Ga naar inhoud

Appelzaadjes ontkiemen al in de vrucht?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal!

ik heb eens rondgesnuffeld maar kon het niet vinden op het forum.

Ik eet tegenwoordig (weer) ook de pitjes van de appels en peren die ik opeet. Nou smaken appelpitjes vaak vrij bitter, maar in die kleine hoeveelheden vind ik het zelfs nog wel lekker. Pasgeleden had ik een Pink Lady, waarvan de pitjes al in het klokhuis leken uit te lopen (opengebarsten bruin omhulsel met een wortelachtig iets eruit) en deze pitjes waren allemaal veel zoeter. Ik dacht eerst dat dat zoete te maken had met het ras, maar vandaag had ik het ook met een Elstar-pitje. Dat was begonnen met uitlopen en smaakte ook niet zo sterk als de andere pitjes die nog niet opengebarsten waren.

Klopt mijn bevinding, dat uitgelopen zaden anders smaken dan nog niet actieve zaden?

En ik vind het ook heel vreemd dat appelpitjes al in de vrucht beginnen uit te lopen. Dat is de eerste keer van mijn leven dat ik dit zie!

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Marijke.

PS: rest me te vertellen dat ik uiteraard een Pink Lady gezaaid heb en dat mevrouw 1 cm boven de grond staat. Of dit mag weet ik niet (beschermd appelras?), maar al is het alleen maar voor de grap dat dat pitje zo graag wilde ontkiemen!

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Geplaatst:

Leuk ervaringsberichtje. Kan niet zo veel vertellen over de smaak van pitten en of het een algemeen verschijnsel is van zaden dat ze na het ontkiemen van smaak zouden veranderen. Dus jouw smaakbeleving leert me weer iets.

Maar over de smaak van appels kan ik wel wat zeggen. Wilde appels, waarvan onze eetappels afstammen, smaken vaak bitter en zuur. Dat er volop stoffen waarvan wij als mensen de smaak zo waarnemen inzitten is eigen aan meer fruitsoorten uit de grote rozenfamilie. Denk aan amandelen of de pitten van perzik/abrikoos waar soms ook blauwzuur in voorkomt.

Onze appel, de Malus domestica, (vrij vertaald: de voor huisgebruik gecultiveerde appel) is het resultaat van een eeuwenlange selectie, vooral op smaak. Daarbij is de smaak die door consumenten gewenst is, wat zo veel mogelijk lijkt op snoep: zoet of zoetzuur. Als je appels zaait, zoals een legendarische pionier (Johnny Appleseed...een werkelijk schitterende figuur) er miljoenen verspreide vanuit Europa met de kolonisten in Amerika, dan kun je op den duur de gekste vormen en verschijningen verwachten en 99,9% daarvan was on-eetbaar...d.w.z. werd door de kolonisten die zijn zaailingen voor een prikkie kochten en bij hun nieuwe huizen geplant gebruikt om cider van te maken.

Wat de functie is - biologisch/evolutionair - van de bittere, wrange basissmaak van een appel weet ik niet en of de smaak van appel en pitten een rol speelde bij verspreiding of overleving in het wild van de soort en hoe dan precies.....? (Dat is meestal de meest voor de hand liggende verklaring van allerlei natuurlijke verschijnselen).

Dat pitten in een appel kiemen vind ik niet zo gek. De zaden hebben een koele periode (stratificatie) van enkele maanden nodig om te kunnen kiemen (het embryo in het zaad wordt door die kou, gevolgd door meer warmte uit de slaaptoestand gehaald). Appels die in september/oktober worden geplukt en daarna bewaard in koelhuizen krijgen daardoor zo een koudeperiode en voldoende vocht is er in het klokhuis ook aanwezig.....het embryo gaat aan de groei......

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Dat vind ik wel logisch. De pitten (appel-peren-pruimen-noem-er-op) zijn op zich een magazijn van voedingstoffen voor de embryo. En de voedingstoffen zijn allemaal suikerachtig. Dus na de stratificatie groei remstoffen (tannine?) worden afgebroken en suikerachtige kiemeling voeding blijft. Dan smaken die pitten inderdaad meer zoet

Geplaatst:

Ik denk: Goede uitleg Yuras!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Goed verhaal van Yuras!

Net zoals in verschillende pitten van vruchten zit ook in een appelpit 'Blauwzuurglycoside', slechts een zeer gering gehalte, teveel appelpitjes eten raad ik niet aan.

Bij Pink Lady komt het ontkiemen van de pitjes vaker voor dan bij andere appelrassen, en vooral als het fruit al langer op de fruitschaal heeft gelegen, je kunt hier leuke boompjes van opkweken, wat voor soort appel uiteindelijk hieruit te voorschijn komt is zeer wisselvallig, Maar verwacht zeker geen Pink Lady!

Geplaatst:

Wat grappig dat Pink Lady dit in de vrucht ontkiemen meer heeft dan andere appelrassen!

Nee, ik verwacht geen Pink Lady, bovendien zal de eerste appel pas over jaren rijpen. Tegen die tijd weet ik misschien niet eens meer waar de boom vandaan is gekomen

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Geplaatst:

Weet niet of bij "pink lady" is het meest voorkomen, die appels zijn niet mijn favoriet , wat "granny smith" betreft - vrijwel elke appeltje nu heeft pitjes die al wakker geworden en begonnen uitlopen... Ik gooi die naar siergedeelte om eventueel nieuwe onderstammen te krijgen als appeltjes niet eetbaar zullen zijn...

Geplaatst:

Dat is wel grappig! Ik had dit ooit ook een keer met een tomaat van de ah. Dit was lang voordat we begonnen waren met zelf groenten kweken. De tomaten waren al wat ouder maar ik dacht dat kunnen we vast nog eten. Toen ik hem open sneed zaten er allemaal gekiemde zaadjes in. al lieve groene zaailingen. Hebben ze maar in een potje geduwd en er kwam nog een flinke plant op.

Misschien wel een heel logisch iets, maar ik vond het toch erg bijzonder

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...