BarbaraVH Geplaatst: 10 januari 2016 Geplaatst: 10 januari 2016 Graag had ik een aantal fruitbomen gezet in mijn tuin. Maar het is vrij natte kleigrond.Ben al in een aantal tuincentra gaan informeren en sommigen zeggen dat enkel appels en peren het goed gaan doen, anderen zeggen dat het kan.Graag had ik appels, peren, pruimen en kersen geplant. Zijn er soorten die beter geschikt zijn op kleigrond, of is het verloren moeite en gaat fruit het niet goed doen op mijn natte grond? Ze zouden wel de ganse dag in de zon staan, van zodra ze opkomt tot ze onder gaat. Quote
Erny Geplaatst: 10 januari 2016 Geplaatst: 10 januari 2016 Op ons complex zitten we op het veen en de grond is nu (en meestal eigenlijk) zeiknat. Toch staan daar prachtige hoogstam appelbomen die het heel goed doen. Dus het kan in ieder geval. Ondertussen weet ik dat sommige onderstammen beter geschikt zijn voor vochtige bodem dan andere. Dus daar zou je dan op moeten letten. En denk dat je beter naar een gerenommeerde kweker kan gaan dan naar een tuincentrum. Bij de kweker hebben ze de kennis en ervaring. Maar... hier op het forum zitten behoorlijk wat mensen die er meer verstand van hebben dan ik. In de tussentijd zou je bijvoorbeeld ook met de zoekfunctie rechtsboven kunnen zoeken naar goeie kwekerijen.En deze is een aanrader én lid van dit forum. http://www.fruitbomen.net/kwekerij-houweling/ , Quote
weknow Geplaatst: 10 januari 2016 Geplaatst: 10 januari 2016 Kleigrond is niet het probleem. Daar kun je op zich uitstekend(!!!) al die fruitsoorten op telen. Weliswaar zijn er bij m.n. appels wel rassen die het wat beter zullen doen op klei en andere wat beter op een lichtere grond. Natte grond is voor al deze fruitsoorten waarschijnlijk wel een probleem. Grond die "waterziek" of dichtgeslagen is maakt je bomen snel ziek of geeft ze een kwijnend bestaan. Dat kun je beter eerst aanpakken en is afhankelijk van de oorzaak makkelijk of moeilijk. Vraag is dus....waardoor is je grond zo nat? Ik ken je precieze situatie niet en volgende punten geven mogelijkheden/oplossingsrichtingen aan, waarmee je zelf verder kunt kijken en denken over de beste aanpak. Enkele mogelijkheden:- De grond ligt laag (het water uit de omgeving loopt er naar toe ) Dan is (plaatselijk) ophogen misschien een optie..... bijvoorbeeld je bomen op kleine heuveltjes planten of het graven van kanaaltjes tussen of langs je perceel.- Er is een slechte afwatering. (In een goede grond zal water snel indringen en wegzakken) Omdat er dieper moeilijk doordringbare lagen liggen?Dan is een vorm van draineren en/of doorbreken van die verharde lagen een mogelijkheid. Soms kan dat al vrij eenvoudig en goedkoop...je hoeft niet altijd meteen aan machines en dergelijke te denken. Hier heb ik het hier met een drainagebuis op 50 cm. diepte en een heel aantal gaten met een grondboor die ik heb opgevuld met grind tot 1,20 diepte uitstekend kunnen oplossen. - De grond heeft een slechte structuur....is biologisch dood, dichtgeslagen, met veel erosie....vaak het gevolg van berijden met machines, mechanische bewerking (ploegen/spitten/freezen) en/of eenzijdig kunstmestgebruik. Die grond tot leven brengen door voortdurend veel organisch materiaal toe te voegen is dan sowieso ideaal voor fruitbomen (en elke gezonde tuinactiviteit die je er zou willen doen)...waardoor je zorgt voor ideale teeltomstandigheden (en het natte-grond-probleem wordt daarmee vanzelf ook opgelost). - Het is een tijdelijk probleem.....nu het veel geregend heeft. Is de grond altijd heel nat of is het vooral in de winter? (Ook het grondwaterbeheer van bijvoorbeeld waterschappen kan heel veel uitmaken...Ik heb veel fruit staan op een stuk dat 's winters kletsnat en 's zomers extreem droog is...een heel onnatuurlijke situatie precies door de manier waarop het grondwater geregeld wordt) Wat je alvast veel kan helpen om een diagnose (en dus oplossing) te krijgen van wat er aan de hand is zijn 2 dingen:- Ga eens na wat de geschiedenis is van de grond. Waarvoor is het gebruikt en wat heeft er, eventueel ook in de nabije omgeving, zoal gestaan aan begroeiing. Praat ook eens met buurtbewoners, andere mensen met een stukje grond vlakbij om zo meer te weten te komen.- Graaf een kuil van een 50 cm diep, beter iets dieper omdat fruitbomen wat dieper wortelen...zeg tot een 80 cm. ongeveer, met rechte wanden en bekijk wat je ziet. Dit vertelt een heel verhaal. Hier de link naar een website die je alvast helpt om een aantal dingen af te leiden uit de waarnemingen die je zo kunt doen. http://edepot.wur.nl/115759 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
BarbaraVH Geplaatst: 10 januari 2016 Auteur Geplaatst: 10 januari 2016 Bedankt voor de uitgebreide antwoorden! Op het stukje grond hebben een 7 à 10 jaar geleden enkele schapen op gelopen, hoelang ze er gelopen hebben weet ik niet. Dan heeft het ongeveer 5 jaar blak gelegen en nu ben ik er op een stukje van de grond al 3 jaar op het tuinieren. Heb 3 jaar telkens veel stalmest ingespit en de grond op dat stukje is al goed bewerkbaar en we kunnen er mooie groenten op kweken.Ik zou nu langs de afsluiting met de buren een aantal fruitbomen willen planten. Daar staat dus voorlopig nog weidegras.Ik denk dat de grond voornamelijk nat is door slechte afwatering. Ik weet nog dat we 3 jaar geleden toen we de afsluiting plaatsten, we op 50cm al in het water zaten. Ik weet niet of het nu verbeterd is op die plaatsen. Ik maak morgen eens een put om te zien hoe het nu precies zit.Bij de buren staan enkele appels- en perenbomen die het ene jaar meer opbrengst hebben dan het andere, maar dat lijkt me logisch.Er staat ook een kerselaar, maar ik weet niet of die vruchten draagt en een klein pruimenboompje, die in 2014 een enorme opbrengst gehad heeft, maar in 2015 zo goed als niets. Zijn hele kleine pruimpjes. Welke rassen het zijn, heb ik geen flauw idee van.In mijn tuin staat een oude hazelaar die ook in 2014 een grote opbrengst had en in 2015 heel weinig. Is er een verschil tussen bomen in pot of met blote wortel om aan te kopen? Is een van beide beter, of maakt dit weinig verschil? Quote
weknow Geplaatst: 10 januari 2016 Geplaatst: 10 januari 2016 Mijn eerste indruk op grond van je historie-beschrijving is dat het wel kan meevallen. Als je er al goed op kunt (moes-)tuinieren, zal de grond niet echt "waterziek" zijn (= dat het bijna altijd nat en drassig is omdat het water eigenlijk niet weg kan). Als bomen (en groenten, maar die wortelen veel minder diep) in de bodem onvoldoende zuurstof kunnen krijgen omdat ze steeds in te natte grond staan, krijg je een soort verdrinking. De beschrijving van welke bomen per jaar veel of weinig dragen hoeft niet zo veel over de bodem (alleen) te zeggen. Verstandige snoei en ander onderhoud is ook belangrijk daarvoor. En verder moet het weer ook wat meewerken.Als er altijd grondwater staat op zo weinig diepte, dan is dat niet gunstig. Maar als je een gat graaft, is het normaal dat het waterniveau in de kuil hoger is dan het eigenlijke grondwaterniveau (heeft met druk te maken). Het kan ook heel goed zijn dat gedurende het jaar de hoogte van het grondwater nogal wisselt...... Mijn ervaringen met het kopen van fruitbomen bij tuincentra zijn ronduit slecht. Ik wil niet alle tuincentra over een kan scheren...maar die grote als Intratuin of Life & Garden of ook Aveve of bouwmarkten verkopen veel goedkoop ramsj-spul dat massaal en zo goedkoop mogelijk wordt aangeleverd (en vaak voor veel te hoge prijzen). De wortels van bomen of struiken zijn ingeknipt en ze zijn in een meestal te kleine bloempot "gepleurt" en staan er - onverzorgd vaak - totdat ze verkocht worden. Bij een kweker of tuincentrum met hart worden ook de bomen in potten goed verzorgd. Het voordeel van een boom in pot, is dat ze hele jaar verkocht kan worden, maar eigenlijk is dat meer voor de verkoop dan dat het voor aanplant van de boom beter is. Wortelgoed of "blote" wortel staat bij de kweker in de grond en wordt alleen geleverd als de boom in rust is (zo van november tot half maart) en voor de klant vers uit de grond gehaald > wortels zijn weinig beschadigd (mogen niet indrogen en dus snel planten) en de boom kan zich voordat ze in april gaat uitlopen al zetten...nieuwe wortels maken. Zelf zal ik altijd wortelgoed kopen bij een goede kweker (groot assortiment, wel deskundig advies en veel betere slagingskans + ik zie wat ik koop) en dit in november/december planten. Leuke bijkomstigheid is dat de prijs van wortelgoed (geen extra werk en materialen en geen tussenhandel) veel lager is. Misschien een tip om contact te zoeken met een plaatselijke Velt afdeling. Niet ver van Gent zit bovendien een hele deskundige Fruitwerkgroep van Velt die advies en hele praktische cursussen geeft voor aanleg, onderhoud enz. van fruitboomgaarden en ook een (voordelige) samen-aankoop van bomen. Ze kunnen je ook adviseren met rassen die speciaal voor uw omstandigheden geschikt zijn. Dit is de link naar hun website:http://home.scarlet.be/~tsc47278/03_1_wie_zijn_wij/wiezijnwij.htm Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Persica († december 2016) Geplaatst: 10 januari 2016 Geplaatst: 10 januari 2016 Ook nu weer, indrukwekkende en heldere antwoorden van weknow Chapeau ! Voor elk type grond zijn er wel (min of meer) passende onderstammen te vinden. Zo staat hier een 15 jarige pruimenboom met de wortels vrijwel in het water, 30 cm van de sloot. Ik heb hem destijds geplant en hij is geënt op onderstam 'Bromptom'. Onvoorstelbaar dat hij dit overleven kan denk je dan.Maar dit geeft gelijk weer te kennen dat deze onderstam geschikt zou kunnen zijn ook in jou situatie. Eventueel is Myrobolan ook geschikt voor natte grond. Vroeger werden deze onderstammen veel aangewend voor de hoogstam teelt.Het is wel een ferme groeier en geeft veel fruit, met een degelijke snoei is hij zeker in toom te houden. Voor kers, welke echt een hekel heeft aan natte voeten zal het niet meevallen om hiervoor een gepaste onderstam te vinden, misschien is Limburgse boskriek een mogelijkheid? Nu de vraag, waar vind je tegenwoordig nog een teler (boomkweker) die zulke bomen (met deze onderstammen verkoopt?) Pruim op onderstam Brompton is geen probleem die zou ik voor je kunnen maken. Quote
Bit Geplaatst: 10 januari 2016 Geplaatst: 10 januari 2016 Ik zou zeker je fruitbomen poten. Als je echt ( nu bv. ) met 50cm al op het water zit ( zit ik trouwens ook in de winter ), dan misschien inderdaad de bomen wat verhoogd plaatsen. Zelf ben ik een 15 a 20 hoger gaan zitten rond de fruitbomen. Dat hoogteverschil verdwijnt dan wel met de jaren, maar de bomen passen zich er wel op aan.Zou wel alle raadgevingen aangaande soortjes ( onderstammen en ook de ene boom kan echt beter op zand dan de andere die beter op klei kan ) ter harte nemen. Maar een echt goede kweker ( niet een tuincentrum á la Intratuin ) kan je die raad ook geven. Gewoon lekker alles plaatsen. Appel, pruim, kers. Quote
BarbaraVH Geplaatst: 11 januari 2016 Auteur Geplaatst: 11 januari 2016 Gelukkig toch positieve reacties. Geeft me weer wat moed om het toch te proberen.Deze namiddag een kuil gegraven van 50cm diep, tijdens het graven geen water, maar na een kwartiertje stond de put de helft gevuld met water. Bedankt voor de link Weknow, deze is hier niet ver vandaan en ga ik zeker eens bekijken. Quote
ADOPEG Geplaatst: 22 januari 2016 Geplaatst: 22 januari 2016 Wat nu als je al een kers en een amandel hebt geplant een tijdje geleden. En je bent bang voor hetzelfde probleem als Barbara, dat ze te natte voeten krijgen. Wat doe je dan? Ophogen volgens onderstaand idee? Ze staan sinds het najaar, ze hadden toen kleine wortels. Wij hebben nogal wat glasscherven over. Wat vinden jullie van dit idee: De kers die er een maandje of twee instaat, wortelgoed, ziet er op dit moment zo uit aan de top (wij vinden het erg wit, dood eruit zien): Gaat dat helemaal goed? De amandel staat er op dit moment zo bij: Hebben jullie daar ook een mening over? Quote ~ Vita rosa est ~
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.