Neman Geplaatst: 30 januari 2016 Geplaatst: 30 januari 2016 Hallo Ik zet ieder jaar 22 tomatenplanten in de serre en geef regenwater via druppelbevloeiing. Op regelmatige basis als de vruchten beginnen te kleuren geef ik iedere plant wat meststof onder de vorm van vloeibare mest (ASEF of DCM) waarvan ik 15 ml oplos in 1 liter water. Nu wil ik een watergedreven doseerpomp plaatsen en een opgeloste meststof in een regenvat van 60 liter gieten waaruit de doseerpomp de vloeibare mest kan verdelen over de 22 planten. Als ik nu 15 ml vloeibare mest verdun op 1 liter water betekent dat dan dat ik 900 ml mag oplossen in 60 liter water en deze oplossing mag laten opzuigen door de doseerpomp? Hoelang moet je de doseerpomp inschakelen? Bedankt voor wat info! Quote
Red Wiggler Geplaatst: 30 januari 2016 Geplaatst: 30 januari 2016 Dat ligt aan de capaciteit van jou pomp. Er van uitgaande dat je planten per waterbeurt (22p x 2L)= 44L water nodig hebben is dat ongeveer 2/3 van jou regenvat. Je zou dus de eerste paar keer je vat in de gaten houden om te kijken hoe lang het duurt tot het vat voor 2/3 leeg is. Is het minerale of biologische voeding die jij door de druppelaars wilt pompen? Biologische voeding wil er nog wel eens voor zorgen dat druppelaars/stekers dicht slippen. Regelmatig nalopen van de druppelaars/stekers is raadzaam Quote
Neman Geplaatst: 31 januari 2016 Auteur Geplaatst: 31 januari 2016 Het probleem waarmee ik worstel is eerder de verdunning.Als je 15 ml oplost in één liter water dan geef je werkelijk die oplossing aan je planten. Als je deze oplossing gebruikt met een doseerpomp dan verdun je het goedje nog eens met het water dat door de leiding stroomt en de verdunning meevoert. Ik vraag me dus af hoe je de uiteindelijke verdunning kent dat dan door de druppelaars aan de plant gegeven wordt...... Quote
Thinkpad Geplaatst: 31 januari 2016 Geplaatst: 31 januari 2016 Je zou de planten voeding onverdund in dat 60 liter vat moeten gooien, de doseerpomp neemt dan tussen de 0.1 en 5 % op, om te mengen met water dat de pomp aandrijft, dat naar de planten gaat.Dit is afhankelijk van het type doseerpomp, welke dosering kan hij aan, en op welke dosering heb jij de pomp ingesteld. Je hebt vele types pompen, met een vaste dosering bijv 1%, met variabele dosering tussen 0.2 - 2 %, 1 - 5 %, 0.1 - 1%, etc. Als je hier aangeeft welke dosering je pomp, kan er verder gekeken worden naar de dosering in je vat en het soort meststof.Vermoedelijk is de meststof van DCM en dat andere merk niet bedoeld voor jouw systeem. Je komt terecht bij Kristalon, Everris meststoffen, die zijn hier in sommige topics al eens voorbij gekomen. Quote
Neman Geplaatst: 31 januari 2016 Auteur Geplaatst: 31 januari 2016 @Thinkpad Eindelijk wordt het mij wat duidelijker Ik wacht nog met verder te reageren omdat ik de pomp nog moet ontvangen! Ondertussen zal ik mij bij de fabrikanten van de meststoffen die u aanbeveelt eens informeren. Alvast al bedankt voor de nuttige info Quote
Waaslander Geplaatst: 31 januari 2016 Geplaatst: 31 januari 2016 Wat versta je onder een doseer pomp?1) pomp die om de bepaalde tijd een product verpompt? Dus om de zoveel tijd de druppelaars voed met water (1 zuig 1steek)2) pomp met 2 aanzuigen die een 2 product aanzuig en deze 2producten dus mengt dit continu als pomp aanstaat .(dus 1 steek) Waar je ook rekening mee moet houden volgens mij is Als je mestof met water ga mengen en dan over langere termijn ga toedienen blijft de mengeling optimaal. Volgen mij gebruiken andere die pomp type 1 een beluchtingspomp in het voedingsvat plaatsen. Quote
Thinkpad Geplaatst: 31 januari 2016 Geplaatst: 31 januari 2016 @waaslanderGoogle eens op Mixrite of Dosatron,dit zijn doseerpompen die door water aangedreven worden, die in de boomteelt, tuinbouw, veehouderij, etc héél veel gebruikt wordt.Als je zo'n pomp koopt, moet er op letten dat de manchetten geschikt zijn voor de toepassing waar je hem voor gaat gebruiken. Quote
Neman Geplaatst: 31 januari 2016 Auteur Geplaatst: 31 januari 2016 Wat bedoel je met "manchetten" ? Quote
Waaslander Geplaatst: 31 januari 2016 Geplaatst: 31 januari 2016 Bedankt voor het antwoord. Als ik zocht op watergedreven doseerpomp kreeg ik volgende pomp ook te zien , http://www.jmb-mortier.be/documents/06NL/JMB_DOS1102.pdf Met deze pomp wel ervaring tegenover de andere niet (in de industrie ) Daarom mijn vraag welke soort doseerpomp er bedoelt werd .Ik denk dat beiden te gebruiken zijn en dat er steeds een 2de pomp nodig is als men werkt met regenwater ,om het water op druk te brengen . En water moet ook gedoseerd worden geen 24uur op 24 uur maar bepaalde tijd per dag. Daarom mijn vraag. Quote
Thinkpad Geplaatst: 31 januari 2016 Geplaatst: 31 januari 2016 @Neman, Manchetten zijn ringen die in pomp zitten op een zuiger,zal kijken of er een link van vindt. Quote
Thinkpad Geplaatst: 31 januari 2016 Geplaatst: 31 januari 2016 @Waaslander,die link wat u plaatst is gevaarlijk.Niet aan te raden. Quote
Thinkpad Geplaatst: 31 januari 2016 Geplaatst: 31 januari 2016 @Neman http://demaeng.com/wp-content/uploads/2014/06/CompletedTF.pdf Zie; Lip Seal Kit Quote
Victorus Geplaatst: 5 februari 2016 Geplaatst: 5 februari 2016 Er bestaan ook systemen waarbij een slow release meststof in een reservoir gedaan wordt die in de slang naar de tuin of serre gaat. Elke keer dat er gesproeid wordt komt er een kleine hoeveelheid mest mee. Ik meen het een keer gezien te hebben bij Gardena. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.