NoeNoePower Geplaatst: 22 maart 2016 Geplaatst: 22 maart 2016 Hoi, Ik heb een Japanse wijnbes.Nou zou ik hem graag willen stekken. Niet afleggen maar echt stekken. Zou dat kunnen? Hij maakt ook hele lang stengels die dan de grond in gaan en wortels krijgen. Zou ik die kunnen afknippen en dan verder oppotten? Quote Het liefst was ik een kabouter(ben al goed bezig in de lengte;p), want dan kon ik de hele dag in mijn tuintje staan!
Jorieke123 Geplaatst: 22 maart 2016 Geplaatst: 22 maart 2016 Afleggen is ontzettend simpel, scheelt gedoe met stekken en potjes en wel of niet aanslaan. Die gewortelde afleggers knip je inderdaad af en poot je weer ergens. Het spul loopt zo met grote bogen door je hele tuin Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
NoeNoePower Geplaatst: 22 maart 2016 Auteur Geplaatst: 22 maart 2016 Krab Krab, grote bogen door je tuin.. De hele tuin is bijna een Japanse wijnbessen bos... Heb al flink teruggesnoeid maarreehh.Afleggen lijkt mij ook het makkelijkst, maar vroeg me af hoe stekken gaat Quote Het liefst was ik een kabouter(ben al goed bezig in de lengte;p), want dan kon ik de hele dag in mijn tuintje staan!
greetje11 Geplaatst: 22 maart 2016 Geplaatst: 22 maart 2016 Gewoon de stukken die wortel hebben geschoten afknippen,En opnieuw in de grond stoppen, stekken heeft naar mijn mening geen zin.Waarom moeilijk doen als t makkelijk kan.Ook vind ik op verschillende plekken kleine plantjes in mijn tuin,Waarschijnlijk zaait hij zich ook uit, misschien via de poep van vogeltjes Quote
weknow Geplaatst: 22 maart 2016 Geplaatst: 22 maart 2016 En dan kun je ze ook nog goed scheuren Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
NoeNoePower Geplaatst: 22 maart 2016 Auteur Geplaatst: 22 maart 2016 Hahaha wie weet;) Quote Het liefst was ik een kabouter(ben al goed bezig in de lengte;p), want dan kon ik de hele dag in mijn tuintje staan!
Bit Geplaatst: 24 maart 2016 Geplaatst: 24 maart 2016 Je kán ze ook heel goed en makkelijk stekken hoor. Liefst ( makkelijkst ) vóór of in de winter een tak van een cm of 20 / 30 in diepe pot, luw en in de schaduw wegzetten. Tak diep poten, maar 1 knop boven de grond. Gaat verder helemaal vanzelf. Nu tak snijden zal misschien ook nog net wel gaan. Zomerstek kan ook heel goed, maar uit de zon houden, gevaar voor uitdrogen is groter. Niet te nat houden. Rot vrij gemakkelijk. Quote
NoeNoePower Geplaatst: 24 maart 2016 Auteur Geplaatst: 24 maart 2016 Oké bedankt! Zou nu dus ook nog kunnen? Quote Het liefst was ik een kabouter(ben al goed bezig in de lengte;p), want dan kon ik de hele dag in mijn tuintje staan!
Bit Geplaatst: 25 maart 2016 Geplaatst: 25 maart 2016 De takken zitten tegen uitlopen aan he ? Is wel wat krap hoor. Zou het gewoon proberen. Quote
NoeNoePower Geplaatst: 25 maart 2016 Auteur Geplaatst: 25 maart 2016 Oké, ga het gewoon proberen. Kijk wel of het lukt. En Anders heb ik die "worteltakken" nog. Quote Het liefst was ik een kabouter(ben al goed bezig in de lengte;p), want dan kon ik de hele dag in mijn tuintje staan!
henkg Geplaatst: 28 juni 2019 Geplaatst: 28 juni 2019 NoeNoePower heeft in oktober 2016 voor het laatst ingelogd. Dus weinig kans op een antwoord. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
dizid Geplaatst: 30 juni 2019 Geplaatst: 30 juni 2019 Ik denk ook te gaan stekken omdat ik van 2 planten zo snel mogelijk naar 40 planten wil gaan. Quote
Charly Geplaatst: 1 juli 2019 Geplaatst: 1 juli 2019 40 wijnbesplanten? Wauw. Wat ga je met al die besjes doen joh? Wij hebben er hier 1. Een enorm ding, waarvan we steeds ieder jaar keurig de oude takken wegsnoeien en de nieuwe weer opbinden voor de oogst het jaar erop. Komt enorm veel aan. Wij vinden ze persoonlijk het lekkerst zo uit t vuistje. En in jams etc. Het zijn enorme woekeraars als ze de kans krijgen, vermoed dat dat stekken geen probleem gaat zijn? Veel succes sowieso. Quote wees bevriend met kleine dingen
dizid Geplaatst: 19 juli 2019 Geplaatst: 19 juli 2019 Bedankt! Ik wil bijzondere besjes hier in Noorwegen gaan verkopen. Plek zat, we hebben ca 1ha weiland. Op de foto zie ja, als je héél goed kijkt, de eerste 120 bessenstruiken staan, vrijwel allemaal uit stek. Duurt wat langer, maar dan kost het ook (vrijwel) niets. Quote
roeier Geplaatst: 20 juli 2019 Geplaatst: 20 juli 2019 Ze lijken me wel lastig te verkopen als besje, dizid, omdat ze makkelijk uit elkaar vallen, net als framboos, en dan nog een tikkeltje erger. Ik wil niet zeggen niet doen of zo, maar ik zou veel eerder op iets als honingbes inzetten als je bijzondere bessen zoekt, ook wat je klimaat betreft. Het moet natuurlijk ook maar beschikbaar zijn, en daar weet ik niks van. Quote
Flup Geplaatst: 20 juli 2019 Geplaatst: 20 juli 2019 Ik ga met roeier mee. Japanse wijnbessen zijn heel kwetsbaar en klein, voor de verkoop niet ideaal. Quote
koolrabi Geplaatst: 24 augustus 2020 Geplaatst: 24 augustus 2020 Mijn Japanse wijnbes heeft het vorig jaar en dit jaar wat af laten weten. Slechts 1 nieuwe tak en daaraan kwamen wel veel bessen maar die verdroogden snel, evenals het blad. Ik heb de plant er uitgehaald. Nu heb ik van die ene tak drie nieuwe stekken gemaakt. Wie weet slaat er eentje aan. Ik vond nog een Japanse wijnbes op de grond en die heb ik in een bakje met potgrond gestopt. Eens kijken of er nog wat uit komt. En wie weet vind ik ergens nog een stek. Ik vind het lekkere fris zure besjes met een prachtige rode kleur. Wij hebben ze wel gevroren bewaard en gebruikt bij desserts. Gewoon bewaren valt niet mee. Liefst eten we van de struik samen met ieder die er van houdt. Het snoept lekker weg. Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.