Dootje Geplaatst: 2 januari 2016 Delen Geplaatst: 2 januari 2016 Even een vraagje:Vorig jaar hadden wij een erg grote oogst en we wilden er daarom van de winter error ook van eten en daarom gekozen om een vriezer erbij te kopen en te gaan invriezen. Nu ben ik daarvoor in een grote pan veel water gaan koken om te blancheren. Als je daarover leest op internet staat er, om de meeste groenten 2 minuten te koken. Als ik de pan aan de kook heb en ik gooi er een zwik bv bonen in, duurt het zo minimaal 4 minuten voor het weer een beetje aan de kook is, daarna heb ik 2 minuten nog laten koken, maar ik heb het idee dat dat misschien een beetje teveel van het goede is (ze worden snot) Snap ik het verkeerd? Werk ik met te grote hoeveelheden? Of worden vele bonen gewoon makkelijk snot na invriezen Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Balto Geplaatst: 2 januari 2016 Delen Geplaatst: 2 januari 2016 Je kan het beste niet teveel bonen in één keer in de pan gooien, inderdaad zodat het water snel weer aan de kook komt. Vorig seizoen heb ik veel sperziebonen geblancheerd en ingevroren. Dat is goed bevallen! Wij koken ze altijd tot ze zacht zijn, dus mochten ze er wat snotterig van worden is het voor ons geen probleem. Als het wat lang duurt voor de boontjes weer aan de kook komen omdat ik er teveel heb in gedaan, kook ik ze minder lang, een minuutje ofzo. En bij het bereiden is het echt opletten dat je ze niet te lang kookt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RobO Geplaatst: 3 januari 2016 Delen Geplaatst: 3 januari 2016 is waar, kleine beetjes tegelijk, zeg 250 gkoel je ze na het blancheren wel meteen terug met (ijs)koud water?en heb je ze uit de vriezer wel eens geprobeerd met warm water op te zetten ipv van met koud water? mi: het hangt ook een beetje van de soort bonen af,hier blijven de preludes alleen lekker als ik ze rauw invries, zondeer te blancheren dus Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Dootje Geplaatst: 3 januari 2016 Auteur Delen Geplaatst: 3 januari 2016 Thxs voor de tips, het moet m in de hoeveelheid zitten, ijsbad doe ik en vanuit de vriezer in warm water ook. Kga het proberen over een paar maanden! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Frans Geplaatst: 3 januari 2016 Delen Geplaatst: 3 januari 2016 Ook kort geblancheerde en dan snel gekoelde sperciebonen komen nogal slap uit de vriezer . Ze nog een keer koken maakt ze nog slapper en ook de smaak gaat dan teveel achteruit vind ik. Probeer eens een keer het volgende Dootje. Ik kook ontdooide sperciebonen niet meer maar gaar ze , onder voortdurend omscheppen , rechtstreeks in een hete wok met bijv. een scheutje olijfolie . Op die manier hou je nog een boon met wat beet en structuur over. Als laatste schep ik er nog wat klein gesneden gefruite sjalotjes doorheen en door die sjalotjes en het beetje olijfolie krijgen ze al zoveel smaak dat je eigenlijk geen kruiden meer hoeft toe te voegen. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorg Geplaatst: 3 januari 2016 Delen Geplaatst: 3 januari 2016 Ik heb goed ervaringen met het spekbonen ras Terli. Ze worden niet heel veel dikker dan sperziebonen (wel tijdig oogsten uiteraard). Het grootste voordeel is echter dat ze na invriezen niet zo taai of slap zijn sperziebonen. Gewoon lekker eigenlijk. Een aanrader! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Dootje Geplaatst: 3 januari 2016 Auteur Delen Geplaatst: 3 januari 2016 Thxs allemaal, ik ga weer verder oefenen zodra alles er weer is! Vandaag weer soja bonen uit de vriezer, die waren wel prima! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.