Ga naar inhoud

Plantdiepte pootaardappelen

citroen

Aanbevolen berichten

Onlangs las ik ergens van iemand die zijn pootaardappelen 20 cm diep pootte .

Ik vind het artikel niet meer terug .

Ondertussen lees ik van verschillende planters die ze 15 cm diep poten in een voor .

Ook iemand die ze in een voor van 15 cm + nog een rug van 5cm er over ,in feite ook 20 cm diep dus had gepoot.

Zijn er nog planters die ze zo diep poten?

.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan allemaal. Kan zelfs onder zwart plastic of karton niet onder de grond.

Essentieel is dat ze in het donker groeien, aangezien ze anders groen en giftig worden en dat de wortels makkelijk de bodem in kunnen om er knolletjes te maken.

Dieper planten, aanaarden tijdens de groei, donker afdekken of ruggen maken zoals de boeren dat doen met machines (want minste werk...een handeling bij het poten en dan hoeven ze daar niet meer naar om te kijken op hun hectaren-grote akkers en dan weer makkelijk met machinaal oogsten) kan allemaal.

Groeiwijze per ras en ook i.v.m. vroegheid kan bovendien nogal verschillen: sommige maken lage wortels en/of verspreiden knollen tot diep en ver, andere leggen de aardappeltjes dicht bij elkaar en ondiep. Als je rassen hebt waarvan je de groeiwijze kent, zou je de werkwijze daar wat op kunnen aanpassen.....

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorig jaar zelf iemand gezien die ruggen had gemaakt maar aardappelen niet op de ruggen maar in de greppels geplant had. Als ik vroeg waarom princiepe van aardappels in zakken die worden ook steeds verder aangeaard . dus als de aardappel groeide langzaam de aarde plat maken en daarna nog eens aanaarden . Dus als het ware zelfde methode dat door tuinders gebruikt word voor lang prei wit te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat doe ik dus ook al jaren. ik maak geulen van 20 cm diep en leg de vrijkomende grond in ruggen tussen de geulen. De aardappels gaan dan in 10 cm diepe gaatjes op de bodem van de geulen. De grond in de ruggen gebruik ik dan om de jonge scheuten te beschermen tegen nachtvorst indien nodig, anders gewoon om aan te aarden. In fasen, want iedere keer als ik de ruggen wat uitwerk, verdwijnt ook het gekiemde onkruid. Tegen de tijd dat ik klaar ben is alles weer vlak, heb ik geen onkruid, en zorg het loof ervoor dat er ook geen onkruid meer groeit. Dit deed ik jarenlang met Frieslanders die ik al begin maart in de grond stopte. Het idee was geboren omdat ik het een ideale manier van vorstbescherming vind. Als de scheuten nog klein zijn kun je ze of goed afdekken met aarde of afdekken met een zeil omdat de scheuten dan beschermd worden door de ruggen. Of dit ook goed werkt met andere soorten weet ik dus niet uit ervaring, maar met frieslanders en de heel vroege teelt werkt dit prima. Oja, ik werk wel op lichte zandgrond!

Edit: geen geulen van 0 cm, maar 20 cm diep, aangepast!

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...