Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

beste,

Ik heb een week geleden 2 appelboomkes gekocht in een tuincentra (Rijmenants)

1x Cox orange en 1x elstar, nu vraag ik me af hoe oud de boomkes zijn en wanneer ik dus vruchten heb, een meneer zei tegen mij dat het laagstam bomen zijn maar hij wist het zelf niet goed ik had liever halfstam bomen gehad maar zo erg is dat nu ook ni.

MVG bert.

Geplaatst:

Wanneer appels gaan dragen is van meerdere factoren afhankelijk.

De keuze van de onderstam maakt veel uit. Laagstam betekent in de praktijk een traag groeiende onderstam waarop is geënt. Door de tragere groei, komt zo een boompje sneller in bloei. Soms betekent een halfstam dat dezelfde onderstam is gebruikt als bij laagstam, maar dat de hoogte waar de eerste zijtakken komen rond de 80 a 100 cm. is (bij laagstam lager). Soms echter ook dat een wat sterker groeiende onderstam is gebruikt

Ook het ras maakt wat uit...sommige rassen zijn sneller vruchtbaar dan andere.

Verder kun je nog denken aan manier van snoeien. Je zult van serieuze liefhebbers en telers vaak horen dat ze zo snoeien dat de eerste jaren de bloei wat wordt tegengehouden en de boom vooral een goede vorm wordt gegeven, waardoor die in de jaren erna veel sterker is en extra goed vruchten kan dragen. Zij snoeien zo, dat er binnen 2 a 3 jaar veel "vruchthout" wordt gevormd door de boom: meer horizontaal gerichte takken, met volop korte zijtakjes waar dan telkens enkele appels aan komen. Zo geeft zo een boompje de beste oogst en is er ook minder kans op beurtjaren, waar sommige rassen nogal last van kunnen hebben. Zij zullen vaak ook zeggen dat als je dit jaar al bloei zou krijgen, je die zelfs beter nog zou weghalen. (Kun je nu al vrij goed zien: bladknoppen zijn smaller; bloemknoppen dikker en ronder...het zou kunnen dat op de onderste foto in het midden en erboven enkele bloemknoppen zitten.....kan het niet echt goed zien).

Ik schat jouw boompjes 2 jaar, drie zou ook nog kunnen. Normaal zou je mogelijk in het derde en vrij zeker in het 4e jaar de eerste vruchten moeten krijgen, tenzij je een soort hebt die laat vruchtbaar wordt...dan kan het nog een jaartje langer duren. Dat geldt voor laagstam. Bij een hoogstam-appel kan het ook 7 a 10 jaar duren. Halfstam ergens daartussen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

bedankt voor je info!

Ik ken er heel weinig van eerlijk gezegd en liefst zou ik ook een mooie boom willen hebben maar ik heb altijd weinig geduld. dus ik denk dat ik dit laat staan... Ik heb daarnet nog foto's genomen van de koppen.

Geplaatst:

Kan het zijn dat het al zo gesnoeid geweest is? hoe haal je dat bloesem weg? Ik heb trouwens ook nog 2 andere appelbomen van jawel de aldi 1x jonald en 1x golden delicous , als ik de aldi moet vertrouwen zouden ze 2 jaar oud zijn.

Omdat ik niet zo lang wou wachte heb ik dus grotere boompjes gekocht bij een tuincentra ik had liever die soorten ook trouwens. 2016031413364682401457981153.jpg

Geplaatst:

Ha.deze foto's zijn wat duidelijker. Inderdaad al wat bloemknoppen te zien op de foto's in je bericht van 18.38 uur.

Boompjes zijn inderdaad al wat gesnoeid voor de vorm en ik denk, nu, 3 jaar of misschien zelfs al 4 jaar oud.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...