Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Vergeet ik zowaar de courgette!

Krijgt al knoppen! Ik heb er 1 in een emmer en 1 in de volle grond in de moestuin, zijn eigenlijk bijna hetzelfde momenteel.

IMG2016062615392782891466948398.jpg

Emmer

IMG2016062615393975091466948409.jpg

Volle grond

Geplaatst:

Oh wow, mijn peterselie en basilicum zijn hopeloos mislukt (wij gaan niet goed samen met kruiden geloof ik) en mijn rucola is heel snel doorgeschoten, ik probeer nu zaadjes te winben voor later dit seizoen/volgend seizoen.

Verder groeien en bloeien de courgettes beeldig, heb ik nu toch echt duidelijk 2 meloenplanten (helaas nog zonder bloemen), bloeit de augurk als een gek, beginnen de tomatenplanten met hun eerste trosjes, groeien de bietjes en de derde ronde radijsjes gestaag door, heb ik al het een en ander bij de doperwten en bonen kunnen oogsten en zijn de komkommers hun best aan het doen om de augurk bij te halen Kortom, op de kruiden na gaat het hier lekker!

Geplaatst:
Rucola kan je ook na het doorschieten nog prima eten hoor, en die kruiden heb me binnen no-time weer gezaaid.

Ik ben gelaas al niet zo'n grote fan van rucola en om dat de nog even wat sterker smakende doorgeschoten versie te eten.....ik probeer de zaadjes van de nu uitbundig bloeiende plantjes wel gewoon later te gebruiken

Verder groeit bij mij momenteel alles als kool! De eerste courgettes zijn zo goed als klaar om te oogsten, de knollen vd bietjes komen net boven de grond uit, de prei lijkt voor het eerst aan te slaan, de augurk heeft meerdere augurkjes die lekjer aan het groeien zijn, de tomaten hebben nu hele kleine groene tomaatjes, de 4e lading radijsjes is zojuist de grond in gegaan, 1 vd watermeloenen staat gezellig te groeien in de volle grond (nog geen bloemetjes helaas) en de komkommerplanten groeien flink en zijn al bijna even hoog als de tomaten (ruim een maand later gezaaid) en ik wacht geduldig op de 1e bloem.

Van de erwten en boontjes heb ik al het een en ander geoogst. De grootste erwtenplant heeft de afgelopen week stilgestaan qua groei en niet gebloeid, als ie deze week met meer zon niets meer gaat doen, is ie dan gewoon op en toe aan vervanging? Ik gok dat ie nu zo'n 1,5m hoog is, ziet er verder wel goed uit.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Van erwten planten heb ik geen kaas gegeten riraro

Maar aangezien jij ook courgettes hebt, is het normaal dat de bloemen er zo uitzien? :

IMG2016071021335122691468179379.jpgIMG2016071021340082051468179390.jpg

Deze staat in een emmer.

IMG2016071021341158911468179401.jpg

Deze in de volle grond.

Die bloemen lijken een beetje slap ofzo?

IMG2016071021342017271468179459.jpg

Dit zijn de watermeloen planten, heb al 1 vrouwelijke bloem geprobeerd te bevruchten, maar meer kansen heb ik nog niet gehad qua bloeiende mannen én vrouwen

Geplaatst:

Courgette bloemen bloeien maar 1 dag, daarna krijg je inderdaad zo'n verfrommeld dingetje... valt er vanzelf af, of als je ongeduldig bent kan je hem er ook (voorzichtig!!!) afhalen

Geplaatst:

Bevruchten kan helaas alleen als de vrouwelijke bloem nog open staat. Ik haal de slappe bloemen altijd weg, we hebben hier gelukkig erg weinig last van slakken maar die bloemen (en die van de pompoenen) lijken wel slakken magneten

De erwtenplant zit na een paar zonnige dagen trouwens weer vol bloemetjes, dus hij mag nog even blijven

Geplaatst:
Dus bevruchten kan nu ook niet meer? Als je hem iets open maakt? Kan dat dus alleen op die ene dag? De man was toen nog niet klaar namelijk

Nee dat kan nu inderdaad niet meer

wat wél kan, is een open damesbloem bevruchten met een herenbloem van bijvoorbeeld de dag ervoor. Dat stuifmeel blijft namelijk nog wel even goed, en kan je alsnog uit de bloem halen Geloof dat 't nog een dag of 2/3 goed blijft

Geplaatst:

Ja inderdaad! Daar was ik dus al achter, de mannen hebben meer tijd dan de vrouwen! Bij de watermeloenen was het ook nog niet gelukt maargoed, daar had ik tot nu toe nog maar 1 vrouwelijke bloem.

Geplaatst:

Die van mij staan in de kas, had vanmorgen een mannelijke en vrouwelijke bloem open! Dus heb met kwastje even wat stuifmeel op de vrouwelijke bloem gedaan, is niet veel maar was met het blote oog prima te zien!

Kan er volgende x wel een foto van maken

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Laatste bericht: 12 juli. Van veel soorten is de oogst pas later.

Waar ik benieuwd naar ben:

Hoe beviel dan nou, zo'n eerste kennismaking met moestuinieren?

- Vielen de resultaten mee?

- Eens maar nooit weer. Wat een gedoe, ik ga wel naar de groenteboer / supermarkt?

- Zo enthousiast dat je een deel van je betegelde tuin gaat omvormen tot een moestuintje?

- Zo enthousiast dat je inmiddels een moestuintje op een complex hebt?

- Iets anders?

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Wat een gedoe, dat niet direct maar voor mij niet voor herhaling vatbaar! Ik weet niet of het aan mij ligt maar alles was na kieming van mindere kwaliteit dan ik gewend ben. En de kieming liet ook vaak te wensen over.

Nee, geen herhaling voor mij. Ik koop m'n zaden wel!

Ik kweek regenwormen in mijn compostbak

Geplaatst:

Ik ben wel te spreken over de moestuintjes, Ik heb gehad:

-Courgette

-Watermeloen

-Wortel

-Venkel

De courgette waren 2 zaadjes, waarvan 2 zijn opgekomen maar eentje heeft het maar gered en is in de volkstuin beland. De plant is ruim 1,5 bij 1,5 Mtr geworden en daar zijn wel 25 courgettes af gekomen en er komen nog steeds nieuwe aan. Hele buurt heeft courgettes gehad.

De Wortel is wel opgekomen maar heeft het niet gered.

De venkel is ook opgekomen, duurde wel erg lang allemaal, ook een grote plant geworden in de tuin maar niet echt een bol gevormd. Ding staat er nog en ik heb geen idee wat ik er mee moet.

De watermeloen ging ook extreem langzaam is erg laat in een klein plastic tunneltje gezet. En warempel er is een meloentje aangekomen. Ongeveer 15 cm groot. Aangezien we geen idee hadden wanneer die goed was hebben we deze er pas afgehaald. Ik ben benieuwd hoe die gaat smaken.

Geplaatst:

Waar ik vooral benieuwd naar ben, is of mensen die door die AH-actie voor het eerst aan het moestuinieren zijn geslagen, erdoor veranderd zijn. Smaakt het naar meer? Of om Henk (deels) te citeren:

- Eens maar nooit weer. Wat een gedoe, ik ga wel naar de groenteboer / supermarkt?

- Zo enthousiast dat je een deel van je betegelde tuin gaat omvormen tot een moestuintje?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Ik ken wat mensen die met die AH-moestuintjes aan de slag zijn gegaan, en ik ben het een beetje met terrestrial eens, er mist in elk geval een vierde keuze, en dat is dan 'Leuk, volgend jaar weer!'

Ik heb bijvoorbeeld een collega die alleen een balkonnetje heeft, maar die van alle moestuintjes een succes heeft weten te maken, en volgend jaar gaat ze dat gewoon weer doen. Ik heb al van alles voorgesteld om 'uit te breiden' , maar dat hoeft helemaal niet voor haar. Dit is lekker overzichtelijk en te doen, en ze hoeft geen bijzondere zaden of meer productie.

Ik heb zelf helemaal niks met die moestuintjes, maar wat mensen er daarna ook mee doen, ik denk wel dat het een hele geslaagde actie is van AH. En het grootste voordeel dat ik zie, is dat mensen erachter komen dat een wortel en een bietje en zelfs een doperwt die geteelt is met wat aandacht en zonder zooi, heel veel beter smaakt dan wat je normaal gesproken in de supermarkt haalt.

Geplaatst:

Hier mijn bijgestelde vraag:

Waar ik benieuwd naar ben: Hoe beviel dan nou, zo'n allereerste kennismaking met moestuinieren?

- Vielen de resultaten mee?

- Was leuk, wellicht volgend jaar weer proberen

- Zo enthousiast dat je een deel van je betegelde tuin (of balkon/terras) gaat omvormen tot een moestuintje?

- Iets anders?

Ik ben benieuwd naar jouw eerste ervaringen.

Ik heb geen connecties met AH (doe er wel boodschappen). Ik ben geen verkoper, van wat dan ook. Enige reden van mijn vraag: beginnen met een moestuintje / paar plantjes op terras/balkon), hoe beviel dat?

Nieuwsgierigheid dus. En misschien kan dit forum in de toekomst nog betere informatie / ondersteuning aan beginners geven.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Zelf ben ik als leek zijnde begonnen met de AH moestuintjes 2 jaar geleden, en nu heb ik een moestuinbak en doe het met potten waar ik beide tevreden mee ben.

In eerste instantie was het een leuk probeersel, maar al snel begonnen de plantjes groter te worden en de interesse te groeien.

Eenmaal dingen uit gepot in een grotere pot, kwam het idee op na het struinen in een tuincentrum welke vierkante moestuinbakken had staan, om een moestuinbak aan te schaffen.

Moestuinbak eenmaal thuis, in mekaar gezet, volgestort met grond en de plantjes er in.

Ik vind de AH actie een goed en vooral een leuk iets om de medemens jong of oud kennis te laten maken met hoe uiteindelijk de levenscyclus van de planten is, tot het op je bord hebben van de oogst.

De opkomst is bij mij eigenlijk altijd wel goed geweest op sommige kruiden na.

Eind Oktober gaat er weer knoflook voor een gedeelte in de moestuinbak, en we gaan lekker verder hobbyen en op naar het volgend moestuin jaar!

Geplaatst:

Ik moet me nog steeds voorstellen.......Maar vooruitlopend daarop wil ik hier alvast wel reageren.

De kinderen vonden vooral het verzamelen en zaaien van de moestuintjes leuk,maar na een paar weken was de lol ervan af. Dus heeft pappa ze verder maar verzorgt. Uiteindelijk heb ik ze in een strookje grond aan de zuidkant van het huis gezet, met onverwacht goede resultaten. Ruimte was beperkt, dus van veel soorten maar 1 exemplaar neergezet. Veel soorten deden het uitstekend, waarbij met name van de komkommer, courgette en cherrytomaat onwijs veel geplukt kon worden.

Voor mij was het zo'n groot succes dat ik er volgend jaar zeker mee verder ga. Ik heb zelfs al de zaden gewonnen van een aantal soorten, dus ben benieuwd of het volgend jaar weer zo'n succes wordt.

Nu heb ik mezelf ook wel een beetje verplicht omdat we afgelopen maand een woning hebben gekocht inclusief een kast(je) van 100M2, en diverse fruitbomen en struiken.... Maar dat zal ik na de verbouwing nog wel een keer netjes melden in het voorstel onderwerp

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...