esme232 Geplaatst: 29 april 2016 Geplaatst: 29 april 2016 Ik heb mij laten vertellen dat kalk helpt tegen zevenblad. Weet iemand hier meer over? Het rukt bij mij op vanuit het weiland dat vochtig is. Mijn tuin ligt wat hoger en had tot afgelopen jaar er geen last van. Ben benieuwd naar de reacties.Tuin groet van Esmeralda. Quote
windindewilgen Geplaatst: 29 april 2016 Geplaatst: 29 april 2016 Helaas was het maar zo eenvoudig, veel mensen zouden dan zelfs de laatste kalkresten van de st.pietersberg willen afgraven. Ik denk dat sommige mensen zelfs op hun blote knieën naar die berg willen kruipen. Zevenblad vind zijn optimale milieu in losse vochthoudende humusrijke redelijk gestoorde grond. Precies wat veel mensen in hun tuin hebben. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
weknow Geplaatst: 29 april 2016 Geplaatst: 29 april 2016 Aanvullend: Zevenblad groeit ook uitstekend op kalkrijke bodem. Om de paar dagen schoffelen, net onder de oppervlakte, werkt prima als je maar blijft volhouden. Proberen uit te graven of freezen is de manier om het te bevorderen of verder te verspreiden. De wortels breken in stukjes die weer uitlopen dan. Door intens wegplukken en of schoffelen telkens als het blad bovenkomt, put je de plant uit en dat werkt het beste. Bovendien is het eetbaar en zelfs echt lekker, nu het jong en fris blad heeft.....in een salade of pesto.......Ik ken mensen die het bestrijden door het systematisch te oogsten. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
RobO Geplaatst: 30 april 2016 Geplaatst: 30 april 2016 zo bestrijden wij sla, andijvie, aardappels....zevenblad kun je prima uitpieren door telkens alles weg te schoffelen, moet je wel de tuin van de buren meenemen.... Quote
esme232 Geplaatst: 30 april 2016 Auteur Geplaatst: 30 april 2016 Dank voor jullie reacties. Volhouden dus maar. Nou dat komt dan goed, ik ben een volhouder haha.Via de Belgische site tuinklus staat deze week ook in , zevenblad bestrijden met kalk. Ik ga dus ook gewoon wat kalk strooien, wie weet helpt het. Tuinen groet , Esmeralda Quote
Elizabet Geplaatst: 1 mei 2016 Geplaatst: 1 mei 2016 Maar met schoffelen breek je toch ook de wortels en zou je het toch net zo goed bevorderen als met uittrekken/uitgraven? Ik zie het verschil niet zo.Ik overweeg om het voorlopig maar gewoon te accepteren. Het staat op een paar plekken waar het verder nergens heen kan, en ik word al moedeloos als ik ernaar kijk (heb in een vorige tuin ook geprobeerd te bestrijden. Het werd alleen maar meer) Quote elizabet.nl
weknow Geplaatst: 1 mei 2016 Geplaatst: 1 mei 2016 Maar met schoffelen breek je toch ook de wortels en zou je het toch net zo goed bevorderen als met uittrekken/uitgraven? Ik zie het verschil niet zo. schreef Elizabet. Ik weet niet of we met dezelfde woorden hetzelfde bedoelen en of jouw en mijn omstandigheden dezelfde zijn. Ik kan maar mijn ervaring en kennis van deze plant meegeven....... Als dezelfde plant, telkens als ze uitloopt, de kop wordt afgesneden...liefst ook wat onder de grond dan put dat de plant uit...na 4x, 5x.....10x? zo weg-geschoffeld te zijn, zal de plant uitgeput zijn en het opgeven. Als je iedere paar dagen alle groen wegtrekt (is dat uit-trekken? Hier komen echt geen wortels mee als ik het wegpluk...) doe je inderdaad hetzelfde bovengronds. Lijkt me alleen veel meer werk. Met een schoffel werk je staande en snij je in weinig tijd een heel gebied enkele centimeters onder grond af. Bij uitgraven van het ene groeipunt breek je de wortels van rondom groeipunten rondom in stukjes. Stukjes wortel lopen uit en het aantal plantjes vermeerdert. Zevenblad is geen plant waar ik me aan erger. In de bostuin staat ie talrijk op diverse plaatsen en denk ik: het is een inlandse plant die hier thuis hoort, dus laat maar gaan....een stuk bos bedekt met zevenblad is best mooi. Maar er zijn ook stukken die meer een perk zijn. waar veel zevenblad staat...bijvoorbeeld een stuk met talrijke hosta's en daar staat ie niet gewenst. Bovendien wil ik meer variatie in het verwilderde bos dan de weinige soorten die er na een 15 jaar verwaarlozing alleen nog stonden. Daar kreeg ik het verleden jaar vrij gemakkelijk onder controle met een snel rondje schoffelen om de paar dagen. Eerdere jaren had ik het daar met uitgraven geprobeerd, maar dat hielp echt niet...onder een groeipunt is er een wirwar van heel veel wortels allerlei kanten op, die ik niet als een bosje meekrijg en met niets afbraken en dat werkte dus averechts. (De bodem is dikke klei, met in sommige delen een aanzienlijke laag organisch materiaal). Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Bit Geplaatst: 6 mei 2016 Geplaatst: 6 mei 2016 Je hebt gelijk hoor Weknow. Kern is : geen enkele groene plant kan overleven zonder licht. Neem consequent het groen weg, put dat zelfs het hardnekkigste onkruid uit en zal uiteindelijk uitgeput opgeven. Alleen hoe consequent is consequent ? En dus; hoe hardnekkig is hardnekkig ? De ergste onkruiden ( Heermoes, zevenblad, pispotten, Japanse knoop , kweek ) Zijn echt allemaal uit te putten. Maja. Je moet er de aandacht er maar voor over hebben. En de tijd hebben. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.