loxia Geplaatst: 21 maart 2016 Geplaatst: 21 maart 2016 hallo, ik wil mijn bieten graag voor zaaien. 1 zaadje per bakje. kan dat in gewone potgrond of moet ik iets anders gebruiken ?. ik heb nogal eens te maken met slecht kiemend zaad. vandaar. gr. Quote
tuinLB Geplaatst: 21 maart 2016 Geplaatst: 21 maart 2016 Ik gebruik voor het voorzaaien een mengsel van tuinaarde potgrond en zand. Ik probeer er een zo los mogelijk mengsel van te maken zonder stukjes. Zaai en stek grond wil ik ook nog wel eens door het mengsel heen mengen maar dat ligt er maar net aan of ik dat in huis heb. Quote
weknow Geplaatst: 21 maart 2016 Geplaatst: 21 maart 2016 Rode/witte/gele/roodwitbonte bieten zijn zaadklusters (1 zaadje = 3 a 5 plantjes) zaai 1 per bakje, dun uit voor uitplanten tot 2 a 3 en plant ze iets verder uit elkaar voor zomerbietjes (die oogst je jong en vrij klein, 2 of 3 samen gaat goed op ca. 15 cm. in de rij) Voor najaars/bewaarbietjes hou je 1 kiemplantje aan en die zet je iets ruimer. Worden groter en zijn wat grover. Echter: het verplanten of verspenen gaat vrij moeilijk. Daarom advies om in perspotjes of halve wc-rolletjes te zaaien die je mee uitplant, zodat wortels dan niet beschadigen. Ook tapse potjes kan wel, maar zorg dat de wortelkluit heel blijft bij uitplanten. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Claudia69 Geplaatst: 21 maart 2016 Geplaatst: 21 maart 2016 Ik week de zaden een nachtje voor, zaai ter plaatse en dek af met vliesdoek tot de plantjes een paar echte blaadjes hebben. Wel regelmatig op slakken controleren. Als de grond nog te koud is, komen ze minder goed op. Best nog even wachten en beginnen met Egyptische platronde (die schieten niet zo snel door als ze vroeg worden gezaaid). Quote
weknow Geplaatst: 21 maart 2016 Geplaatst: 21 maart 2016 Klopt Claudia. Maar vraagsteller vroeg om voorzaaien...en eerlijk gezegd vind ik dat voor vroege bietjes wel een goed idee (doe het ook) omdat je zo eind mei ongeveer al kunt beginnen met oogsten. Ter plekke zaaien kan hier op de zware klei zeker niet voor half april. Nu kan ik tweede helft april al redelijk gegroeide plantjes met voorsprong uitzetten. Naast de prima vroege Egyptische platronde zijn ook bijvoorbeeld Kogel2 en ook de rood witte chioggia geschikt voor vroege teelt omdat ze snel oogstbaar zijn. Ik heb trouwens nog nooit doorschieters gehad in het voorjaar in vele jaren.... (afkloppen ) Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Bubbels Geplaatst: 22 maart 2016 Geplaatst: 22 maart 2016 Groot voorstander van persblokjes. Zo kan ik ze laten ontkiemen onder glas of gaas en tegen de tijd dat het mooie grote zaailingen zijn gaan ze de grond in. Kiemen gaat bij mij zo veruit het beste. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
Thijs206 Geplaatst: 22 maart 2016 Geplaatst: 22 maart 2016 Om terug te komen op de originele vraag; ik meng potgrond met 1/5e deel grof brekerzand (gewoon uit de bouwmarkt) voor het voorzaaien. Op die manier wordt de potgrond iets verluchtigd en heeft die een betere afwatering. Quote
Bubbels Geplaatst: 22 maart 2016 Geplaatst: 22 maart 2016 Ja, met een simpele potjespers van het tuincentrum. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
permanatuurtuin Geplaatst: 23 maart 2016 Geplaatst: 23 maart 2016 Ik gebruik Jiffy® Potjes Jiffy-7 (44mm) 1000 stuks, dan kom je op ongeveer 9 cent per potje uit. Wat eigenlijk geen geld is voor een stevig gevuld potje om in te zaaien. Als ik zaaigrond koop ben ik volgensmij duurder uit, want echt veel grond zit er nooit in en tuingrond is te voedselrijk. Potgrond gebruik ik nooit. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.