Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dag allemaal. Ik ben een beginnende tuinder en net in het bezit van een moestuintje in Rotterdam. De tuin is 35m2 groot en het onkruid staat hoog. De vorige eigenaar heeft de tuin maanden verwaarloosd. Nu las ik ergens dat ik de grond kan afdekken met karton. Dit zou een manier zijn om van het onkruid af te komen. Kan ik dit nu nog doen? Of is de maand januari te laat? Ik wil niet eerder dan maart/april gaan zaaien of plantjes poten.

Alvast bedankt voor de hulp.

Geplaatst:

Ik zou het wel doen, misschien eerst zoveel mogelijk onkruid eruit trekken (daar kan je dan meteen een composthoop mee beginnen), karton erop, en dan liefst meteen een laag compost en mulch. Maar de vraag is wel of de boel dan al een beetje verteerd is als je in het voorjaar wil gaan planten.

Geplaatst:

Wat voor een onkruid staat er zoal en hoe groot is het? (Misschien even foto?)

De karton-methode is niet effectief tegen wortelonkruiden als kweek, netels, zuring, distels e.d. of je zou de grond al 2 jaar afgedekt moeten houden. Voor 1-jarige onkruiden werkt het prima, maar niet zo snel. Reken toch op minstens een half jaar voordat het karton verteerd is. Je zou er wel eventueel in gaten die je maakt aardappels en wat grotere voor-geteelde planten in kunnen zetten komend voorjaar.

De vraag is of je in dit geval veel voordeel gaat hebben van het karton? Wortelonkruid moet je echt eerst proberen uit te trekken/steken/spitvorken voordat je karton legt. Eenjarig onkruid laat zich goed schoffelen: in de winter om de 4 weken een rondje maken, en in het voorjaar een keer per 7 a 10 dagen. Probeer in ieder geval bloei en nieuwe zaadvorming voor te zijn. Ik kan me voorstellen dat het uiteindelijk minder werk en makkelijker is om gewoon te wieden, evt. te mulchen met compost en gewoon te beginnen met tuinieren...

De kartonmethode werkt goed op gras, een wei of een stuk waar vooral eenjarig spul staat. Het beste breng je dan eerst een laag compost aan (eventueel ook het maaisel van waar je gaat afdekken eronder), dan bruin karton zodat stukken elkaar 10 cm. overlappen en dek je af met een flinke laag compost.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Sorry, maar echt veel zin heeft dat nu niet als je met een 3 maanden zou willen beginnen. Althans, niet als je dán het karton en de laag er op weer zou willen weghalen, met het doel, dat dan alles wat er ónder zit zou zijn afgestorven. Afgestorven is er dan vrijwel niets. Wortelonkruiden komen dan juist pas weer omhoog.

Andere kant : als je de hele laag gewoon het seizoen door laat liggen en je gaat planten door de laag heen , of zaaien in de laag, dán kan het wel iets helpen. Het Karton is rond april nog niet verteerd, en zal wel in het begin het opkomende onkruid helpen onderdrukken ( paardenstekken , zuring, brandnetel ) dus dat is alvast meegenomen. Sterkere wortelonkruiden als Heermoes, winde zullen wat later in het seizoen toch kans zien er doorheen te piepen, Brandnetels hou je zo langer er onder. Wieden zal dan tóch het devies zijn hoor of wederom de laag vernieuwen is ook een optie.

Veel echt lastig en ongewenst onkruid is overigens nu nog steeds goed zichtbaar; woekerende grassen zijn nu nog steeds goed zichtbaar, nauwelijks winter gehad nog ( hier , nu ) en brandnetels zijn ook nog/weer zichtbaar.

Wat al gezegd werd: eerst een rondje overtollig trekken is zeker aan te bevelen.

ps. ik begon mn verhaal voordat ik dat van Weknow zag.

Geplaatst:

Ik kan bevestigen dat het te kort zal zijn. 1 1/2 jaar terug heb ik een stukje gras met karton afgedekt. Afgezien van dat het karton nog steeds niet helemaal is verteerd (maar ik had er geen laag bovenop gelegd, alleen plastic, het ging mij echt om het vernietigen van het gras en onkruid en wilde het niet nog hoger maken) komt de weegbree gewoon weer bovenpiepen. Tegen het gazongras heeft het wel geholpen, maar dat duurde zeker een jaar.

Wat er nog bij komt is dat het een heerlijke schuilplaats is voor slakken. Op zich handig als je ze wilt verwijderen, maar dan moet je het karton dus af en toe optillen en ze weghalen. Slakken kunnen ongestoord door vogels, egels en andere slakkeneters eitjes leggen en samenhokken onder het karton. Dat is tenminste mijn ervaring.

Geplaatst:

Dat is waar, bij mij gingen er ook hele families woelmuizen onder wonen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...