Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
maar toch zit ik er aan te denken vandaag voor de zekerheid dat veld te rooien

Als je alle aangetaste blad verwijderd heb kan je toch even wachten? Je gaat heel snel zien of je echt phytophtora hebt. Dat zit er binnen nog time weer in de plant. Maar het kan toch gewoon nattigheid zijn?

ik ben ook als de dood voor phyto hoor maar mijn buurman zei ook tegen mij na ik gevraagd had dat hij even komt inspecteren: niets aan de hand, jullie denken dat alles phytophtora is (en met jullie bedoeld hij mensen met 3 jaar ervaring of minder )

Geplaatst:

Vandaag de eerste aardappels geoogst. 3 planten geoogst, de hoeveelheid valt een beetje tegen maar vanwege het slechte weer.

De rest van de vroege aardappels gaat er van de week uit.

Geplaatst:

Tijdens het slakkenrapen gisteravond zag ik ook bij mijn Sarpo Mira's gele bladeren aan de onderkant met bruine punten. Alleen de onderste bladeren dus ook.

Tja... en dat vind ik eigenlijk helemaal niet raar met dit vreselijke natte weer.

Sarpo heeft erg hoge Phytophthora resistentie dus zou daar niet onder te lijden moeten hebben, ging voorgaande jaren ook goed. Dus denk dat het een andere aantasting door overdadig vocht is.

Zal volgend keer foto maken en ben benieuwd of het zich dan ook eventueel heeft uitgebreid.

Geplaatst:

Bij mijn Texla's ook wat gele en bruine blaadjes onderaan sommige planten, daar ga ik me geen zorgen over maken. Ik denk ook dat het puur die extreme hoeveelheid nattigheid is die ze hebben gehad.

Geplaatst:

De tweede helft van de roseval ook maar gerooid. Blad begon er bedenkelijk uit te zien, en de planten zagen er beduidend minder florissant uit.

2016062717314672401467046651.jpg

^ Een kleine 7 kilo van 10 planten.

In totaal 14 kilo van 21 planten (er zaten 21 poters in een zak van 1 kg)

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Oei!

Dat zijn de larven van de Coloradokever.

Die is zeer schadelijk.

Beste is zo snel mogelijk allemaal vangen en vernietigen en dat ook volhouden.

Google zelf even verder, is al genoeg over geschreven.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Vandaag de frieslanders geoogst die ik op 15 maart gepoot had. Had ze liever nog een weekje laten staan maar aardappel ziekte heeft hier ook toegeslagen. Heb ze nog niet gewogen maar de oogst valt niet tegen

Geplaatst:

Hier meer dan de helft rot, maar wat wil je ook als je beter rijst of waterkers had kunnen telen op het stuk waar de aardappels staan

Oudholland

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?

Geplaatst:

Sterkte voor iedereen wiens aardappels verzopen zijn en/of de gevreesde ziekte hebben.

Ik mag echt niet klagen, alles staat er fis en fruitig bij. Ik zou wel heel graag de laatste opperdoezers uit de grond willen trekken, want ik moet morgen aardappelen in de supermarkt gaan kopen. Maar ik wil echt zaad oogsten van deze aardappels, en die bolletjes zijn nog niet helemaal rijp. Dus ik hou me in en oefen geduld.

De Texla's bloeien nog steeds mooi, ik heb stiekem een aardappeltje uit de grond getrokken en ze mogen nog effe een paar weken doorgroeien maar ik denk dat het een prima oogst wordt.

Mijn gezaaide wilde aardappels hebben er ook zin in. Ik dacht dat die hele kleine knollen en wat bescheiden loof zouden maken in het eerste jaar, maar nu denk ik dat ik ze te krap heb geplant in die plastic container.

Geplaatst:

Een van de planten had wel heel phytophora achtig blad. Die dan maar vast gerooid.

Nul aardappels!

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Geplaatst:

wat leuk om dit allemaal te lezen en er van te leren. Ik ben maar een kleine, beginnende moestuiner met een kleine stadstuin. Ik ben veel te laat begonnen dit jaar door drukte met werk, maar ik wil vooral leren en ervaren en dan hopelijk volgend jaar eerder toepassen.

Ik heb (aardappel)kweekzakken gekocht en wil daar graag wat aardappels in planten. pootgoed kan ik nergens meer vinden en ik heb begrepen dat ik het ook kan proberen met de aardappels uit de supermarkt. dus dat is nu het plan. alleen hoe zit dat met voorkiemen? is dat echt nodig? ik las dat het vooral van belang is om de oogst te vervroegen... maar ja het is juni dus dat is een beetje gepasseerd station. is het dan alsnog slim om te doen of kan ik gewoon gaan planten? iemand advies?

Geplaatst:

ik denk eerlijk gezegd dat je beter tot volgend jaar kan wachten. het is natuurlijk niet voor niets dat er geen pootaardappels meer te koop zijn.

daarbij lijkt dit een hele natte zomer te worden met een hoge ziektedruk. zoals je in dit topic ziet moeten sommige mensen al vroegtijdig oogsten.

aardappels uit de winkel zijn consumptie aardappels en geen pootaardappelen. daar groeit ook best een plant uit en je kan er een prima oogst van hebben maar qua ziektes weet je niet wat je in huis haalt. voor een beginner zou ik het zelfs afraden.

psst: de voordeur is hier te vinden

Geplaatst:

Ik heb de piepers vorige week al gerooid. Ze stonden al even met hun voeten in het water en zagen er niet al te happy meer uit. Bovendien doken er steeds meer coloradokevers op (bij de buren, niet bij mij )

Alles bij elkaar had ik toch nog bijna 9 kg, van 1 kg poters. En daar ben ik best wel blij mee

Geplaatst:

Gelukkig hier nog weinig problemen. Ik heb het natste stuk grond maar nog steeds geen problemen. Zandgrond heeft zo zijn voordelen.Eigenlijk nooit plassen die langer dan enkele uren staan. Dit jaar verwacht ik wel wat meer rotte aardappelen dan andere jaren. Vandaag de eerste eersteling geoogst. Prima mooie piepers. Wel een beetje klein, maar ik kende dat ras niet.

Op het complex nog geen phytophtora gezien. Dat zal ook niet lang meer duren met dit natte weer. Normaal in juni al wel te zien. De kevers ook na jaren afwezigheid weer gezien. Goed zelf in de gaten houden en hopen dat de buren dat ook doen.

Geplaatst:

Ik kwam gisteren op mijn tuin en werd door mijn buurman al gewaarschuwd dat hij phytophtora had in zijn planten. bij mij dus ook het geval. Frieslanders heb ik staan en de planten waren vrij groot en omgevallen door regen en wind. Als je zo keek zag je niet veel maar toch ben ik gisteravond maar al het loof gaan verwijderen aangezien mijn kas met tomaten ernaast staat. Volgens mij zitten er nog redelijk wat aardappels onder mar ik heb pas 1 rij gerooid. Volgens mij precies op tijd want sommige aardappels begonnen er minder uit te zien en kregen witte stipjes.

Gelukkig geen kevers of larven gezien!

ik heb nog 2 rijen violetta aardappels staan, die lijken minder last te hebben van aantasting.

Geplaatst:
wat leuk om dit allemaal te lezen en er van te leren. Ik ben maar een kleine, beginnende moestuiner met een kleine stadstuin. Ik ben veel te laat begonnen dit jaar door drukte met werk, maar ik wil vooral leren en ervaren en dan hopelijk volgend jaar eerder toepassen.

Ik heb (aardappel)kweekzakken gekocht en wil daar graag wat aardappels in planten. pootgoed kan ik nergens meer vinden en ik heb begrepen dat ik het ook kan proberen met de aardappels uit de supermarkt. dus dat is nu het plan. alleen hoe zit dat met voorkiemen? is dat echt nodig? ik las dat het vooral van belang is om de oogst te vervroegen... maar ja het is juni dus dat is een beetje gepasseerd station. is het dan alsnog slim om te doen of kan ik gewoon gaan planten? iemand advies?

Ik zou, zeker voor een beginnende moestuinier, er niet meer aan beginnen. De kans dat je planten, als ze al zouden schieten, ziek worden nog voor je kan oogsten is nu veel te groot. Zelfs wij, of degene die op tijd begonnen zijn aan de aardappelen, moeten al alles op alles zetten op de planten gezond te houden of op tijd in te grijpen bij tekenen van ziekte. Het is over het algemeen al een moeilijk moestuinjaar door al dat water die we gratis krijgen! Spaar jezelf dus misschien beter de kopzorgen en neem een frisse start volgend seizoen!!

Geplaatst:

Ik heb eind maart - begin april mijn vroege aardappels in zakken gepoot (Lady Christl). De planten zijn, ondanks 3x aanaarden, heel hoog uitgegroeid en zijn door de wind en de regenval omgevallen. Sommige takken waren ook afgebroken. Ik controleer ze dagelijks en heb, hout vasthouden, nog geen tekenen van phyto gezien...

Nu lees ik dat de meesten onder jullie toch al durven rooien om miserie voor te zijn.

Nu ben ik toch aan het twijfelen of ik ook niet beter al eens zou kijken of er al iets te rapen valt (of beter, uit de zak valt )...

Ik heb liever een kleine oogst dan helemaal niets...

En daar ze in een zak zitten is het moeilijk om eventjes te piepen wat er al gebeurd is onder de aarde...

Iemand advies? Rooien of wachten???

Geplaatst:

Ik zou het wel weten,maar ik ben dan ook heel nieuwsgierig aangelegd.

Je kan ze altijd weer terug in de zak stoppen

Maar serieus, zoek eens op hoelang deze Lady nodig heeft om oogst klaar te zijn, of kijk goed naar het loof, als dat minder wordt is dat ook een teken, je kan dan zelf een keuze maken.

Geplaatst:

Is dit wat ik denken dat het is 2016062920171295581467229783.jpg2016062920082373501467229800.jpg2016062920081492251467229815.jpg

En als het is wat ik denken dat hetis. Wat kan ik er aan doen. Het zijn de rassen annabelle. Frieslander. En ratte.

Geplaatst:

Nou, juist in dát nieuwe topic staat weer niet zoveel.

In deze wel:

phytoftora-2014-t14543.html

Ik kan je alleen maar aanraden om toch echt volgend jaar voor zoveel mogelijk hoog resistente aardappelsoorten te kiezen.

Snap niet waarom mensen dat niet doen terwijl die toch echt goed verkrijgbaar zijn.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...