weknow Geplaatst: 16 januari 2016 Geplaatst: 16 januari 2016 https://www.moestuinforum.nl/meedenkers-voor-jardinades-gezocht-t6655-90.html Even naar voor halen ter inspiratie. Jorieke was in Frankrijk op de "Jardinades" die Appelvrouw mee organiseert en maakte er ook deze foto: Een stapel palletten gevuld met allerlei dingen als insectenhotel is een geweldig goed idee! Die laag grond bovenop voor beplanting met allerlei soorten vetkruid maakt het helemaal af. Nog een aanvulling zou kunnen zijn om wat vakken te vullen of te bestrijken met een mengsel van stro en klei omdat bepaalde nuttige solitaire bijen daar graag hun nesten in maken. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
appelvrouw Geplaatst: 16 januari 2016 Geplaatst: 16 januari 2016 Leuk die foto. Dat mengsel van stro en klei zou dat dan een vaste materie moeten gaan vormen, of is het een losjes geheel of hoe moet ik me dat voorstellen? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Persica († december 2016) Geplaatst: 16 januari 2016 Geplaatst: 16 januari 2016 Ik heb al veel van dit soort goedbedoelde bouwwerken in de praktijk gezien, moet eerlijk bekennen dat het er leuk uitziet, maar jammer genoeg nooit veel insecten in kunnen waarnemen, hier en daar een spin, een oorwurm en dat was het dan. Voor specifieke metselbijen e.d is dit getoonde bouwwerk zeker niet optimaal te noemen. Quote
Deborah Geplaatst: 16 januari 2016 Geplaatst: 16 januari 2016 Ik heb een klein Insectenhotel in de tuin. Er hangt een spinnenweb voor en is meer een Hotel California geworden Quote Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.
weknow Geplaatst: 16 januari 2016 Auteur Geplaatst: 16 januari 2016 Appelvrouw schreef: Dat mengsel van stro en klei zou dat dan een vaste materie moeten gaan vormen, of is het een losjes geheel of hoe moet ik me dat voorstellen? Je ziet het nog wel eens bij oude huizen of in een openluchtmuseum, een bouwtechniek van enkele eeuwen geleden.Er wordt een papje gemaakt van stro en klei en dat wordt dan tegen gevlochten takken gestreken waarmee de ruimte tussen de dragende en steunbalken (vakwerk) wordt opgevuld. Dat droogt dan op en wordt een vrij stevige en ook wat isolerende laag. In dit PDF over bouw insectenhotel zie je het toegepast op een foto en beschreven op bladzijde 6.https://www.ivn.nl/sites/ivn/files/afdeling-contentpagina/Eijsden/bestanden/2015jg22_1DeWissel_kl.pdf Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Bit Geplaatst: 17 januari 2016 Geplaatst: 17 januari 2016 Zo'n mooi goedbedoeld bouwwerk is zeker leuk voor de muis, slakken, spinnen, hazelwormen, misschien zelfs een hagedisje ( in frankrijk ) en ook vast wel her en der voor wat vlinders ter overwintering. Al zullen die dieren allemaal samen in zo'n bouwwerk vooral elkáár tot voedsel dienen.Als insectenhotel voor bijvoorbeeld solitaire bijen enzo, is dit inderdaad weinig of eigenlijk gewoon ongeschikt. maar wél leuk hoor ! Quote
speets Geplaatst: 17 januari 2016 Geplaatst: 17 januari 2016 (aangepast) Voor bijtjes zou je er meer holle (tonkin/bamboe)stokjes in kunnen doen. Of stengels van die (Amerikaanse) grote blaartrekkende schermbloem, ben de naam even kwijt... *Ook lijkt me dat die stro-kleivakken niet zo zeer bedoeld zijn ter isolatie, maar juist voor bepaalde soorten metselbijen. Hier zitten solitaire bijtjes die nestgangen graven in de metselspecie Edit: * Berenklauw 14 mei 2016 aangepast door Gast Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
weknow Geplaatst: 17 januari 2016 Auteur Geplaatst: 17 januari 2016 Ik vind deze grote vorm een mooi object in een groter gebied en bovendien gemaakt van natuurlijke restmaterialen. Heel iets anders dan die gekochte mini-insectenhotels... Of het daadwerkelijk bewoond gaat worden door o.a. allerlei insecten? Hetzelfde geldt ook voor allerlei nestkastjes, houtstronken of rillen. Nooit te voorspellen of de meesjes, steenuiltjes, padden, boomkikkers of wat je er ook hoopt te krijgen er daadwerkelijk in gaan komen. Dieren zoeken in een gebied dat ze aanstaat de plekken die ze kunnen gebruiken. Als je allerlei restmaterialen (riet, uitgebloeide planten, stronken, takken enz.) laat liggen of herschikt zullen het ook biotopen kunnen worden. Waar de grens is tussen een rommeltje en een stukje natuur dat je ook als "mooi" waardeert? Zal een stukje smaak zijn. In de ruim 3 jaar dat ik nu bezig ben in een soort bostuin merk ik in ieder geval dat met variatie in aanleg, aanplant en beheer er ook al veel meer (variatie in) leven is en dat een evenwicht tussen "laten gaan" en herinrichten met gebruik van wat er is toch wel mooie en ook natuur-rijke resultaten kan geven. De eigenaar verwacht iets dat ook wat netjes en ordelijk oogt en ik probeer het zo te beheren dat natuurlijk en aantrekkelijk samengaan. In dat beeld kan ik dit "insectenhotel" goed inpassen en daarom ben ik enthousiast. Als er muizen, egels, een martertje of winterkoninkjes of een pad hun plekje in vinden of ook allerlei insecten.... Ik vind het prima. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
harms1 Geplaatst: 14 mei 2016 Geplaatst: 14 mei 2016 Ik heb een klein Insectenhotel in de tuin. Er hangt een spinnenweb voor en is meer een Hotel California geworden hahaha Sent from my MotoG3 using Tapatalk Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.