Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb nog drie potten en ze hebben het alledrie

Ze zijn van vorig najaar, het vacuüm is er niet af, ze staan donker en koel, ik heb er een maand geleden van gegeten en ik leef nog

Ze zijn niet geweckt maar heet in de (schone) pot gegaan, met niet al te veel suiker.

Op de foto is het niet goed te zien, maar om die bruine strepen zit een dunne lichtere zone, die wat aan schimmel doet denken.

Het is vooral onderin de pot, en alleen op het raakvlak met het glas.

Heeft iemand dit wel eens gezien?

DSCF514864341460986952.JPGDSCF514918721460986953.JPGDSCF514787191460986951.JPG

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Het lijkt erg op wat ik met mijn waterkefir had, een soort gist schijf achtig ding. Ik weet niet hoe het heet, en ik weet ook niet of je de peertjes nog kunt eten. Als het een gist is kan de druk in de potten zijn toegenomen, dat is ook handig om te weten...

Geplaatst:

Nee, geen moer. Dat ken ik wel, is inderdaad een losdrijvend velletje/schijfje.

Bovendien is het vacuüm er niet af.

Hier zijn alleen sommige randjes bruin, waar ze contact maken met het glas. Dunne streepjes.

DSCF5149-291461461054481.JPG

Niemand?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Dank je Suus, dat hoopte ik al

Wel vreemd dat de vorige potten die bruine randjes niet hadden, maar nu ga ik ze lekker opeten

• 4 years later...
Geplaatst:

Hallo, het voorgaande is mij bekend. Ik had ook last van schimmelschijfjes in de potjes terwijl ze heel sterk vacuüm waren. De potjes goed schoon gemaakt. In de oven verhit tot 105°. Daarna de kokende peertjes in de potjes gedaan, deksel erop en laten afkoelen. Ik heb het vermoeden dat het zou kunnen komen doordat de peertjes niet onder het sap stonden. Het kleine beetje zuurstof in het potje zou genoeg kunnen zijn voor het laten ontstaan van de schimmel. De schimmel heeft de aanwezige zuurstof gebruikt waarna het proces is gestopt. Ik zou er geen andere verklaring voor kunnen geven. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...