Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aardbei-Project (bato bakken)

Borsalino

Aanbevolen berichten

Ja Borsa, 't ziet er weeral fameus uit ze. Hoe gaat ge uw kwekerij noemen?

Ik zou eens achter hout moeten gaan om de stellingen te maken want het lukt niet voor de moment.

Let op voor volgende week want het gaat nog series onder nul gaan.

Zijn de gele wasknijpers Sonata's? Wat doe jij met het geel en bruin blad dat nog aan de aardbeiplantjes hangt? Gewoon afknippen of laten verdorren?

Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kwekerijtje dan wel he Limo, zijn amper 222 bakken

Heb genoeg vliesdoek liggen om de boel af te dekken, maar dan moet het ook overdag vriezen en lager dan -5 of ze mogen bibberen in hunne bak

Geel = Elvira

Rood = Sonata

Blauw = Lambada

Grijs = Evie 2

Wit = Malwina

Groen = Elliany

Blauw-groen = Darselect

Grijs-Blauw = Vima Zanta

Elsanta = Groen-Rood

Ja het oude rotte en aangetaste blad uittrekken of wegknippen, ligt aan het ras bv Sonata trek je zo uit, andere afknippen te taai nog het oude rotte blad.

Doe het nu al weg omdat vorig jaar eind februari onder het oude rotte blad het vol ongedierte zat.

Nu kunnen ze hun bijna niet verstoppen.

Op ganse totaal amper een 5 slechte planten, wel enkel bij de oude planten, de nieuwe stekken allemaal piccobello.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij zijn met 2.

De kinderen zijn met 2 en hun partner en in totaal 3 kleinkindjes.

Mijn schoonmoeder en hare lover.

Onze onderburen zijn met 2, de andere buren krijgen er geen.

En dan geef ik aan somige andere tuinders op de tuinen ook aleens aardbeien.

+ de kleinkindjes nemen er aleens mee naar school, en 2 zijn jarig in het aardbeiseizoen en nemen dan extra veel mee voor hun verjaardag.

Als ik dat zo bezie kom ik er nog tekort, moet rekken bijplaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor nederland geven ze inmiddels vorst af. Ze weten nog niet goed hoelang en hoeveel.

Ik heb aardbeien net dit weekend opgepot en staan buiten in forse potten, moet dat bij doorgaand vriesweer afgedekt worden of zelfs een paar dagen naar binnen ? Zijn allemaal dierbare soortjes en m'n troetelkindjes.... Heb nog geen plaats op de tuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb voor de zekerheid de aardbeien ingepakt in dubbele vliesdoek.

Erover nog een groot cropnet gespannen.

Volgende week zaterdag geven ze -9° wel voor de nacht, maar toch liever bange piet dan doodgevroren piet.

Het is dat ik volgende week het te druk heb en dan ineens snelsnel zou moeten gaan inpakken er niks van in huis zou komen, vandaag had ik wel tijd zat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is dat ze er wel tegen kunnen, ze vriezen niet dood.

Maar vanaf -5 kunnen de inwendige bloemstengels wel schade oplopen en dat resulteert in minder aardbeien, bij 1maaldragers wel te verstaan.

Als je na de vrieswinter een plant zou doorsnijden en het hart ziet bruin dan is dat vriesschade.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Henk, dat klopt heb per bak 4 planten gezet, dat komt met een inhoud van 11 liter op 2.75 liter per plant.

Je zou er meer in kunnen zetten met 2 liter als minimum per plant.

Beroepstelers zetten er 5 à 6 planten in op die 11 liter.

Daar jij plaatsgebrek hebt zou ik dan aanraden er meer dan 4 in te planten, en daar je Blumat druppelaars hebt gaan ze in hoogzomer zeker geen dorst lijden en geef je ze dan nog vloeibare voeding ze gaan je belonen met lekkere aardbeien.

Voor volgend jaar ga ik als test dit jaar met verse stek wat bakken beplanten met 6 planten om te zien of dit meer oogst geeft of net niet door meer planten per bak.

Om je een idee te geven van trossen, op de volgende foto staan dus 4 planten per bak en hangen de trossen van 2 planten aan elke zijde, weet niet hoe ze bij jou gaan staan, alle trossen langs 1 kant op langs beide kanten.

img0505lg.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Borsalino, dank. Dat worden er dus 4, en misschien zelfs 6 per bak (geen Bato, maar wat inhoud betreft vergelijkbaar daarmee).

De Blumat ga ik inderdaad weer gebruiken, aanstaand seizoen voor het eerst met de Kristalon vloeibare voeding van Erwin.

En ik ga (moet wel) alle trossen langs één kant geleiden (aan de andere kant is een -door de zon lekker verwarme bakstenen- muur).

Rest mij nog één vraag:

Heb jij zo'n hoed, of ben je een fan van die film met Alain Delon?

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ge ze naar 1 kant moet doorhalen dan zou je ze best planten dat de trossen van de achterste planten de bloemsteel naar de juiste kant gericht is.

Met koelcel plantjes gaat dat moeilijk zijn, je ziet en weet het niet.

De bloemstengels van de Evie 2 zijn wel zeer lang, maar als deze net verst uitkomen moet je ze om of door de achterste plant doorhalen.

Maar daar kan je als je dit jaar stek van neemt er wel voor zorgen.

Trouwens de bloemstengel komt uit de plant van de Ex moederplant af, als je snapt wat ik bedoel.

Dus heb je een stoloon vanuit de moederplant dan komt de bloemstengele steeds van tegenover de moederplant eruit.

Als ik stek dan laat ik een stukje stoloon van 5 cm aan de stek waar later de bloemstengel uit komt eraan, de andere zijde knip ik de stoloon vlak af.

Als je later deze stek plant dan wijst het stukje stoloon naar buitenzijde bak waar de bloemstengels over de rand mogen hangen, in jouw geval zelfde richting voor de achterste plant.

Snappie?

Je kan-mag ook wat Osmocote of Muklticote aan je substraat toevoegen, en dan met Kristalon ga je Boenk eroep zitten.

Haha, in feite heeft mijne Nickname niks met de bekende deukhoed te maken of met de film met Alain Delon.

Normaal gebruikte ik tuingericht de Nick "Borsalina", maar daar iedereen dacht dat ik een vrouw was door de achterste "A" heb ik er een "O" van gemaakt, dit ventachtiger ook door de link die sommigen denken met de overbekende deukhoed.

Henk ik heb voor jou een prijsvraag, als je dus te weten komt waarvan mijne Nikc name komt dan met de A dan krijg jij van mij de Blumat's die ik hier ergens heb liggen niksen.

Was zo een testsetje denk met 5 stuks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het antwoord op de persoonlijke prijsvraag (de hint van Geedee begreep ik pas nadat ik het antwoord gevonden had):

Borsalina is een tomatenras.

http://www.simplyseedsandplants.co.uk/plant-7136/tomato-borsalina-f1/

En over het geleiden: omdat je schrijft dat Evie2 lange bloemstengels heeft. Dat gaat wel nu lukken denk ik. Ik zal bij poten de achterste stekken in ieder geval niet naar achteren laten wijzen, eerder iets naar voren.

aangepast door Gast

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kom de Blumat's maar afhalen Henk.

Mooi! Kan wel even / lang duren voor ik in de buurt ben. Ik neem dan ruim vooraf via PM even contact met je op.

(En -want het blijkt dat we alletwee nog een goed geheugen hebben- dan graag wel een Koninckje serveren, want Palm lust ik niet )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kom de Blumat's maar afhalen Henk.

Mooi! Kan wel even / lang duren voor ik in de buurt ben. Ik neem dan ruim vooraf via PM even contact met je op.

(En -want het blijkt dat we alletwee nog een goed geheugen hebben- dan graag wel een Koninckje serveren, want Palm lust ik niet )

Komt niet op een dag aan, ze blijven voor jou gereserveerd Henk.

Dan zal je uit onze wc moeten drinken, want met een De Koninck spoelen wij de wc door, dat doodt alle bacterieën

Echte venten drinken Palm.

"Je moest eens zien hoe ze s'nachts naar de wc toe kruipen!" Van wie is dat een uitspraak Limo?????

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...