Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal,

Mijn tomatenplanten staan in de kas. Wanneer moet ik beginnen met dieven? Ze zijn nu nog te klein om af te knippen.

En moeten paprika's en pepers ook gedieft worden?

Bvd.

Geplaatst:

Bedankt beide.

In het beginstadium hoef je dit dus niet te doen?

Welke groente dien ik behalve tomaten nog wel te dieven?

En wat is een ideale temperatuur in de kas voor dit soort groenten?

Geplaatst:

Ik dief altijd als de zijscheuten zo klein mogelijk zijn. Hoe groter de scheut, des te groter de schade aan de plant.

Ik weet niet hoe groot te planten zijn maar die van mij zijn tussen de 30 en 60 cm en ik heb deze week toevallig voor het eerst gediefd. De scheutjes waren tussen de 3 en 8 cm. Uiteraard lukt het niet altijd om de dieven op tijd te verwijderen en ze groeien zo snel dat ik ook wel eens grote scheuten heb. Knippen doe ik nooit, ik breek ze gewoon in de oksel af.

Geplaatst:

Ik heb dit jaar niet zelf gezaaid maar een paar tomatenplantjes gekocht. Op het kaartje bij een geënte Coeur de Boeuf tomaat staat:

"De stengel steunen en alle scheuten in de bladoksels wegnemen. Om een hogere productie te bekomen, een tweede stengel laten groeien uit de eerste okselscheut"

Dat ga ik nu eens proberen, zodat er twee stengels staan op 1 plant. Eens kijken wat dat geeft.

Geplaatst:

Kan allebei....op een of op 2 stengels. Kan zijn dat je op 2 stengels net een trosje meer goed rijp kunt kweken, aangezien je op een dubbelstammer al op 2 stammen ietsje vroeger de eerste bloemen kunt krijgen en zo dus iets meer kunt oogsten, maar met 2 stengels zal de plant ook ruimer moeten staan en moet je ook beide aanbinden.

Nu is de Couer du Boeuf een wat latere soort. ( = Wat grotere tomaat met wat langere rijptijd) Die zal buiten geen grote productie halen (Het is sowieso de vraag of je daar meer dan 2 of max 3 trossen rijp gaat krijgen voordat het seizoen om is) Beter voor in de kas dus....maar daar is vaak de ruimte beperkt zeker als je meerdere tomatenplanten zet.

Wat ik wil zeggen: Het maakt uiteindelijk vrij weinig uit. Ligt aan je omstandigheden en ruimte wat het beste uitkomt. Omdat het bij jou om een gekochte plant gaat, kun je misschien met wat meer oogst van 1 aankoop ietsje gunstiger uit zijn.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Ik heb vandaag voor het eerst gedieft toevallig. Dieven waren 2cm en langer en dus heb ik het meeste verwijderd. Struiktomaten niet dieven he!

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...