Ga naar inhoud

Tomaat zaailing paars en wit ??

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb vorige jaar meerdere leuke tomaten gekweekt. Van 2 rassen heb ik ook zelf zaden geoogst omdat ik ze heel leuk vond. Nou heb ik begin maart deze zaadjes weer gezaaid en met een soort krijg ik continu problemen: Lithuanian Crested. Namelijk kiemen de zaden wel maar zijn ze dan paars met witte kiembladeren. Eerst dacht ik, ok, een albino plant en op Google opgezocht dat dat kan gebeuren (en die planten gaan snel dood want ze hebben geen groene bladeren voor voedingstoffen). Daarna nog een keer gezaaid (de eerste ging inderdaad na 2 dagen dood) en weer een witte plant (al paar dagen geen groei maar gaat ook niet dood). Dit is de enige soort met deze probleem, maar weet iemand wat de oorzaak kan zijn?

Ik heb wat foto's genomen, maar het is nog een heel kleine zaailing dus het is moeilijk om kleuren goed te krijgen op de foto. Beide bladeren zijn puur wit (niet zon schade, ze waren vanaf het kiemen al wit) en de rest van het plant is paars.

DSCN234080491459513819.JPGDSCN234129111459513823.JPGDSCN233951011459513814.JPG

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Geplaatst:

Paars is geen probleem, de witte blaadjes wel. Kan door teveel licht komen, maar aangezien het de enige soort is die het probleem heeft ga ik eerder denken aan een bacterie of schimmel in de zaden. Heb je ze gekocht? Of geruild?

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Geplaatst:

Dat heb ik ook bij een zaailing!! Hij groeide ook niet. Kiemblaadjes wel maar daarna niks geen groei. Ik heb ze verwijderd.

Ik kweek regenwormen in mijn compostbak

Geplaatst:

Het lijkt mij geen ziekte maar een variegata zaailing. Te weinig bladgroen om de fotosynthese te volbrengen. Heeft de natuur de kruisingen gemaakt of heb je alles netjes afgedekt en gecontroleerde kruisingen gemaakt?

Daarnaast is het een "crested" type en die zijn over het algemeen al wat instabieler naar mijn ervaring.

Mocht je een van de zaailingen wel kunnen opkweken kun je nog leuke resultaten krijgen.

Eentje van eigen hand:

image13891459676160.jpeg

Geplaatst:

Zoals Bubbels zegt is paars geen probleem. Ikzelf heb dit heel vaak voor, maar de plantjes kleuren na een paar dagen helemaal groen.

Geen probleem dus.

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...