Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb een Salie plant in mijn tuin staan die er na de winter nog best redelijk uitziet. Kan ik deze nu gewoon gaan splitsen, is nu het juiste moment of kan ik beter wachten? En tot wanneer dan?

Hij doet het erg goed, en ik wil eigenlijk in meerdere bedjes plaatsen door deze plant dus te splitsen.

Salie42051456833304.jpg

Geplaatst:

Splitsen ( met de spade de pol in stukken hakken ) gaat niet echt lekker bij Salie, écht een polvormer is het niet. Stekken daarentegen gaat heel makkelijk. Nog niet nu. Die dat na half april, of als je een koude kas hebt na 1 april. Stekken met hieltje nemen. Van zo'n plant kun je er toch zeker een heel stel nemen. Je zal wel uitval hebben misschien ( vooral schimmels ) Zorg dat de stekken uit de zon staan totdat de wortelen. water van onderaf en niet te nat. Goed doorlatend medium. wortelen in voorjaar echt makkelijk. Zomerstek gaat ook. Herfst ook.

Het lijkt nu een pol, maar de takken komen allemaal uit 1 centrum. Wat wél kan zijn, is dat er meerdere takken geworteld zijn rondom het centrum ? Dan kan je die ook als stek zien en afnemen.

Geplaatst:

Aanvulling op Bit. (Hij zegt het al bijna) Een tak die de bodem raakt even vastzetten met een steen of stokje en die maakt daar vanzelf al wortels = afleggen. Je kunt ook wat aarde over de centrale pol leggen, geeft hetzelfde effect. Na een paar maanden kun je de bewortelde takken gewoon afsnijden en uitplanten. Hier gaat dat vaak spontaan.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

• 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
Geplaatst:

Enig idee hoe het komt dat mijn salie (en oregano) de winter niet overleefd hebben? Ik had maar een klein plantje en ben een echte amateur, het was vorig jaar mijn eerste seizoen...

De rest leeft wel nog helemaal hopeloos zal ik dus niet zijn

Geplaatst:

Stonden ze in volle grond of in pot?

Hier hebben de kruiden in pot het niet overleefd, de korte winterprik tot -10 heeft hen de das om gedaan. In volle grond heeft het merendeel het wel overleefd. Alleen mijn saliestruiken niet. Die hebben door het natte voorjaarsweer nogal lang natte voetjes gehad. De gewone groene heeft dit nog redelijk doorstaan, de rode ziet er flink beschimmeld en verwelkt uit. Ga hem kort terugsnoeien en kijken of hij nog voldoende reserves heeft om weer uit te lopen...

Geplaatst:
Stonden ze in volle grond of in pot?

Hier hebben de kruiden in pot het niet overleefd, de korte winterprik tot -10 heeft hen de das om gedaan. In volle grond heeft het merendeel het wel overleefd. Alleen mijn saliestruiken niet. Die hebben door het natte voorjaarsweer nogal lang natte voetjes gehad. De gewone groene heeft dit nog redelijk doorstaan, de rode ziet er flink beschimmeld en verwelkt uit. Ga hem kort terugsnoeien en kijken of hij nog voldoende reserves heeft om weer uit te lopen...

Ik was vergeten te zeggen: ze staan in bloempotten op de vensterbank, maar ik dacht echt dat salie winterhard was en wel wat kou kol weerstaan

Geplaatst:

In de volle grond overwintert salie vrij gemakkelijk. Heb hier veel saliestruiken in de tuin (ja, ze zijn vrij hoog, maar je hebt verschillende soorten) en die overleven makkelijk behoorlijke minustemperaturen. In een pot zou ik de salie toch binnenhalen, potplanten zijn veel kwetsbaarder.

Geplaatst:

Bij mij staat salie ook in een pot. Resultaat: dode takken met nog maar 6 blaadjes die bijna volledig bruin zijn en geen tekenen van knopjes of herstel. Dit jaar was nochtans een zachte winter, terwijl hij de horrorwinter van 2012 wel heeft overleefd. Bizar

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Geplaatst:

Nou, het is uitgevoerd. De plant had al heel veel takken die een soort van geworteld waren, dus dat was eenvoudig. Ik heb ze wel direct in de volle grond gezet, het zijn 19 stekken en ik heb geen ruimte in de koude kas

We gaan het zien.

IMG2016041016075355851460367732.jpg

Geplaatst:

Inmiddels staan de takken Salie er een stuk droeviger bij. Is dat normaal? Ik heb de takken met wortels gewoon in de volle grond gezet, maar ze lijken nu meer dood dan levend.

Ik heb al de neiging om ze eruit te trekken en op de composthoop te gooien. Is dat te vroeg? Kunnen ze nog herstellen?

Geplaatst:

Kort terugsnoeien misschien. Ik denk dat ze te veel blad hebben in verhouding met eigen wortels. Zolang je stekjes aan de moederplant vasthingen, kregen ze via de wortels van de moederplant nog extra vocht.

Geplaatst:

Denk ook dat de stekken te groot zijn. En misschien ook nog te koud? Ik stek meestal in Aug/Sep ook Lavendel die staan in een pot buiten totdat het te koud word en dan gaan ze naar binnen in de schuur wel achter een raam.

Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke.

Geplaatst:

Mijn ervaring met dit soort stekken is dat het wel tot vier maanden kan duren tot je écht kunt zien wat de stek doet. Ik ben het ermee eens dat je er vrij (te?) veel blad aan hebt laten zitten. Beter alles behalve de bovenste bladerparen eraf. Verlept blad red je toch niet meer, en zo beperk je de verdamping die het de plant moeilijk maakt omdat 'ie nog niet goed geworteld is.

Daarna zit je op zijn minst twee maanden tegen een saai stokje aan te kijken en vergeet je helemaal het bestaan ervan...en dan ineens in de herfst zie je welke beginnen te groeien en welke niet .

Afgelopen jaar heb ik het zo met muurbloem en roos gedaan; kruidstek genomen in mei, gewoon in volle grond en op een beschaduwd plekje (dat is beter dan zon!) en afgewacht. Muurbloem 3 uit 4, roos 3 uit 5, dus geen slecht resultaat. Bij jou gaat het ook vast, iig met een paar stekken, goed komen!

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Geplaatst:

Ik heb ze inmiddels allemaal kort gewiekt en wacht het wel af. Goed om te horen dat het wel tijd vraagt voor je ziet of het goed komt, dan weet ik dat ik ze kan laten staan.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...