Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik zal proberen een compleet antwoord te geven op deze vraag:

Gedroogde koemest is een

1.langzaam werkende

2. organische

3 soort mest met een lagere voedingswaarde

Dat zijn op zich 3 gunstige en gewenste eigenschappen....veel gunstiger en beter inzetbaar dan kunstmest (die werkt snel en kort en heeft zeer slechte bijwerkingen voor de bodem, bodemleven en de echte gezondheid van de planten, is niet organisch en moet met een enorme energie verspilling geproduceerd worden en bevat veel van veel te weinig gewenste voedingstoffen)

Met die 3 kenmerken is gedroogde koemest over het algemeen ook beter dan verse organische mest om te gebruiken.

Verse mest werkt, afhankelijk van de soort, snel en kan gauw overbemesting geven en heeft hierdoor een vrij slechte belasting van het milieu. Ze is wel organisch, hetgeen gunstiger is dan kunstmest. De hoeveelheid gedroogde mest die nodig is voor dezelfde hoeveelheid plantenvoeding die je in de grond stopt is wel hoger dan verse mest. (Geen punt op zich want de beste manier om je planten te voeden is niet via het stoppen van veel voedingsstoffen in de bodem, maar door te zorgen voor een gezonde en levende bodem, die vervolgens zorgt dat je planten gevoed worden

Maar....maar (!) waar de gedroogde koemest van de Aldi vandaan komt (hoe worden de koeien gehouden? Welk voedsel krijgen ze? Zijn er residuen van medicijnen in? enz.) dat weet je niet. Dat geldt overigens voor alle gedroogde mest die je koopt....niet alleen die van de Aldi. Er bestaat ook gedroogde mest van biologisch gehouden vee...niet eens zo veel duurder. Misschien ook nog niet het meest ideale spul in ieders ogen, maar daarvan mag je verwachten dat het risico van ongewenste residuen veel kleiner is en de leefomstandigheden van de dieren beter door de bank genomen dan van gedroogde mest van "gangbaar" gehouden dieren (lees: industrieel gehouden in megastallen of zo)

In mijn idee van een goede en ecologische bemesting van je moes- en fruittuin is gedroogde mest (liefst van zo ecologisch mogelijke afkomst) een hulpmiddeltje, uitzondering, dat soms even handig kan zijn. De eigenlijke bemesting gebeurt met bodemverzorging door compost, met ter ondersteuning soms wat mulchen, groenbemesting e.d. Het kan zijn dat je soms even ergens wat extra nodig hebt, en dan kan een paar handjes gedroogde mest wel handig zijn. In ieder geval past gedroogde mest veel beter in goede bodemverzorging en duurzame bemesting dan verse mest.

Verse mest wordt hier altijd eerst gecomposteerd of verteerd voordat ze in de tuin komt. Kunstmest is troep die er zeker niet op komt.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

• 4 years later...
Geplaatst:

Ik haal even een oud topic omhoog. 

Dit jaar voor het eerst koemest korrels van de ALDI gebruikt. Bij het openen van de emmer, vond ik het niet ruiken naar koemest, maar rook eerder naar grond. Grove korrels en zijn donker van kleur. Met water erbij wordt en lijkt het ook op grond. 

Daarvoor gebruikte ik koemest korrels van de gamma(gamma eigen merk) , als je dat ruikt, ruik je echt koeien poep. Korrels zijn kleiner, en een beetje grijzig van kleur. Met water er bij, veranderd het in een plakkerige substantie, wat vergelijkbaar is met een koeievlaai in het weiland. 

Mijn ervaring is nu, dat ik van de Aldi 2a3x zoveel korrels moet gebruiken dan de korrels van de gamma, en het resultaat in groei is met de gamma korrels hoger. 

Hoe zijn jullie ervaringen met verschillende merken koemest korrels? 

Dit even los van de discussie of koemest, een meststof is of een grondvebeteraar. 

Geplaatst:

Afgelopen jaren steeds de koemestkorrel van de aldi gebruikt. Vooral als extra bemesting gedurende het seizoen. Heb hier nooit klachten over gehad, zat ook altijd een behoorlijk luchtje aan. Dit jaar heb ik ze niet gekocht., dus weet niet of de kwaliteit dit jaar minder is. 

Ik neem aan dat je de groene emmers met koemestkirrel bedoeld.  

Geplaatst:

Lidl kwam dit voorjaar met zakjes koemestkorrels in tegenstelling tot vorig jaar toen zij ook de groene emmer in de verkoop hadden.

Ik gebruik alles doorelkaar maar giet het uit de zakjes wel in een emmer omdat dit lekkerder werkt voor mij.

Verschil in groeiresultaat vanwege de mest kan ik niet zeggen, elk seizoen is immers anders.

Geplaatst:

Kan allemaal. Denk dat er geen wezenlijk verschil zal zijn in werking. Wel mogelijk in het procede waarmee het wordt gedroogd en toepasbaar gemaakt...bestaat als strooisel, korrels, geperste staafjes en zelfs als poeder. Vind zelf die van de Aldi wel prettig, soms, aangezien ze niet stuift, wat minder stinkt en in een emmertje makkelijker bewaart dan in een plastic zak (scheuren, vergaat door UV-werking).....moet erbij zeggen dat ik geen grootverbruiker ben...juist eens ergens ietsje aanvullen of in potten e.d. Bemestingswaarde is zeer laag...vuistregel: ongeveer 2x zo veel als compost. 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

lastig, soms zit er kippenmest door, dat geeft veel meer N

ik geef het tussendoor bij de kolen en dahlia's en prei, ik denk dat ze het fijn vinden want die gaan hier altijd prima

• 9 maanden later ...
Geplaatst:

spacer.pngKoemestkorrels besteld bij Brabantse Koemest en deze is pure koemest in korrelsvorm (2-2-2 product). De meeste koemestkorrels die je in winkels koopt zit bijv kippenmest doorheen gemengd, waardoor de prijs lager is. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...