AttiC Geplaatst: 7 februari 2016 Geplaatst: 7 februari 2016 Ik heb een peperzaden voorgezaaid in kleine potjes in een kastje in mijn huis. Het kastje staat op een vensterbank boven een radiator. Nu zie ik een week na het planten ineens een aantal kleine witte soort rupsjes in verschillende potjes op de aarde lopen. Weet iemand wat dit zijn, of het schadelijk is en hoe ik dit kan bestrijden zonder de zaden, wortels of plant aan te tasten? Er zijn nog geen zaailingen te zien in mijn potjes. Ingezoomde foto: Quote
RobO Geplaatst: 7 februari 2016 Geplaatst: 7 februari 2016 dat lijken me trips larvenluchtvochtigheid verhogen helpt, sproeien met plantenspuit oidzeepspiritus helpt een beetjegele horiver vangplaatjes halen straks de volwassen insecten wel wegingewikkelder is roofmijten kopen Quote
pippi Geplaatst: 7 februari 2016 Geplaatst: 7 februari 2016 Zijn het geen springstaartjes? Die doen geen kwaad. Quote
Pfeffer Geplaatst: 7 februari 2016 Geplaatst: 7 februari 2016 De foto is erg onduidelijk, maar trip zou bijzonder klein zijn. Ik gok op springstaartjes of fruitvlieg maden. Zie je toevallig fruitvliegen? Quote
AttiC Geplaatst: 7 februari 2016 Auteur Geplaatst: 7 februari 2016 Bedankt voor de antwoorden! Luchtvochtigheid is al erg hoog in mijn kleine kastje boven de radiator en ik spray ook al met een plantenspuit. De beestjes bewegen zich erg snel en zijn niet meer dan 1-1,5mm lang en een tiende hiervan breed. Het lijken er wel steeds meer te worden. Quote
Pfeffer Geplaatst: 7 februari 2016 Geplaatst: 7 februari 2016 Klinkt als springstaartjes inderdaad. Google even wat afbeeldingen en kijk of dit ze inderdaad zijn. Je substraat ziet er aardig nat uit, probeer peper planten niet te nat te maken. Quote
simonvb Geplaatst: 7 februari 2016 Geplaatst: 7 februari 2016 Ik zit met een gelijkaardig probleem op één van mijn overwinterende peperplant. Heb de indruk dat het eerder miniwormpjes zijn ( tot 5mm lang). Zit ook nog wel iets klein van 1 mm dat wel poten heeft, dus dat kan wel iets van springstaartjes ofzo zijn. Is ook de plant die iets vochtiger staat en stond. Foto van de witte larven/wormpjes Quote
Pfeffer Geplaatst: 7 februari 2016 Geplaatst: 7 februari 2016 Dat zijn inderdaad larven van bijv een fruitvlieg of rauwvarenmug. Ze eten de wortelen maar oudere planten zijn vaak dieper geworteld (ze nestelen in de bovenste 2-3cm van de aarde). Voor zaailingen is dit snel dodelijk, voor oudere planten doet het niet zoveel. Echter de volwassen beestjes kunnen bijzonder irritant zijn. Bij een plaag worden ze uiteraard wel gevaarlijk voor volwassen planten. Ik heb van pestwest wat vang platen achter de potten staan. Hier zitten al snel bijzonder veel fruitvliegen op, terwijl je er in huis slechts af en toe een ziet vliegen. Een ander lapmiddel is om 1-2cm droog zand bovenop de potgrond te leggen. Dit droogt sneller uit en zorgt dus voor een ongunstig voortplantings klimaat (de eitjes drogen uit). De pest is alleen dat je dan iets onder je potten moet zetten, omdat het zand na verloop van tijd gaat lekken (als de potgrond inklinkt vloeit het droge zand er zo langs af). Het beste is de planten dan slechts nog vanaf de bodem water te geven door ze even natte voeten te geven in de wasbak. Het capillaire effect van de bodem zuigt het water dan naar de rest van de bodem. Quote
AttiC Geplaatst: 8 februari 2016 Auteur Geplaatst: 8 februari 2016 Lijkt inderdaad het meest op springstaartjes. Moet ik hierop actie ondernemen, of kan dit geen kwaad voor mijn zaden, zaailingen en planten? Quote
Pfeffer Geplaatst: 8 februari 2016 Geplaatst: 8 februari 2016 Springstaartjes kunnen in principe geen kwaad, maar het kan betekenen dat je substraat te nat is. Daar moet je wel mee oppassen. Quote
paddestoelengek Geplaatst: 8 februari 2016 Geplaatst: 8 februari 2016 De maden van een fruitvlieg en de larven van de rauwvarenmug hebben geen pootjesdeze 2 soorten kan je volgens mij dus uitsluiten aan de hand van de foto gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
AttiC Geplaatst: 11 februari 2016 Auteur Geplaatst: 11 februari 2016 Ik zie nu, behalve springstaartjes, ook veel fruitvliegjes rond mij potjes. Moet ik deze gelijk bestrijden? Zo ja, hoe doe je dit het meest effectief? Quote
Pfeffer Geplaatst: 11 februari 2016 Geplaatst: 11 februari 2016 Ja, het kan met een val (bakje met vers houd folie er overheen, prik er een klein gaatje in met een pen. Gebruik een stukje banaan of gekneusde aardbei als aas. Zelf ben ik lui en gebruik ik vangplaten van PestWest. Je hebt ook specifieke vallen met feromonen, deze vangen effectief alle mannetjes weg. Dat doorbreekt de voortplantingscyclus. Bedenk dat er voor elk vrouwtje in de lucht tientallen eitjes in je substraat zitten. Quote
AttiC Geplaatst: 12 februari 2016 Auteur Geplaatst: 12 februari 2016 Is het behalve heel irritant ook schadelijk voor de zaden, zaailingen, wortels en/of planten? Quote
Pfeffer Geplaatst: 12 februari 2016 Geplaatst: 12 februari 2016 Ja, de maden eten plantaardig materiaal. Aangezien ze in het substraat zitten dus compost en haarwortels. Quote
speets Geplaatst: 12 februari 2016 Geplaatst: 12 februari 2016 Misschien eens vleesetende planten proberen?Is nog leuk ook, tenzij de larfjes ook daar weer in de pot terecht komen. Binnenkort weer te koop, nu nog iets aan de vroege kant. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
paddestoelengek Geplaatst: 12 februari 2016 Geplaatst: 12 februari 2016 een complete site gewijd aan de kleine boosdoeners http://www.fruitvliegjes.net/ groetjes Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
paddestoelengek Geplaatst: 12 februari 2016 Geplaatst: 12 februari 2016 en voor de springstaartjes kwam ik deze tegen http://www.janvanduinen.nl/collembola.html ook super informatief gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
speets Geplaatst: 13 februari 2016 Geplaatst: 13 februari 2016 Zoooo, wat een mooie site Adriaan Volgens mij is Jan helemaal verliefd op die springstaartjes: wat een prachtige foto's!Bijna zonde om zulke mooie diertjes kapot te maken Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
pippi Geplaatst: 14 februari 2016 Geplaatst: 14 februari 2016 Zoooo, wat een mooie site Adriaan Volgens mij is Jan helemaal verliefd op die springstaartjes: wat een prachtige foto's!Bijna zonde om zulke mooie diertjes kapot te maken Onvoorstelbaar mooie foto's inderdaad! En je hoeft ze niet kapot te maken, springstaartjes al helemaal niet, die doen ook positieve dingen voor je planten. Fruitvliegjes, okee iets minder. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.