Ga naar inhoud

peterselie oogsten en bijhouden voor volgend jaar

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

hallo,

ik heb peterselie in een pot staan in de serre. ik zou deze nu willen oogsten, maar vraag mij af of ik deze best oogst zo laag mogelijk aan de stengel of enkel de 'kopjes'?

graag zou ik een paar keer willen oogsten van deze peterselie, dus ik zoek de beste manier om te oogsten, waarop deze het snelst terug aangroeit

en kan ik deze peterselie in pot bijhouden voor volgend jaar terug van te oogsten of is dit een verloren zaak en een eenjarig kruid?

alvast bedankt

tom

Geplaatst:

Peterselie is 2-jarig.

Wat je oogst is een kwestie van smaak en toepassing. Sommigen eten alleen de jongste malse topjes. Anderen nemen bladeren met stelen. Is ook wat afhankelijk van het soort (er bestaan platbladerige soorten die uitzien als selderij, maar fijner van aroma zijn volgens velen, meest gekend is echter de krulpeterselie die er sierlijker uitziet). Je kunt van een nieuwe plant flink knippen en blijven knippen, maar doe het in verhouding tot de grootte van de plant zou ik zeggen, zodat ze ook wat takken en blad overhoudt om te groeien en blijven oogsten.

Normaal zal ze het 2e jaar al snel gaan bloeien en wordt dan zeer groot en niet zo fraai meer. De bladeren aan bloeistengels zijn stug en niet echt lekker meer, maar na de bloei of als je de bloemen wegknipt zal er nog wel wat nieuw groen komen dat in principe weer oogstbaar is. Of het de moeite waard is....? Ik denk het niet...zet dan liever weer enkele nieuwe struikjes voor mals blad in plaats van te moeten zoeken naar enkele takjes die nog enigermate lekker zijn in een overwegend lelijke en erg grote struik.

De bloei is typisch die van een schermbloemige en als je de bloemen in zaad laat gaan, heb je veel kans dat je overal rondom in de moestuin het jaar er op weer nieuwe plantjes vindt. Als je veel ruimte hebt en je vindt wat verwildering niet erg, kun je zo dus peterselie "in het wild" blijven plukken.

Edit: Persoonlijk vind ik peterselie in de serre wat zonde van de ruimte.....in de volle grond doet ze het ook heel goed (kan tegen veel kou en zolang het niet heel hard vriest kun je ook in de winter ervan blijven oogsten) en zal ze veel groter worden en meer oogst geven. Je kunt ze nu of over een aantal weken ook buiten gaan uitplanten als je wilt. Wel even afharden best.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...