Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mijn perenboom heeft vlekjes op de bladeren, heb al even gezocht op Internet en het lijkt op perenpokziekte?

Heb verder geen ballen verstand ervan dus misschien dat iemand hier me kan vertellen of het ook echt perenpokziekte is of iets anders.

Ter verduidelijking wat foto's:

2016050716105722191462631349.jpg

2016050716094689101462631375.jpg

2016050716100071031462631360.jpg

• 5 maanden later ...
Geplaatst:

Ondertussen zitten er soort zwarte worpjes op de bladeren. Lijkt me geen galmijt maar wat is het dan wel? En wat kan ik er tegen doen?

2016101616141595941476627722.jpg

Geplaatst:

Bij onze perenboom zien we ook deze pokken, vorig jaar waren ze er ook al en de boom heeft het gewoon overleefd. Ook heeft de boom vruchten gegeven. Ik snap ook niet wat het is en hoe je het kan bestrijden.

Ik hoor de oplossing ook graag.

Groet,

Neem een kijkje op mijn website over planten, samen kunnen we de klimaatsveranderingen stoppen!http://www.BlessThePlants.com

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Nederlandse namen van aantastingen van peren kunnen nogal verwarrend werken.

Wat hier aan foto's getoond wordt bij het fantasiewoordje "perenpokziekte" is een combinatie van 2 geheel verschillende mogelijke aantastingen:

- Pokmijten...een insectje dus

- Perenroest...een schimmel

Buiten de aanwezigheid van pokmijten of perenroest, zouden deze foto's (van verschillende mensen...dus misschien laten ze helemaal niet hetzelfde zien!!!!) ook de verschijnselen van schurft (weer een ander schimmel) kunnen laten zien. Dan staat er ook nog een foto tussen van een of ander zwart glimmend beestje (zo onduidelijk dat identificatie niet echt mogelijk is...kan wel 6 heel verschillende soorten insect zijn...nuttig? Schadelijk? neutraal?)

En dan ook nog...bam....het advies om toch maar enkele keren met spuitzwavel te werk te gaan. Kan misschien iets helpen bij sommige van de hier mogelijke aantastingen (mits op de goede wijze toegepast), maar heeft voor andere mogelijke oorzaken geen enkel nut en bovendien (zelfs in een als biologisch verkochte vorm) ook weer ongewenste bij-effecten. Zwavelmiddelen en "spuitzwavels" zijn er allerlei op de markt, meer en minder giftige....het gaat om de chemische vorm waarin zwavel voorkomt, maar ook de combinaties van stoffen in het middel. Er zijn er inderdaad die als "biologisch" worden aangeprezen...maar dat zegt niet zo veel omdat dat woord voor "plantbeschermingsmiddelen" (dat is het vriendelijker klinkende woord voor "gif") GEEN wettelijke bescherming kent. (Anders gezegd: Je kunt de grootste troep als biologisch of natuurlijk plantbeschermingsmiddel verkopen zonder dat je een wet overtreedt!) Het klopt wel dat sommige middelen met zwavel als werkzame stof ook in biologische landbouw gebruikt mogen worden, maar daar zijn ze bepaald niet onomstreden. Globaal kun je zeggen dat zwavel een stof is die in de natuur voorkomt, effectief is tegen sommige schimmels (zeker niet alle!), niet selectief werkt op insecten en dieren (dus goede zoals sluipwespen of lieveheersbeestjes, naast eventuele slechtere doodt). Voor bijen is het niet schadelijk dan weer en het wordt vrij snel afgebroken.

Mij lijkt dat je als liefhebber voor uitgave van een tot enkele tientjes aan zo een middel pas kiest na goede overwegingen...als er iets heel ernstigs aan de hand is dat absoluut aangepakt moet worden...

De afweging is aan iedereen zelf.....maar toch misschien even met de benen op de grond. Hoe verstandig is het als liefhebber om elke aantasting aan een fruitboom meteen te willen bevechten met bestrijdingsmiddelen en harde maatregelen? Is het wel effectief (en economisch) om je zo op te stellen? Lang niet elke aantasting is een ramp....iets minder oogst kan nog steeds meer dan genoeg zijn....iets minder mooi ogende vruchten hoeven niet minder lekker te zijn....Ben je niet beter uit om dan je -toch ook behandelde - fruit in de winkel te gaan kopen?

Geduld hebben...het even durven aanzien...kans geven op natuurlijk herstel of om natuurlijke helpers de kans te geven...je realiseren dat beperkte aantastingen gedurende een seizoen heel natuurlijk zijn.....

Pokmijten zijn vervelend, maar zelden desastreus voor je boom of oogsten. Ze komen vooral voor op enkele rassen peren die daar extra gevoelig voor zijn (andere kiezen?) Aangetaste twijgen wegsnoeien of bladeren wegnemen helpt al enorm om het in de hand te houden.....

Spuiten met zwavel (alleen in voorjaar als bladeren openen en temperatuur tussen 15 en 20 graden overdag wil het enig effect hebben) vermindert aantal pokmijten waarschijnlijk, maar eveneens allerlei natuurlijke vijanden!

Bij perenroest is de oorzaak eigenlijk altijd dat er een jeneverbes, de waardplant voor deze schimmel, in de buurt staat. Wat aantasting is niet erg, maar ernstige aantasting kan boom verzwakken. Spuitzwavel is slechts symptoombestrijding!

Schurft kan heel ernstig zijn. Vatbaarheid varieert sterk per ras (kies resistente rassen!) en is ook afhankelijk van combinatie ras/grondsoort. Zwavel helpt wat...kosten/baten????. Het probleem is vooral gevolg van slechte keuze perensoort meestal.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...