Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi

Graag wil ik jullie nog wat vragen stellen.

Ik heb diverse bonen voor gezaaid. Nou begrijp ik alleen niet helemaal welke wel en welke niet ondersteuning nodig hebben.

Deze soorten heb ik:

-Markerbsen (Kelvedon Wonder) vroeg, 50 cm

-Buschbohne ( doppelte Hollandische prinsess)

-Zucker erbsen (Hendriks) 60-70 cm

-Stangenbohnen ( mombacher speck)

Welke vorm van ondersteuning kan ik het beste gebruiken en welke afmeting ongeveer?

Om mijn moestuintje staat gaas van ongeveer 50 cm hoog. Zou hier een van de soorten of meer tegenaan kunnen klimmen? Moet ik dan misschien meer naar de zijkanten leiden ivm omhoog?

De stokbonen moeten denk ik zowiezo op hoge stokken?

(ben ik trouwens niet te laat met die bonen?)

Alvast bedankt voor jullie tijd!

★*˚°。°*。°*。★*˚°。°*。°˚°★*˚°。°*。​°*★*˚°。°*。°*★

Geplaatst:

spekbonen , sperziebonen, slasnijbonen, slastokbonen, snijbonen , tuinbonen ???

Sorry , ik snap er helemaal niets meer van , hoe meer ik lees hoe ingewikkelder het lijkt te worden

Geplaatst:

Zo laat ben je niet hoor, een oude weisheid zegt dat bonen de meimaand niet mogen zien . Alleen voor erwten is het misschien al iets te laat, laat in de zin dat de oogst wat minder is dan vroeg gezaaide erwten.

De erweten kan je tegen gaas laten klimmen, 50 cm lijkt me genoeg (in ieder geval voor kelvedon wonder en de Hendriks).

De stokbonen - Stangenbohnen ( mombacher speck)- langs lange stokken of iets hoger gaas

Geplaatst:
Hoi

Graag wil ik jullie nog wat vragen stellen.

Ik heb diverse bonen voor gezaaid. Nou begrijp ik alleen niet helemaal welke wel en welke niet ondersteuning nodig hebben.

Deze soorten heb ik:

-Markerbsen (Kelvedon Wonder) vroeg, 50 cm

-Buschbohne ( doppelte Hollandische prinsess)

-Zucker erbsen (Hendriks) 60-70 cm

-Stangenbohnen ( mombacher speck)

Welke vorm van ondersteuning kan ik het beste gebruiken en welke afmeting ongeveer?

Om mijn moestuintje staat gaas van ongeveer 50 cm hoog. Zou hier een van de soorten of meer tegenaan kunnen klimmen? Moet ik dan misschien meer naar de zijkanten leiden ivm omhoog?

De stokbonen moeten denk ik zowiezo op hoge stokken?

(ben ik trouwens niet te laat met die bonen?)

Alvast bedankt voor jullie tijd!

Zoiets dacht ik al Rommert, dank je

Jorg, dankjewel voor je reactie! En de buschbohnen/stambonen dus gewoon zonder? Of kan die wel klimmen? (ivm plaatsbesparing)

Sorry , ik stel vast domme vragen , ik google me gek, maar weet gewoon soms niet waar ik moet zoeken.

Vooral de indelingen van de bonen erwten peulen (sperzie,spek,snij, sla ?) geeft mij moeilijkheden in het zoeken.

We hebben ook nog een ongebruikte dubbele waslijn, die zou ik misschien ook wel kunnen gebruiken?

iyezj676591371414945.jpg

Geplaatst:

De uitleg over wat nu precies spek, sperzie, sla, pronk en prinssessenbonen zijn:

Het telen van bonen, waarvan de peulen gebruikt worden als groente, wordt aan de hand van de groeivorm onderverdeeld in twee soorten.

1. STAMBONEN:

Bonen die als plant tamelijk kort blijven, zodat zij geen steunmateriaal nodig hebben. In hun opgroei zijn zij herkenbaar aan een stompe groeipunt. We onderscheiden de volgende soorten:

• a. Stamslabonen, ook wel sperziebonen, prinsessenbonen of heerenbonen genoemd.
    b. Stamsnijbonen.
    c. Stambonen voor droog gebruik. Denk hierbij aan bruinen bonen.

2. STOKBONEN:

Bonen die een lengte van twee meter en meer bereiken en zonder steunmateriaal niet tot hun recht komen. In de begingroei zijn ze herkenbaar aan een scherpe groeipunt. Stokbonen hebben de typische eigenschap dat de stengels links windend zijn, dus tegen de wijzers van de klok in. We onderscheiden de volgende soorten:

• a. Stokslabonen, ook wel stoksperziebonen of stokprinsessenbonen.
    b. Stokspekbonen.
    c. Stoksnijbonen.
    d. Pronkbonen.

Bonen zijn gevoelig voor koud, nat en droog weer. Warm, vochtig weer is ideaal, maar een felle, scherpe zon met droge lucht wordt niet op prijs gesteld. Bonen zijn zelfbestuivend. Door insecten en wind kan er evenwel een kruisbestuiving optreden, hetgeen het winnen van goed eigen zaad zeer problematisch maakt.

Slabonen

Dit zijn meestal rassen met groene, ronde peulen zonder draad of vlies, hoewel het in droge, extreem warme zomers kan voorkomen dat de peulen draad of vlies hebben. De peulen worden om de 4 à 5 dagen geplukt. In vergelijking met de stokbonen hebben de stambonen een kortere groeiperiode, maar een lagere opbrengst van peulen. Slabonen worden gebroken of in zijn geheel gekookt.

Snijbonen

De peul is langer, platter en breder dan de slabonenpeul. Deze peul wordt fijn gesneden, tot kleine stukjes en gekookt. Snijbonen worden dan ook vrij regelmatig en om de 2 à 3 dagen geplukt.

Spekbonen

Een grove soort slaboon, welke langer en dikker is dan de slaboon. Deze boon wordt zowel als slaboon en als snijboon gebruikt. De peulen worden om de 3 tot 5 dagen geplukt.

Pronkbonen

De peulen van pronkbonen worden als snijboon gebruikt. Zij hebben een ruwer uiterlijk.

In jong stadium plukken, om de 2 à 3 dagen. Pronkbonen ontvingen hun naam door de sterke bloemenweelde, waarvan ca. 30% peul vormt. Pronkbonen worden ook gebruikt als sierklimplant. Pronkbonen zetten moeilijk vrucht tijdens warme omstandigheden.

Door de warmte en sterk wisselende weersomstandigheden laten veel bloemen los. Dit noemt men bloemrui. Zaai ze dus niet te vroeg, om te voorkomen dat ze juist in de warmste maand van het jaar (augustus) gaan bloeien. Een geschikt moment is half juni. Na bloemrui het gewas gewoon laten staan en wachten op gunstiger weersomstandigheden. Het

gewas hersteld zich zelf.

Bron:http://www.tuinplus.nl/fileadmin/user_upload/Tuinplus/Afbeeldingen/Infoblad_Ontkieming_van_bonen.pdf

Geplaatst:

Dankjewel!! dat is duidelijke info..

Geloof dat ik het nu een beetje begin te snappen

Geplaatst:

Ja, alleen veel ervan is niet opgekomen.

Nu heb ik 1 erwtplant van een halve meter hoog. En twee erwtplantjes van twee centimeter.

Verder vijf stambonenplanten met twee grote bladeren en twee iniminie opkomende blaadjes in het midden.

En drie hele kleine sugar snaps plantjes.

Stokbonen nu voor de tweede keer gezaaid in bakjes, maar geloof niet dat het wat wordt

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...