pippi Geplaatst: 17 maart 2016 Geplaatst: 17 maart 2016 Wat doen jullie om te zorgen dat je enigszins normale handen houdt ondanks al dat gedoe in de aarde? Ik word er langzamerhand een beetje moedeloos van, smeer me wezenloos met handcrème, maar toch blijven mijn handen droog met barsten erin waar dan weer vuil in gaat zitten wat er bijna niet af te wassen is, en hier en daar heb ik soms jeukende rode plekken. En mijn nagels zien er ook niet uit, ik werk gelukkig vooral thuis, maar als ik de deur uit moet voor mijn werk ben ik een uur bezig om die permanente rouwranden te verwijderen, en ik hoop altijd maar dat ik geen handen hoef te geven want met al dat eelt zijn het bepaald geen nette-mevrouwenhanden meer. (Handschoenen, ja, tuurlijk, die heb ik ook aan als ik 'zwaar' werk doe, maar een plantje planten of een zaadje zaaien vind ik onmogelijk met handschoenen aan.) Ik las ook ergens iets over 'tuinderseczeem' , en voordat ik dat oploop, graag tips! Quote
RobO Geplaatst: 18 maart 2016 Geplaatst: 18 maart 2016 ik heb veel plezier van de dunste Showa handschoenen, de lichtblauwedie gaan alleen uit voor heel fijn werk als zaaiensmeer verder af&toe in met uierzalfheb altijd nette-menerenhanden Quote
marijke Geplaatst: 18 maart 2016 Geplaatst: 18 maart 2016 Men zegt: vóór je de tuin ingaat je nagels over een stuk zeep halen.'t Heeft mij helaas nog nooit geholpen.Wèl om na afloop met de hand de afwas te doen.Gevolg:min of meer schone handen/nagels. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 18 maart 2016 Geplaatst: 18 maart 2016 Het ligt ook wel aan je handen volgens mij. Die van mij zien er hetzelfde uit gok ik zo. Voelen als schuurpapier. Een laag eelt en daar donkere randjes in. In de winter krijg ik ze weer redelijk netjes, maar daar zie je nu al niets meer van. En Joep doet ook een boel grondwerk, maar zijn handen zijn toch een stuk netter. Ik heb nu foxgloves van de wiltfang, best prijzig maar wel fijn voor lekker wroeten in de grond. Maar dan nog was ik vaak mijn handen en ook dat is een gedeelte van het probleem. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
AnnekeW Geplaatst: 18 maart 2016 Geplaatst: 18 maart 2016 Tip voor droge handen: insmeren met kokosolie Quote
tuinLB Geplaatst: 18 maart 2016 Geplaatst: 18 maart 2016 Van droge of kapotte handen heb ik gelukkig geen last. Wel regelmatig het idee dat ik de modder nooit meer van mijn nagels afkrijg.Werk zelf steeds meer met handschoenen aan maar vindt het voor planten/zaaien toch minder fijn, je kunt met handschoenen aan toch minder precies werken Quote
sugarlevi Geplaatst: 18 maart 2016 Geplaatst: 18 maart 2016 Hier een tante Tut met haar handen. Vooral omdat ik vroeger altijd nagelbeet, en superdunne zwakke nagels heb (en haar en huid). En ik doe ook altijd dingen waarmee ik het er niet beter op maak. Barwerk, zwembad, klimmen, moestuin. Mooie handen en nagels zijn echt een obsessie. Gelukkig geen last van moestuinhanden, alhoewel lange nagels met een mooi lakje, voor de verandering wéér niet aan mij besteed is.Maar goede handcrèmes. Eigenlijk alles wat er te smeren valt helpt veel. Eigenlijk heb ik altijd wel een tube bij mij. En een potje Lemony Flutter. Ik was mijn handen altijd zo snel mogelijk schoon, en smeer ze zo snel mogelijk in. Desnoods met de Lemony Flutter. En als het echt erg met mijn handen gesteld is. Dan gaat er 's avonds een dikke vette crème op, katoenen handschoentjes aan. Nachtje slapen. Volgende ochtend, fluweelzachte handen. Tegen eelt werkt een crème met urea trouwens erg goed. Mocht je erg avontuurlijk zijn ingesteld, en niet vies zijn van jezelf, regelmatig even over je handen heen plassen, schijnt ook goed te werken (klimmerstruuk). Voor schone nagels, werkt bij mij mijn haar flinke in de shampoo zetten meestal erg goed. Je hebt ook heerlijke producten voor 'handenbadjes', die weken geod schoon en verzorgen, maar daar heb ik dan zelf meestal het geduld weer niet voor. Quote "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz
Flup Geplaatst: 18 maart 2016 Geplaatst: 18 maart 2016 Herkenbaar probleem. Mijn handen zijn kurkdroog, voelen aan als schuurpapier en hebben diepe groeven waarin soms vuil zit wat er niet uit te wassen is. Handschoenen gebruik ik, maar dat helpt bij mij deels. Misschien die wonderhandschoenen van RobO eens proberen en meer handcrème gebruiken. De plastruuk ken ik ook, maar dat heb ik nog nooit geprobeerd. Quote
Bosbrandje Geplaatst: 18 maart 2016 Geplaatst: 18 maart 2016 (aangepast) idd (vaker) handen insmeren. Helping Hands van Lush is echt magisch spul voor werkhanden!Kamillosan gebruik ik voor kloofjes bij de vingers maar werkt vast ook heel goed op de rode plekken van de TSHemp Hand Protector van de Bodyshop is ook wel fijn maar ruikt naar oude hippieWeleda Skin Food heb ik net gekocht naar aanleiding van dit artikel http://www.nytimes.com/2016/03/17/fashion/hand-model-secrets.html?smid=nytcore-ipad-share&smprod=nytcore-ipad Ben er wel tevreden meeEn ik gebruik een nail strengthener voor nagels met barstjes zodat er geen vuil in gaat zitten dat je er niet meer uit krijgt. 18 maart 2016 aangepast door Gast Quote “To plant a garden is to believe in tomorrow.”― Audrey Hepburn
Yosha Geplaatst: 18 maart 2016 Geplaatst: 18 maart 2016 Hier ook herkenbaar dat de kleur zo op je handen en randjes blijft zitten. En ik heb ook het idee dat wassen het erger maakt, en dan gebruik ik nog speciale "zeep" omdat ze anders te pijnlijk worden. Eelt heb ik bijna niet, en ze insmeren helpt alleen tegen de pijn en het erger worden van plekken, en dan moet ik nog rustig aan doen met wassen. Zonder insmeren gaat niet, maar het insmeren helpt niet tegen de vuile kleur bedoel ik. Vanwege de droogte gebruik ik handcreme of dagcreme, en daar overheen lippenbalsem op de ergste plekken, of kokosolie. Met haren wassen worden ze wel schoon. Ik gebruik voor bijna alles handschoenen in de tuin (voor zaadjes pakken doe ik ze uit), maar een deel gaat gewoon door de handschoenen heen (nou ja, anders was het nog veel erger). Ik ga in ieder geval voor betere handschoenen kijken, bedankt voor de tip Rob0 Quote
Isabel Uiterweerd Geplaatst: 18 maart 2016 Geplaatst: 18 maart 2016 Ik gebruik altijd handschoenen. Ik heb heel snel reacties aan mijn huid als ik met aarde of planten werk. Of het nu simpel aanvegen is of een boom planten, ik draag altijd handschoenen. De mijne heb ik van de intratuin. Na het werk leg ik ze op de kachel dan kan al het vocht eruit verdampen. Quote
Erny Geplaatst: 18 maart 2016 Geplaatst: 18 maart 2016 Nu de aarde zo nat en koud is hier gebruik ik ook handschoenen om in de modder te frutten (Lila van de Lidl) maar vind het niet fijn, het fingerspitzen Gefühl mist dan. Maar de grond is best zuur en dat bijt je handen anders behoorlijk schraal.Heb dan ook altijd ook wat creme oid in mn hok staan. Meestal gaat alles dat op moet richting moestuin. Want ik kan daar wel aan het smeren blíjven! Nagels heb ik nu bijna niet meer, en wat rest is ook niet schoon te krijgen. Alleen door een handafwas te doen of mn haar te wassen knappen ze op.Gelukkig blief ik geen dameshandjes. Wondjes op mn handen behandel ik met Hametumzalf (uit Duitsland, niet die van drVogel).Deze, die liet ik altijd uit Duitsland meenemen van de Heilapotheker, die nu dus ook online te verkrijgen blijkt. http://www.hametum.de/http://www.paulsmarteurope.com/hametum-wund-und-heilsalbe-100g/ Das goed nieuws want mn tubes zijn alweer op hun eind en ben er nu erg zuinig mee.Zalf gaat ontstekingen tegen, ook erg fijn bij net iets te ver ingescheurde nagelriemen e.d. Ik gebruik het bij al mn wonden en wondjes (en kattekrabben!!). Op de oude verpakking stond ook altijd dat het goed was tegen Hämorrhoiden, hetgeen dus aambeien blijken te zijn. Ook goed tegen schrale handen maar om het daarvoor te gebruiken ben ik er te zuinig mee. Quote
loes Geplaatst: 18 maart 2016 Geplaatst: 18 maart 2016 (aangepast) ik heb juist te zachte/te rekbare huid dus een ruwe huid is mij compleet onbekend.maar de handen schoon krijgen; de afwas doen en haren wassen werken inderdaad laten weken dus. verder invetten voordat je de tuin in gaat en een goede handzeep gebruiken? veel handzepen drogen de huid juist gigantisch uit waardoor je blijft smeren en wassen. handschoenen heb ik de Showa Wit. gekregen dus geen idee of de lichtblauwe nog beter zijn. qua kleur misschien wel want witte handschoenen in de tuin Gebruik ze eigenlijk alleen wanneer het koud is of bij vieze klusjes zoals afgelopen week het blad uit de voortuin halen(=kattenbak). verder het liefst gewoon met de handen in de aarde, dat voelt toch het beste.voor de zware klussen hebben we ook groene werkhandschoenen van M-grip maar die vind ik al snel te lomp dus zijn echt alleen voor het zware werk waar extra bescherming vereist is. handschoenen zitten mij nooit lekker doordat ik lange vingers heb. een kleine maat zorgt voor zwemvliezen, een te grote maat is ruim. 18 maart 2016 aangepast door Gast Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 18 maart 2016 Geplaatst: 18 maart 2016 Ik gebruik ook vaak handschoenen maar dan nog zijn mijn handen vaak zwart en zit er zand onder mijn nagels. En voor veel dingen vind ik het niet fijn dus doe ik ze niet aan.Ik heb gelukkig niet zo'n last van droge handen en als ik het wel heb komt het door microvezel doekjes die ik gebruik thuis of op het werk. Wat goed helpt voor droge handen is voeten crème van Yves Roche met lavendel. Quote
Ciska Geplaatst: 18 maart 2016 Geplaatst: 18 maart 2016 Ik gebruik altijd handschoenen, behalve voor het zaaien. Ik heb die dikke groene van de Action, zijn lekker stevig en goedkoop....goed genoeg om te beschermen tegen de doornen van mijn rozen en gaan in mijn tempo een seizoen mee...ik haal dan ook altijd meerdere setjes.Ik zorg wel dat ik meteen mijn handen was als ze erg vuil zijn, anders krijg ik het er niet meer af Ik zit vanwege mijn werk altijd met mijn handen in het water, moet ze vaak wassen met zeep of alcohol. Mijn handen zijn na twee diensten dan ook erg schraal, jeuken en voelen als schuurpapier. Ik heb op mijn werk dan ook altijd een tube handcreme in mijn zak zitten. Het enige wat ik doe is zalven, zalven en nog meer zalven met handcreme van vaseline en Savonds voor het slapen gaan invetten met echte vaseline. Tot nu toe Helpt dat goed. Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 18 maart 2016 Geplaatst: 18 maart 2016 Die handcrème van Vaseline werkt bij mij juist helemaal niet. Er zit echt veel verschil in merken. Die van Vichy is ook goed die zit in mijn werk tas en op het werk ligt een tube Zwitsal billen crème werkt ook goed voor schrale handen Quote
kleinvrouwtje Geplaatst: 18 maart 2016 Geplaatst: 18 maart 2016 Ik smeer mijn handen vaak in voor ik in de tuin ga werken. Dan was ik mijn handen daarna veel makkelijker schoon. Quote
sugarlevi Geplaatst: 18 maart 2016 Geplaatst: 18 maart 2016 idd (vaker) handen insmeren. Helping Hands van Lush is echt magisch spul voor werkhanden!Kamillosan gebruik ik voor kloofjes bij de vingers maar werkt vast ook heel goed op de rode plekken van de TSHemp Hand Protector van de Bodyshop is ook wel fijn maar ruikt naar oude hippieWeleda Skin Food heb ik net gekocht naar aanleiding van dit artikel http://www.nytimes.com/2016/03/17/fashion/hand-model-secrets.html?smid=nytcore-ipad-share&smprod=nytcore-ipad Ben er wel tevreden meeEn ik gebruik een nail strengthener voor nagels met barstjes waar vervolgens weer vuil in gaat zitten dat je er niet meer uit krijgt. Die skin foods, heb ik recent al meer over gehoord. Ben net sinds gisteren op zoek naar iets voor mijn moeder. Die mag ook de hele dag door haar handen wassen en ontsmetten. Dus die kan ook wel wat extra's gebruiken. Ik had eerder voor bij het klimmen, ook een hele lekkere van Lush. Wat harder in de vorm van een handje, die dan wegsmolt. Maar die hebben ze niet meer. Misschien dat ik dan maar eens voor de Helping Hands moet gaan. Maar naar aanleiding van dat artikel, ik maakte zelf ook altijd mijn eigen smeersels, en nog genoeg in huis. Misschien dat ik weer eens een flinke pot moet maken. Was het helemaal vergeten. Ik kan dat ook iedereen aanraden. Kokosolie alleen vind ik zelf wat summier, maar als je het mengt met wat cacaoboter (die dankzij de raw superfoods hype bijna overal te verkrijgen is) en eventueel wat avocado en of amandelolie dan ben je een heel eind. Voor de extra verzorging kun je er dan wat shea boter of wolvet (lanoline) doorheen doen, maar dat is wat moeilijker te verkrijgen. Of eventueel nog wat glycerine. Bijenwas geeft een steviger resultaat, en vaseline geven ook beiden een beschermend laagje waardoor er minder vocht aan de huid kan ontsnappen. Dan zit je ook zonder de alcoholen, propyleenglycolen en parfums die ze vaak door gewone handcrème's doen, en op zich een uitdrogend effect hebben. En als echte moestuinder, kun je zelf ook goed aan kruiden zoals goudsbloem of kamille komen voor een 'infusie'. Had ik eigenlijk dit jaar willen doen. Maar dat is er ook echt helemaal bij ingeschoten. Quote "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz
pippi Geplaatst: 18 maart 2016 Auteur Geplaatst: 18 maart 2016 Goeie tips allemaal, dank jullie wel. Ik ga eens op zoek naar die Showa-handschoenen en ik ga andere crèmes proberen. Quote
Jenneke Geplaatst: 18 maart 2016 Geplaatst: 18 maart 2016 Hier ook een fan van de Weleda Skin-food (heette voorheen gewoon huidcreme). En nog een tip, bij de meeste Weleda Partnerwinkels zijn alle Weleda verzorgingsprodukten nu in de aanbieding, overal gaat 2 Euro af. Ik vind de Duindoorn handcreme ook heerlijk trouwens, die trekt snel in dus geen plakkerige handen en ruikt lekker fris.Shea-butter vind ik ook fantastisch, die gebruik ik af en toe als haarmasker met als bijkomend voordeel dat na het inmasseren m'n handen ook heerlijk zacht zijn. Arganolie is heel fijn voor je nagelriemen en nagels ( en gezicht en haar)(maar erg duur). Quote
pippi Geplaatst: 18 maart 2016 Auteur Geplaatst: 18 maart 2016 Even gegoogled op die arganolie, maar dat zijn wel serieuze prijzen zeg. Ik zou zo'n plant in je kas zetten en zelf olie gaan persen. Omdat mijn handen er van al die vaselinecreme en biodermalzalfjes er echt niet beter op werden ben ik vanavond nog even gaan zoeken of ik nog iets anders in huis had, en ik vond een ouwe bijna lege tube Purol achter in een la. Flink ingesmeerd onder het motto baat het niet dan schaadt het niet, en ik moet zeggen dat ze er nu een paar uur later wel wat beter uit zien, vooral de droge schrale plekken zijn wat minder. Zo net nog maar een keertje gesmeerd, eens kijken hoe zich dat ontwikkelt. Het blijft wel wat plakkerig, maar dat mot dan maar even voor het vergelijkend warenonderzoek. Quote
dennislp Geplaatst: 18 maart 2016 Geplaatst: 18 maart 2016 Ik gebruik handschoenen van Kixx (o.a. verkrijgbaar bij Ranzijn en Overvecht dacht ik). Zijn vrij dun en strak, waardoor je alles nog steeds goed voelt met je vingers. Nadeel is wel dat ik 2 á 3 paar verslijt per seizoen, omdat ze nou eenmaal sneller slijten dan dikke handschoenen. Maar goed, dat is het me waard. Geen last van een droge huid of iets dergelijks en ook geen probleem als je perongeluk vol in een slak of iets dergelijks grijpt. Geen idee welke ik precies heb, maar dit is wel een foto die er op lijkt: Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
simke Geplaatst: 20 maart 2016 Geplaatst: 20 maart 2016 Hoi ik gebruik de zeep van jasmin met een laagje vilt er om om mijn handen te wassen dan heb ik niet die ruwe nagelborstel nodig en ik gebruik vaseline cetomacrogol crème fna via de huis arts gratis of te koop bij de apotheek. Bij mij help geen body lotion. Dan kan ik ook blijven smeren. Quote
Claudia69 Geplaatst: 20 maart 2016 Geplaatst: 20 maart 2016 Ik houd mijn nagels kort en trek het me voor de rest niet aan. Met handschoenen werken vind ik niet fijn, ik wil de aarde voelen. Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 20 maart 2016 Geplaatst: 20 maart 2016 Cetomacrogol creme werkt inderdaad erg goed ik wist alleen niet dat je die zo kon gaan halen ik dacht dat je daar een recept van de huisarts voor nodig had? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.