Ga naar inhoud

Klimaatkast voor kaas; ham; bier; wijn?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Klimaatkast voor het maken van kaas; ham; bier; wijn?

(“Gistkast” in biertermen; “kaasgrot” in kaastermen)

Nergens in mijn huis / in mijn schuurtje(s) kan ik zonder trucs een enigszins constante temperatuur handhaven. Voor bovengenoemde zaken is dat wel van belang.

Met name hobby bierbrouwers gebruiken een (oude) koelkast met daarin een verwarming, zoals een gloeilamp of matje. Een thermostaat (zoals de STC-1000) schakelt tussen koelen en verwarmen zodat de ingestelde temperatuur binnen een instelbare marge gehandhaafd blijft.

Voor bier en wijn gaat dat prima. Ventilatie en luchtvochtigheid zijn hier niet van belang, en het geproduceerde CO2 kan weg via het lekgaatje van de koelkast.

Gaat zo een klimaatkast voor kaas ook goed werken?

En voor hammen; coppa?

Mogelijke problemen: gebrek aan ventilatie; niet de juiste luchtvochtigheid.

Jullie idee?

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Voor kaas (met coating of natuurkorst) en drogende vleeswaren heb je wel een bepaalde vochtigheid nodig. Dat verschilt per recept/werkwijze, dus volgens mij kan dan ook niet alles in diezelfde kaasgrot/rijpingskast/etc.

Ik begin er niet aan, maar ik heb nu wel aardig overal in huis de juiste plekjes gevonden voor rijpen/drogen/etc. Zeker nu ik kaas voorzie van een laagje wax, en niet 'coat'. Vleeswaren die dun (worsten) of klein zijn (hele ham dus niet meegerekend) droog ik alleen in de koelere maanden. Op een plek met ventilatie.

Geplaatst:

luchtvochtigheid valt ook wel te regelen

omhoog door het plaatsen van een schaaltje water, de grote van het oppervlakte bepaald de mate van verdamping

omlaag door het plaatsen van een schaaltje met vochtvreetkorrels

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...