nu snoeien komt allemaal goed

Geplaatst:

even wat scherpere foto's

naar mijn idee moet je de haag zo af en toe stevig snoeien anders wordt deze veel te breed.

nu even lelijk maar dat ziet er over een paar weekjes weer fris uit

2016051418225627951463309568.jpg

2016051418222891561463309719.jpg

gr Adriaan

Geplaatst:

Zou ik niet doen; dan ben je je privacy kwijt.

Je zult zien: dat gaat razendsnel uitlopen

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Schrikken jullie? Té radicaal? Ja hoor'es ik ben gehoorzaam en heb de opdracht hier doorgegeven

Dankjulliewel! We wachten af.

Ik heb inderdaad weinig zin om bij buurman in tuin te zitten.

Geplaatst:

Ik schrik niet zo snel

als de buurman geen fratsen uithaalt ziet het er in een mum van tijd weer super uit!

gr Adriaan

• 4 weeks later...
Geplaatst:

hoe staat het er voor met de hedra heg?

hier was alles kaal maar nu komen de eerste jonge blaadjes weer volop te voorschijn

hedra-goed96241465665509.JPG

gr Adriaan

• 6 years later...
Geplaatst:
Op 12-5-2016 om 22:21, Frans zei:

Stronken ontstaan vanzelf na verloop van jaren maar worden gecamoufleerd door nieuwe twijgen. Voor mij is dit een geval van 'hulp van buitenaf'. Pin me daar niet op vast Janny want ik wil niet de veroorzaker zijn van een ruzie tussen jou en je buurman zonder dat je een duidelijk bewijs hebt. Daarvoor zou je aan de andere kant van de schutting de hedera moeten kunnen inspecteren.

Ik zeg dit omdat ik de symptomen herken. Ik heb een oude berging die begroeid is (je kunt ook overwoekerd zeggen) door een ongeveer 50 jaar oude hedera. De berging ga ik afbreken en daar neem ik alle tijd voor. Vorig jaar ben ik alvast begonnen met het langzaam verwijderen van de hedera door de hoofdstammen door te zagen. Hedera zet zich overal vast met uitlopertjes (tevens wortels) en haalt behalve uit de hoofdstammen ook vanuit die worteluitlopers zijn water en voedsel . Hij kan dus , wel met zichtbare moeite, overleven na veel stamverlies maar wel zullen dan veel jonge twijgen afsterven of moeilijk tot ontwikkeling komen en wordt oud hout daardoor zichtbaar.

Met alle respect voor iedereen die een bemesting aanraadt , mijn oude hedera heeft zolang ik mij herinner nog nooit een bemesting gekregen en zag toch kans ieder jaar ruim uit te groeien. Het bewijs daarvoor was de jaarlijkse berg snoeiafval.

Hier vooral boven op een hele rol, sinds vorig jaar kwamen er allemaal bolletjes aan groeien, die beginnen nu van groen donker richting zwart te worden. Maar ze zijn nog zacht. Eentje open gedrukt en ik ziet twee halve bolletjes geheel wit en zacht van binnen. Wanneer kan ik bruikbare zaden verwachten?

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...