Ga naar inhoud

Hoe staan de tomaten er bij in 2016

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Goed zeg! Hier nog geen zweem van oranje of geel

Ze zijn zelfs nog niet op grootte.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Hier beginnen de kerstomaatjes ook eindelijk te kleuren. De andere planten waren veel later dus die duren nog wel even.

@ Marielle, wat is je grond nog 'mooi', mijne is toch behoorlijk dichtgeslagen met mosgroei.

Geplaatst:

@Marielle je tomaten planten zien er goed uit! Fijn dat ze nu ook rijpen. Zo leuk gevoel geeft dat ook!

Hier ook bijna! Duurd maar lang haha

2016-07-180745931468820020.30

Geplaatst:

Gisteravond in het donker ook nog een paar mooie foto's gemaakt. De eerste foto van de Black Russian. Erg mooi zo met die paarse gloed.

IMG776558671468828267.jpg

En de onderstaande twee foto's van een kerstomaat waarvan ik dacht dat die overleden was. Tijdens de storm was de top helemaal geknakt. Bladeren leken daardoor af te sterven, op te krullen, te verkleuren. Heeft lang geduurd maar 1,5 week geleden kwam er opeens gezond nieuw blad op met nieuwe bloemen. Hierdoor zitten er wel 'grote' kerstomaten op, maar die beginnen nu wel te verkleuren en nieuw blad met nieuwe bloemen. De plant zelf ziet er dus niet helemaal happy uit maar hier is hij al van te boven. (Let ook goed op dat een tros is opgebonden, deze tros heeft zich gevormd tot 'nieuwe' top.)

IMG776475721468828390.jpg

IMG775871771468828404.jpg

Ondanks de zeer slechte start dit jaar dat ik vier planten heb moeten rooien (kapot door storm) en laat in het seizoen nieuwe planten heb gekocht via een hobbyist (die gelukkig in de buurt nog over had). Heb ik nu met de 8 planten (Verschillende soorten) die ik nu heb staan al tegen de 200 tomaten! Deze moeten wel nog afrijpen maar ik eet normaal nooit zoveel tomaten haha.

Geplaatst:

@ Marielle, wat is je grond nog 'mooi', mijne is toch behoorlijk dichtgeslagen met mosgroei.

Ik gooi er ongeveer elke 4 weken een laagje nieuwe grond bovenop in de pot! Door het water geven zakt de grond ook 'in' om het maar even zo te zeggen, en ik kan er niet tegen als die grond zo 'vast' eruit ziet, dus ik woeker met de hand (de bovenlaag) voorzichtig eerst los, en dan een verse laag moestuin grond erop, en dan na 1 dag wat water erover.

Trouwens die Black Russian komt hier volgend jaar ook! Wat een prachtige vrucht

@Nadi, die van jou krijgt ook al een mooi kleurtje! Zo leuk om te zien, na al die maanden werk, en vooral kijken, veel kijken

Geplaatst:

Gister de eerste cherrytomaat uit eigen kas gegeten

Hoewel de smaak heerlijk was, was de tomaat een beetje puréé-achtig. Betekent dit teveel of te weinig water?

Geplaatst:
Hoewel de smaak heerlijk was, was de tomaat een beetje puréé-achtig. Betekent dit teveel of te weinig water?

Meest waarschijnlijk ligt het aan het ras. Er zijn duizenden rassen cherry-vormige-tomaten...lekkerdere, zoetere, stevigere...allerlei kenmerken verschillen. Er zijn diverse topics op dit forum over de smaak van tomatenrassen (gebruik zoekfunctie) en die kunnen nogal verschillen. Veel liefhebbers proberen diverse rassen uit en houden de lekkerste in hun kweek-assortiment. De vorm "cherry" zegt dus niet veel.

Ook kan het zijn dat de vrucht al wat overrijp werd en daardoor zachter.

Met water geven heeft dit niet zo veel te maken.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Wat bedoel je met "moet ik ingrijpen?" Daar is weinig aan in te grijpen. Als je persé meer vruchten aan die struik wilt dan zou ik een "dief" laten doorgroeien.

Ik kweek regenwormen in mijn compostbak

Geplaatst:
Wat bedoel je met "moet ik ingrijpen?" Daar is weinig aan in te grijpen. Als je persé meer vruchten aan die struik wilt dan zou ik een "dief" laten doorgroeien.

Ik dacht dat het verwijderen vd bloemetjes het doorgroei-proces misschien wat zou versnellen, zeker aangezien het bijna allemaal misvormde bloemetjes, bestaande uit 2 of meer bloemetjes.

Geplaatst:

maar het doel van de plant is toch juist tomaten te laten groeien? als je de bloemen verwijderd heb je geen tomaten. dan wordt de plant misschien wel groter (geen idee, nooit geprobeerd...) maar welk nut heeft dat als er geen tomaten aan groeien?

Geplaatst:

Dat snap ik, maar het is uiteraard ook nog maar de vraag wat die misvormde bloemetjes gaan doen. Ze hebben wel even open gestaan, maar beduidend korter dan de normale bloemen dus het is nog maar de vraag of ze uberhaupt bevrucht zijn.

Geplaatst:

Is maar de vraag of die bloemen misvormd zijn. Bij sommige rassen/soorten is dit, dat het een soort samengestelde bloemen zijn, normaal. Mogelijk worden de tomaten ook gedrongen en min of meer samengesteld.

Aan struiktomaten en sommige rassen is zelf-toppen eigen. (Kijk eens op het Engelse woord "determinate" = "In korte tijd vruchtenvormend") Ze stoppen met groeien en bloeien.

Als je bloemen verwijdert, krijg je niets meer.

Als je de plant laat gaan, is er een grote kans op nog iets van oogst. (En kan het resultaat zelfs heel veel meevallen...iets aparts in groei en smaak)

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Ik zal me zo ook even voorstellen, maar hier alvast een vraag.

Ik heb, bleu als ik ben, bij de kringloopwinkel tomatenplanten gekocht. Die staan nu enkele weken in de tuin en doen het enorm goed.

Maar, ik heb geen idee welk ras het is. Is dat überhaupt nog te achterhalen? Wat me tot nu toe verbaast is dat er nieuwe tomaten blíjven komen.

Dit zijn ze:

a150ad4374dd97f3d754f83cfebfef36.jpg

Ik dacht dat dit slakkenvraat was:

2838f2e7085da1e70b6d1f1181a27299.jpg

Maar is dat zo? Of toch de aardappelziekte waarover ik hier lees? De boerenkool zag er ook ongeveer zo uit namelijk.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Geplaatst:
Maar is dat zo? Of toch de aardappelziekte waarover ik hier lees? De boerenkool zag er ook ongeveer zo uit namelijk.

Ik denk niet dat dit de aardappelziekte is. Die zorgt normaal niet voor gaten in de plant. Het gele en bruine wordt volgens mij veroorzaakt door de gaten doordat het blad beschadigt is. Op een tomatenplant maakt dit denk ik niet zoveel uit. De meeste diertjes eten de plant niet echt graag wegens zijn giftig smaakje.

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Geplaatst:

Ik heb inmiddels een dagtaak aan het toppen van de kruisbestomaten. Kan er elke dag wel wat van oogsten, maar de planten zitten verder bomvol met groene tomaatjes, ze hoeven echt geen nieuwe meer te maken, laat ze maar zorgen dat al die andere tomaatjes rijp worden. Ik knip me het ongans, en elke dag zie ik weer nieuwe bloemetjes verschijnen en lijken de planten weer gegroeid in de hoogte en de breedte, volgens mij doe ik iets gigantisch verkeerd.

Maar ik klaag niet hoor! Ben al lang blij dat ze ondanks alle toestanden nog steeds fris en fruitig proberen om de wereld over te nemen. Bonen plukken is wel een avontuur geworden, die hangen nu echt midden in het tomatenoerwoud, dus ik moet er echt daadwerkelijk helemaal in met mijn hoofd en dan alsmaar turen om ze te kunnen vinden voordat ze 25 centimeter lang zijn. Tel daar zoemende bijen en hommels naast je oren en spinnen op je schouders en de hitte van de afgelopen dagen bij op, en je waant je even in een tropische jungle. 'Vakantie in eigen tuin' heeft een hele nieuwe betekenis gekregen sinds ik die tomaten/bonen-fusie heb. (Trouwens bizar dat de bonen die tussen de tomaten hangen veel groter worden dan die naast de tomaten tegen het rek opgaan en volle zon krijgen.

De tigerella's zijn al net zo erg als de kruisbestomaten, die hebben zich ongemerkt horizontaal uitgebreid en ik zie in het oerwoud nu rijpende tigerella's tussen de kruisbestomaatjes. (Wat een mooie tomaten zijn die tigerella's zeg, groen met donkere strepen waren ze al knap, maar dat verkleuren naar oranje met rood is echt spectaculair.)

De cherrytomaten in pot in de voortuin gedragen zich wel als beschaafde tomaten, die kan ik ook nog normaal dieven, en die maken gewoon een paar mooie trossen tomaatjes, hebben mooie groene blaadjes zonder vlekken en hebben geen megalomane neigingen.

Geplaatst:

Heerlijk verhaal Pippi.

Waarom zou je de nieuwe bloemen geen kans geven? Als het najaar zacht wordt krijg je die nog wel rijp en anders zijn ze erg geschikt voor chutney, ketchup of groene tomaten soep.

Een cherrytomaat moet je juist niet dieven. Die maakt op de dief nieuwe tomaatjes die nu nog makkelijk rijpen...

Geplaatst:

@Enjoy!

Dat je kerstomaten niet moet dieven is een vaak voor komend misverstand. Net zoals bij 'gewone' tomaten zijn er kerstomaten die als struiktomaat groeien (niet dieven) en er zijn er die als stamtomaat groeien (wel dieven). Wel is het zo dat de laag blijvende soorten kerstomaten bijna allemaal in struikvorm zijn en dus niet gediefd hoeven te worden.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:
Waarom zou je de nieuwe bloemen geen kans geven? Als het najaar zacht wordt krijg je die nog wel rijp en anders zijn ze erg geschikt voor chutney, ketchup of groene tomaten soep.

Ja maar ik hoef geen miljoen tomaten. Ondanks al mijn geknip telde ik vandaag toch al gauw zo'n veertig bloemtrosjes, er hangen minstens zoveel trosjes en trossen met groene tomaten, en dat is alleen nog maar in het tomatenoerwoud. Ik heb bij nader inzien veel te veel tomaten geplant, want nu zijn de grotere ook aan het rijpen en ik begin het een tikje eng te vinden.

Nee serieus , ik mag helemaal niet klagen want een paar weken geleden dacht ik nog dat ik nul tomaten zou oogsten dit jaar, maar met dit mooie weer zijn ze werkelijk ontploft, en ik ga zeker tomatensaus en tomatensoep maken, en ketchup en misschien ook wel chutney, en ik kan tomaten uitdelen aan buren en familie en vrienden, maar er zijn grenzen.

Geplaatst:

Hier ook een luxeprobleem met de struiktomaten (Banana legs): een enorme bos, overal gestut en opgebonden.

Maar waar ik me vooral zorgen over maak: stamtomaten dief je én je verwijdert geregeld blad ook om het geheel zo luchtig mogelijk te houden ivm Phyto.

Maar als ik mijn dichte struikgewas zie, dat af en toe flink guttert, hou ik mijn hart vast, ook al staan ze onder het afdak.

Dus ik ben toch maar wat aan het dunnen

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Hier ook de eerste tomaatjes geoogst, kersttomaten maar doordat de top gebroken was en hij dus een tijd geen nieuw blad maakte zijn deze dikker geworden dan gepland haha. Zijn erg vlezig dus, wel heel lekker en smaakvol maar voor volgend jaar zoek ik wel echt een tomaten soort die je als snacktomaatjes kan eten. Vergelijkbaar met de snacktomaatjes uit de winkel.

Iemand enig idee welke soorten hier bij uitstek geschikt voor zijn voor volgend jaar? Verschillende soorten?

Hier heb ik ze trouwens allemaal (behalve de struiktomaten) getopt. Zitten nu gemiddeld 4 bloemtrossen op. 8 planten, met ruim 200 tomaten in alle soorten en maten .

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...