john68 Geplaatst: 15 januari 2016 Geplaatst: 15 januari 2016 Ik kreeg deze week van een vriend die gek op planten is een zakje Rabarberzaden. Hij zelf zegt het geprobeert te hebben maar geen resultaat te hebben gehad. Nu benik aan het Googlen geweest en idd je vind over zaaien geen informatie. Wij hebben een paar jaar geleden wat Rabarberplanten mee genomen van Nederland, maar die hebben het echter niet gehaalt en zijn verrot. Aangezien ik nu toch wat meer zin in tuinieren heb gekregen en met alle tips en raad die we hier kunnen vinden, probeer ik het graag eens en hoop in ieder geval dit jaar wat rabarberplanten te krijgen die wel wat Lekkere groenten opleveren. Inmiddels weet ik wel dat het zaaien tot een grote planten waar je van kunt oogsten 2 jaar duurt.Geen probleem, Keulen en Aken stond er ook niet in een jaar. Mijn vraag aan het ervaren moestuinforum is, wanneer zaaien, hoe zaaien en verder verzorgen van Rabarberplanten. Rees bedankt voor alle goede tips. Quote Wie vraagt wordt steeds wijzer, hoe wijzer je wordt ,, hoe meer vragen je gaat stellen
weknow Geplaatst: 15 januari 2016 Geplaatst: 15 januari 2016 Ken je deze link?http://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/overig/rabarber/ Zaaien is niet moeilijk. In maart in kasje of vensterbank, licht vochtig, rond 15 graden. Maar zaden verouderen snel, misschien was dat de reden. Gebruik zaad van jaar ervoor. Duurt wel enkele jaren voordat je kunt oogsten van zaailingen en je moet afwachten (beste planten selecteren) of het een lekker en mals resultaat geeft. Te nat en uitdrogen van zaailingen is einde oefening. Ook slakken zijn gek op de jonge plantjes. Een stuk afsteken van een bestaande (lekkere) plant is veel sneller en niet moeilijk. Doe het in het voorjaar, als de plant net gaat botten en plant in een humusrijke (lekker wat compost) bodem, die blijft goed vochtig en niet te nat...van te nat gaat plant rotten. Als je tuin erg nat blijft, maak dan een heuveltje waar je op plant. Is op zich een sterke plant die ook veel wortels maakt op zoek naar vocht en voedsel. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
john68 Geplaatst: 15 januari 2016 Auteur Geplaatst: 15 januari 2016 Bedankt wednow voor je bericht, en eigenlijk lijkt het bijna op een mirakel als je goede rabarber zou kunnen oogsten. Maar toch probeer ik het met de door jouw geschreven tips. Diana,s bericht over rabarber hat ik idd gelezen, ook zei schrijft eerlijk en zonder poespas hoe de vork ik de steel zit, maar daar komt mijn wil en motivatie en die zegt gewoon proberen.Maar het neemt niet weg dat rabarber kopen simpeler ist Wie weet en ik zal zeker een paar berichten zetten of het gelukt is of niet. Vr gr John Quote Wie vraagt wordt steeds wijzer, hoe wijzer je wordt ,, hoe meer vragen je gaat stellen
Mariekeenfrance Geplaatst: 15 januari 2016 Geplaatst: 15 januari 2016 Vraag ik me af hoe jouw Rabarber kon verrotten, te nat gestaan zeker. Quote Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke.
Bubbels Geplaatst: 15 januari 2016 Geplaatst: 15 januari 2016 De eerste jaren heb je er weinig aan (las ik ook pas nadat ik rijkelijk gezaaid had ) maar het opkweken uit zaad was in mijn geval echt zeer simpel. Ging bijna vanzelf. Met Diana's tips lukt het zeker! Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
john68 Geplaatst: 16 januari 2016 Auteur Geplaatst: 16 januari 2016 Vraag ik me af hoe jouw Rabarber kon verrotten, te nat gestaan zeker. Ja en veel te nat. Mijn domheit hat niet in de gaten dat te veel water en ook een niet water doorlatende grond finest zijn voor planten. Zeer jammer want rabarber is heel gezond en lekker. Als ik naar nederland reis neem ik er veel rabarber mee om in te vriezen. Hier in Hongarije is het zelden te koop. Ondanks dat, en omdat ik nu meer tijd heb om een groententuin aan te leggen en te verzorgen, vind ik het een uitdaging ook moeilijke groenten te kweken. Uit boeken is het moeilijk om exact te weet te komen hoe alles functioneert en daarom ist het prettig het meer ervaren tuiniers te vragen hier. Ik ben op de goede weg, Wie weet lukt t mij ook noch eens een prof te worden Quote Wie vraagt wordt steeds wijzer, hoe wijzer je wordt ,, hoe meer vragen je gaat stellen
john68 Geplaatst: 16 januari 2016 Auteur Geplaatst: 16 januari 2016 Ik ga met de tip van Weknow ook in maart aan de slag. Potverdorie en als t niet lukt kost het me een heen en terugreis van weknow naar Hongarije Quote Wie vraagt wordt steeds wijzer, hoe wijzer je wordt ,, hoe meer vragen je gaat stellen
weknow Geplaatst: 16 januari 2016 Geplaatst: 16 januari 2016 Ik kom anders wel even op de fiets Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Mariekeenfrance Geplaatst: 16 januari 2016 Geplaatst: 16 januari 2016 Leuk hoor John, jij woont in Hongarije zie ik. Ik in de Bourgogne van Frankrijk. Ook lastig te kweken grond. Maar het tegenover gestelde. Rotsgrond, waar ooit door mensen aarde op is gestort vermoeden wij. 40 cm grond, en als het heeft geregend dan spoelt het snel weg......... Honderd meter verderop kan men een kuil graven zo diep. Quote Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke.
john68 Geplaatst: 16 januari 2016 Auteur Geplaatst: 16 januari 2016 Ik kom anders wel even op de fiets Fijn zo, bespaart mij je vlucht hierheen en Ehhhhh, als je meer tijd hebt dan hek noch wel mehr werkjes voor je Quote Wie vraagt wordt steeds wijzer, hoe wijzer je wordt ,, hoe meer vragen je gaat stellen
john68 Geplaatst: 16 januari 2016 Auteur Geplaatst: 16 januari 2016 Leuk hoor John, jij woont in Hongarije zie ik. Ik in de Bourgogne van Frankrijk. Ook lastig te kweken grond. Maar het tegenover gestelde. Rotsgrond, waar ooit door mensen aarde op is gestort vermoeden wij. 40 cm grond, en als het heeft geregend dan spoelt het snel weg......... Honderd meter verderop kan men een kuil graven zo diep. De droom van het landleven gaat niet over rozen, vooral niet in Hongarije en Frankrijk, we heben er over nagedacht daar iets te kopen maar veel Nedelanders zijner net als in Hongarije, op de koffie gekomen. maar goed, van de andere kant he.. aanpassen en slikken soms.Hier hebben wij zware kleigrond, enwel de lichte grijze( heb inmiddels ook grijs haar) van het permanent verbeteren. Aanhangers vol met houtsnippers en paardepoep zitten in de grond nu aangevuld met stro. Spppppststst, volgende maand ga ik Humus gratis uit de bossen halen hier als finisch up. Als t dan niet lukt dan weet ik het niet meer Mariekeenfrance.. Quote Wie vraagt wordt steeds wijzer, hoe wijzer je wordt ,, hoe meer vragen je gaat stellen
Flup Geplaatst: 16 januari 2016 Geplaatst: 16 januari 2016 Komt vast goed. Al zal het wel een paar jaar duren voordat de grond echt goed is. Tenminste dat is bij mij het geval. Het is een uitdaging, maar wel een die ik aan ga. Want als het lukt, dan pluk je er ook letterlijk de vruchten van. Dit jaar ga ik ook rabarber zaaien. Heb twee zakjes en nu ik lees dat rabarberzaad snel verouderd, zal ik deze alle twee maar opzaaien. Heb afgelopen jaar wel een stuk rabarberwortel gekregen van de buren en die groeit ook goed, maar ik wil daar graag meer van. Dus dan wordt het zelf zaaien. Is ook leuk om eens te doen. Quote
john68 Geplaatst: 16 januari 2016 Auteur Geplaatst: 16 januari 2016 De wil om op de juiste manier te tuinieren Flup is der. Sommige mensen hebben het geluk reeds een goede bodem te hebben en sommige moeten zich een bult werken om wat uit de tuin te halen. maar goed, waar een wil is.. is een weg. Quote Wie vraagt wordt steeds wijzer, hoe wijzer je wordt ,, hoe meer vragen je gaat stellen
Flup Geplaatst: 16 januari 2016 Geplaatst: 16 januari 2016 Klopt helemaal. Het duurt alleen langer, maar uiteindelijk komen wij er zeker wel. Quote
Mariekeenfrance Geplaatst: 17 januari 2016 Geplaatst: 17 januari 2016 Wij eten er al een paar jaar van.... delen ook uit, en... fruit gaat nu ook beter. Zitten ook op een hoog plateau dus soms koud. Verder is Frankrijk hier fijn om te wonen. Hebben ons een beetje aangepast hier in het dorp en we staan op de kaart. Krijgen leuke uitnodigingen enzo. Quote Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke.
john68 Geplaatst: 17 januari 2016 Auteur Geplaatst: 17 januari 2016 Opa deed vroeger bij ons de groententuin, mijn vader hat er geen zin in en ik door mijn werk en andere hobby,s ook niet. Dit heeft zich nu veranderd gewoonweg omdat hier in dit land onze favoriete groenten niet of nauwelijks verkrijgbaar zijn. Hongaren zijn kool eters, erg eentonig, en soep eters.Wittebrood is hier, vooral in de dorpen het normale eten. Soms gesopt in soep of een ui of paprika erop. Hongaren zijn grotendeels een arme bevolking. Wij hebben hier diverse clubjes met landgenoten, ook Duitsers, Belgen en Zwitsers. Over het algemeen best gezellig. Met Hongaren is het vanwege de taal erg moeilijk een vriendschap op te bouwen. Gelukkig leven wij in een stil dorp met onze paarden en honden en leven een rustig ongecompliceert leven hetgeen ons ook goed bevalt. Rust en de natuur is hier geweldig, heeft nadelen, onkruiden groeien hier weelderig, hetgeen tuinieren hier toch wel iets moeilijker maakt. Quote Wie vraagt wordt steeds wijzer, hoe wijzer je wordt ,, hoe meer vragen je gaat stellen
john68 Geplaatst: 20 januari 2016 Auteur Geplaatst: 20 januari 2016 En ja hoor, de rabarberzaadjes zijn gekiemt, en hoe ze zijn alle 16 gretig op zoek naar mijn toekomstige moestuin bedankt flup en iedereen die gepost heeft. Quote Wie vraagt wordt steeds wijzer, hoe wijzer je wordt ,, hoe meer vragen je gaat stellen
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.