Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi, Ik heb een Japanse wijnbes.

Nou zou ik hem graag willen stekken. Niet afleggen maar echt stekken. Zou dat kunnen?

Hij maakt ook hele lang stengels die dan de grond in gaan en wortels krijgen. Zou ik die kunnen afknippen en dan verder oppotten?

Het liefst was ik een kabouter(ben al goed bezig in de lengte;p), want dan kon ik de hele dag in mijn tuintje staan!

Geplaatst:

Krab Krab, grote bogen door je tuin..

De hele tuin is bijna een Japanse wijnbessen bos... Heb al flink teruggesnoeid maarreehh.

Afleggen lijkt mij ook het makkelijkst, maar vroeg me af hoe stekken gaat

Het liefst was ik een kabouter(ben al goed bezig in de lengte;p), want dan kon ik de hele dag in mijn tuintje staan!

Geplaatst:

Gewoon de stukken die wortel hebben geschoten afknippen,

En opnieuw in de grond stoppen, stekken heeft naar mijn mening geen zin.

Waarom moeilijk doen als t makkelijk kan.

Ook vind ik op verschillende plekken kleine plantjes in mijn tuin,

Waarschijnlijk zaait hij zich ook uit, misschien via de poep van vogeltjes

Geplaatst:

En dan kun je ze ook nog goed scheuren

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Je kán ze ook heel goed en makkelijk stekken hoor. Liefst ( makkelijkst ) vóór of in de winter een tak van een cm of 20 / 30 in diepe pot, luw en in de schaduw wegzetten. Tak diep poten, maar 1 knop boven de grond. Gaat verder helemaal vanzelf. Nu tak snijden zal misschien ook nog net wel gaan.

Zomerstek kan ook heel goed, maar uit de zon houden, gevaar voor uitdrogen is groter. Niet te nat houden. Rot vrij gemakkelijk.

Geplaatst:

De takken zitten tegen uitlopen aan he ? Is wel wat krap hoor. Zou het gewoon proberen.

Geplaatst:

Oké, ga het gewoon proberen. Kijk wel of het lukt. En Anders heb ik die "worteltakken" nog.

• 3 years later...
Geplaatst:

40 wijnbesplanten? Wauw. Wat ga je met al die besjes doen joh? Wij hebben er hier 1. Een enorm ding, waarvan we steeds ieder jaar keurig de oude takken wegsnoeien en de nieuwe weer opbinden voor de oogst het jaar erop.

Komt enorm veel aan. Wij vinden ze persoonlijk het lekkerst zo uit t vuistje. En in jams etc.

Het zijn enorme woekeraars als ze de kans krijgen, vermoed dat dat stekken geen probleem gaat zijn? Veel succes sowieso.

wees bevriend met kleine dingen

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Bedankt!

Ik wil bijzondere besjes hier in Noorwegen gaan verkopen. Plek zat, we hebben ca 1ha weiland.

Op de foto zie ja, als je héél goed kijkt, de eerste 120 bessenstruiken staan, vrijwel allemaal uit stek. Duurt wat langer, maar dan kost het ook (vrijwel) niets.

IMG20190618102952798HDR225611563569090.jpg

Geplaatst:

Ze lijken me wel lastig te verkopen als besje, dizid, omdat ze makkelijk uit elkaar vallen, net als framboos, en dan nog een tikkeltje erger. Ik wil niet zeggen niet doen of zo, maar ik zou veel eerder op iets als honingbes inzetten als je bijzondere bessen zoekt, ook wat je klimaat betreft. Het moet natuurlijk ook maar beschikbaar zijn, en daar weet ik niks van.

• 1 year later...
Geplaatst:

Mijn Japanse wijnbes heeft het vorig jaar en dit jaar wat af laten weten. Slechts 1 nieuwe tak en daaraan kwamen wel veel bessen maar die verdroogden snel, evenals het blad. Ik heb de plant er uitgehaald. Nu heb ik van die ene tak drie nieuwe stekken gemaakt. Wie weet slaat er eentje aan. Ik vond nog een Japanse wijnbes op de grond en die heb ik in een bakje met potgrond gestopt. Eens kijken of er nog wat uit komt. En wie weet vind ik ergens nog een stek.

Ik vind het lekkere fris zure besjes met een prachtige rode kleur. Wij hebben ze wel gevroren bewaard en gebruikt bij desserts. Gewoon bewaren valt niet mee. Liefst eten we van de struik samen met ieder die er van houdt. Het snoept lekker weg.

met groene groet,

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...