Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Even een onoplettende periode, wegens een nieuw lid in het gezin. Dit is het resultaat:

6d534f6ce5316038333957ef1aa29d16.jpg

52b2c1cc281c977f6780150a1a354adc.jpg

Het gaat om Première aardappelen.

Hoe kun je ze langer bewaren? Ze zijn al heel snel beginnen schieten...

Ik weet dat er zo'n poedertjes te verkrijgen zijn, maar ik wil niets chemisch gebruiken.

Geplaatst:

Premiere is een vroeg ras. Normaal eet je die al tijdens de zomer op. Laat zich moeilijk bewaren.

Om te bewaren door de winter (koel...een paar graden boven nul en droog opslaan om kieming zo lang mogelijk tegen te gaan en donker omdat ze anders groen = giftig kunnen worden) kies je voor de latere rassen, die ook pas in het najaar geoogst worden.

Pootaardappelen voor het nieuwe seizoen ook koel en droog bewaren. Die mogen nu langzaam wel in het licht, zeker de vroege, waardoor ze niet van die lange uitlopers krijgen. De poter is de moederplant en na de oogst is daarvan niets eetbaars meer over volgend seizoen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Ik vrees dat ik geen echt koele ruimte heb. Ik heb een heel grote kelder, maar die is best warm. Ik gok zo'n 15graden.

Binnenkort bouw ik nog een tuinhuis, maar dat gaat nog veel warmer zijn.

Op zoek naar andere opties...

Geplaatst:

Het scheelt als je ze zo lang mogelijk in de grond laat zitten.

Ik heb ze pas na Sinterklaas gerooid bij gebrek aan goede opslagruimte

Je kunt ze ook inkuilen.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Vroege aardappelen zullen veel sneller gaan uitlopen dan latere soorten.

Voor de wintermaaltijden kun je dus beter een ander soort kiezen. Laat oogsten van vroege aardappels is niet de oplossing. Het loof sterft in juni/juli al af en ook in de grond blijven die niet eeuwig bewaarbaar. Bovendien zouden ze ook in de grond dit jaar rond oktober/november al zijn uitgelopen, sowieso, maar nog meer vanwege het zachte weer. Bij late soorten kan het wel helpen, om het oogsten een maand of zelfs 2 max uit te stellen. Late aardappels gaan in de winter ook minder snel uitlopen. Hoe snel een aardappel gaat schieten, is dus ook genetisch (ras-) bepaald.

Die lange uitlopers komen doordat de aardappels willen gaan groeien (voedsel zit volop in de knol) en op zoek gaan naar licht dat er heel weinig is. Vroege soorten beginnen daarmee veel eerder dan late (Een oude erg late soort "Pink fir apple" heeft in april in een koele ruimte zelfs nog geen kiempuntjes). Ik zou zeggen: Kies je rassen zorgvuldig en het is zelfs zonder een heel koele ruimte goed mogelijk om er tot maart/april van te eten. Totdat er rond begin juni weer nieuwe zijn zou je misschien 2 maanden met gekochte aardappels (die wel gekoeld bewaard werden) moeten overbruggen.

Behandelen met een poeder kan. Er zijn diverse gif-middelen met als actieve stof "chloorprofarm" die onder verschillende merknamen worden verkocht. Toepassing luistert nogal nauw...hou je aan de voorschriften. Maar eerlijk gezegd zou ik met een grote boog rond deze troep lopen en dan liever nog gekochte aardappels eten, zelfs als die niet-biologisch zijn.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

• 1 year later...
Geplaatst:

Andere mensen met meer ervaring kunnen je wellicht beter helpen, maar tot dusver pootte ik altijd te weinig. Er zit nu 7,5 kilo aan pootaardappelen in de grond, en ik hoop dat we er nu uiteindelijk (met 2 personen) wat langer mee doen dan tot het najaar.

Het is ook wel van allerlei factoren afhankelijk, de ene keer is de opbrengst veel groter dan de andere keer, en van sommige rassen eet je veel meer dan van de doorsnee aardappel. Aan de andere kant doe ik dan weer veel 'zuiniger' met schillen van de eigen aardappels, die eten we ook veel vaker met schil dan gekochte aardappels, simpelweg omdat ze veel lekkerder zijn. En van eigen aardappels wil je ook nog wel eens wat weggeven, en zo schop je de statistieken alsmaar door elkaar.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...