Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

beste,

Ik heb zo'n 8 weken geleden een avocado pit in een glas met water gezet , mijn kat had deze 4 weken geleden omver geduwd waarna de pit in 2 delen was gesplitst , dit is trouwens als de 2de keer en de eerste keer had ik het gewoon weggegooid omdat het niet herpakte , ik had ook niets anders gedacht eerlijk gezegd maar nu blijkt het toch wel te herpakken tot mijn verbazing , mijn bedoeling is om het echt een boom te laten worden maar of dat ook gaat worden in dit geval weet ik niet , misschien hebben jullie meer kennis erover . Ik vind nergens iets hierover , wat ik vaak zie is dat je voorzichting moet zijn met de pit , hier is het alles behalve dat maar gaat dit nu ook gewoon zoals een een andere pit groeien of ga ik problemen ondervinden na een tijd

MVG Bert.145849685122426692041519001458496884.jpg

Geplaatst:

Ik vrees dat deze einde oefening is.

Er is op internet heel veel te vinden over allerlei manieren waarop je een pot kan laten kiemen en groeien. Google eens met "avocado tree seed germination" en je vindt vele filmpjes, foto's en beschrijvingen over hoe het kiemen en opkweken tot een soort kamerplant kan.

Maar het opkweken tot een boom vraagt veel kunstgrepen en dat je speciale omstandigheden kunt maken...temperaturen onder de 10 graden verdraagt hij eigenlijk niet. Er ook nog ooit vruchten van krijgen zou alleen kunnen in een hele grote verwarmde kas, je hebt dan ook nog een bestuiver nodig en de vruchten zullen niet in de buurt komen van wat je in de winkel koopt. Het is een prachtige, grillige, subtropische boom...maar helaas niet voor hier. Zie het dus maar als een leuk experiment met heel weinig kans op echt succes.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Ik heb al veel avocaco's gezaaid, en eigenlijk is dat gedoe met water helemaal niet nodig. Ik stop ze tegenwoordig gewoon in

een potje met aarde, dat je net de punt van de pit wel of niet ziet. En je zult zien, er komt vanzelf een wortel uit de bodem van het potje na een aantal weken. En 9 van de 10 komen op die manier prima op. Stuk of 20 zo gedaan. Gewoon zo'n aardbei draagtray met 6 potjes, overal 1 pit in en

op de vensterbank, evt. in broeikasje op vensterbank.

Geplaatst:

Ik heb ook een advocado pit liggen op een glaasje water. Toch benieuwd of er al iemand ooit een vrucht van heeft gehad in NL?

Jelle

• 4 maanden later ...
Geplaatst:

Ik wacht nog op antwoord? Iemand ooit vruchten gehad in NL? Mijn plantje gaat bijna in een pot met grond volgend jaar bij voldoende temperatuur zet ik hem buiten in de hoog dat ie bestuift word.

Jelle

Geplaatst:

Ik niet. De plant ging dood voordat 'ie een halve meter hoog was.

Waarschijnlijk in de winter?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...