Neman Geplaatst: 31 december 2015 Geplaatst: 31 december 2015 Hallo beste leden Ik ben nieuw op dit forum. Ik woon in België, ben pas met pensioen, als hobby tuinieren. Ik wil me nu in de vrije tijd wat bezig houden met de kweek van een beperkte hoeveelheid kleinfruit. Ik heb enkele bessenplanten aangeplant en wil ze als snoer (ééntakker) opkweken.Het betreft rode-, witte,- en kruisbessen. Ik zoek al lang naar een goede duidelijke uitleg hoe je feitelijk deze kleinfruitsoorten moet snoeien.Het opkweken als snoer op zich is niet moeilijk denk ik. De enige overblijvende tak van de plant mooi recht naar omhoog leiden en eventueel na een seizoen wat inkorten en het bovenste oog opnieuw mooi recht ophoog leiden.Wat ik wel wou weten is het volgende. Ik heb deze jonge planten geplant in december 2015 en alle planten op één tak gesnoeid. Heb ze 50 cm van mekaar gezet naast een draad. Wat nu vanaf 2016? De bovenste knop van de tak zal uitlopen en die zal ik best mooi langs een stokje omhoog leiden om uiteindelijk te stoppen op ongeveer 1,80 meter hoogte. Maar wat zal er volgens jullie gebeuren met de overige ogen op die centrale tak? Ze zullen uitlopen (Komen hier al bessen op?)en wat dien ik hiermee aan te vangen? En als ze uitlopen komen er dan op die uitlopers opnieuw scheuten met ogen die op hun beurt weer uitlopen? Wanneer snoei ik deze zijtakken en hoe snoei ik ze? Wat dan in 2017 en volgende jaren? Ik lees hier en daar over lange snoei en korte snoei.Is er iemand onder jullie die mij eventueel stap voor stap kan uitleggen hoe ik hieruit wijs uit geraak aub? Met dank voor de hulp!! Quote
RobO Geplaatst: 1 januari 2016 Geplaatst: 1 januari 2016 welkom ikzelf vind deze uitleg heel aardig, en deze info ook Quote
Neman Geplaatst: 1 januari 2016 Auteur Geplaatst: 1 januari 2016 @ RobO,Ik heb al wat gezocht op het internet maar dit nog niet gevonden wat je mij stuurt. Ook al gezocht naar een fotoreportage over een stap-voor-stap uitleg maar blijkbaar bestaat dit niet. Bedankt in ieder geval voor de info, zal dat eens rustig doornemen allemaal. Groeten uit België! Quote
weknow Geplaatst: 1 januari 2016 Geplaatst: 1 januari 2016 België is groot. Ik herken je vraag Neman, omdat ik me precies hetzelfde afvroeg en gezocht heb en een aanplant van kleinfruit in een soort haagvorm probeer aan te leggen. De tip die ik je kan geven is om ergens bij jou in de buurt een ecologische zelf-fruitpluktuin te zoeken. Die zijn er diverse in Vlaanderen. Daar staan aalbessen, kruisbessen en ander kleinfruit - voor zover ik het op diverse plekken zag -in grote aantallen als hagen aangeplant op korte afstand van elkaar omdat het makkelijk plukt, makkelijk te onderhouden en verzorgen is en per oppervlak de beste opbrengst geeft. Daar kun je met eigen ogen zien hoe die struiken onderhouden en ook gesnoeid worden en ook aan de tuinder eventueel vragen hoe hij/zij de snoei aanpakt. Zien is zo veel makkelijker dan beschrijven. Dit zijn er een paar die ik ken. Maar er zijn er meer....http://www.aveschootshoeve.be/wp/http://www.tgoedterheule.be/index.php/nl/http://o-bio.be/ Het basis-idee is dat je op verschillende hoogtes korte zijtakken laat ontstaan en deze naar links en rechts buigt en horizontaal aanbindt waar aan het fruit kan hangen...beetje afhankelijk van fruitsoort 3 a 5 zijtakken per plant. Per jaar laat je de hoofdstam beperkt groeien...een 50 cm. ongeveer als vuistregel...de rest kort je in en snoei je weg. Als de struik op lengte is...bij jou ca. 1.80 m als ik het goed begrijp....verjong je elk jaar en het te veel snoei je weg. Meestal zullen struiken op jong hout dragen, maar er zijn ook soorten waar je beter het 2 jarige hout voor vruchten aanhoudt. Veel snoeien zodat alles open en luchtig blijft bevordert de groei en gezondheid. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Neman Geplaatst: 1 januari 2016 Auteur Geplaatst: 1 januari 2016 @weknow, hartelijk bedankt voor die webadressen!! Ook bedankt voor de nuttige info ivm de snoei!!Ik kweek al 25 jaar de enige echte Belgische tafeldruiven ROYAL en RIBIER en een muskaat BAIDOR met trosgewichten van om en bij de twee kilogram. Maar nu wil ik wel eens op de goede manier mij wagen aan de rode bes en kruisbes. Lijkt mij moeilijker dan druiven kweken Hierbij enkel foto's van mijn druiven..... Mss kunnen we eens kennismaken als ik kom fietsen in Zeeland Quote
sugar Geplaatst: 1 januari 2016 Geplaatst: 1 januari 2016 Je probeert takken te houden loodrecht op de haag. Ik weet niet waar je woont in België, je bent altijd welkom (Tienen) om hier eens te komen kijken (ik kweek ze op in drietakken). Indien je van Oost of Westvlaanderen bent, raad ik je aan de snoeicursus van de proeftuin te volgen.Je kan die snoeren trouwens ook kort of lange zijtakken laten maken, maakt niet zoveel uit. Kruisbes kan heel wat snoei hebben, zullen we maar zeggen Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com
weknow Geplaatst: 1 januari 2016 Geplaatst: 1 januari 2016 @ Sugar. Helaas wordt de website van de kruisbessenproeftuin al enige jaren nauwelijks bijgehouden. Data voor cursussen enz. zijn op zijn best uit 2014. Ik ken het, is niet ver van hier. Informeren naar mogelijkheden per email werkt wellicht wel. http://www.proeftuin.info/Nl/INF/proeftuin.php @ Neman. Mooie druivenstruiken in uw kas! Kruisbessen en aalbessen is heel veel makkelijker dan druiven voor zover mijn ervaring. U bent zeker eens welkom, maar stel u er niet te veel van voor (Ik denk dat bij mensen als Sugar en Powerlite veel meer te zien is!) en dan kunnen we beter via een PB verder afspreken. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Neman Geplaatst: 2 januari 2016 Auteur Geplaatst: 2 januari 2016 @powerlite Bedankt voor de info! Heb u ook een privé-bericht gestuurd. Mvg Quote
weknow Geplaatst: 2 januari 2016 Geplaatst: 2 januari 2016 @ powerlite Dank je voor die info! (Maar waar heb jij die beschikbaar? Via de website van de proeftuin kan ik dat echt nergens vinden.......) Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Bit Geplaatst: 2 januari 2016 Geplaatst: 2 januari 2016 Voel je vrij ook op mijn blog hier op het forum te kijken ( blog/Bit/ ) waar ik , ik dacht ergens vorige winter, het een en ander aan snoeren laat zien. Uitleg daaromheen ook. Zelf kweek ik mijn rode bessen én in struik én in snoer of dubbele snoer. De kruisbessen heb ik allemaal in dubbele snoeren, plat aan draad en stok geleid. algemene tip voor de kruisbessen is : neem een daarvoor geschikt ras. Er zijn ook rassen die eigenlijk bijna niet voor snoer geeigend zijn door de hangende groeiwijze. Mijn mooiste hoge snoeren zijn van 'Winhams Industry' Er zijn ook een aantal oudere topics waar de snoei van snoeren goed worden uitgelegd. Zie de zoekfunctie. Quote
Neman Geplaatst: 4 januari 2016 Auteur Geplaatst: 4 januari 2016 Beste Heb op uw blog even gezocht maar niks te vinden in periode vorige winter, tenzij ik er over kijk? Quote
weknow Geplaatst: 5 januari 2016 Geplaatst: 5 januari 2016 @ Neman. Ik denk dat ik het gevonden heb op het blog van Bit. Het stuk van 24 januari 2014. Het gaat vooral over de kruisbessen. Dit is de link (maar ik ben niet zeker of je daarmee meteen op de goede bladzijde komt...?)https://www.moestuinforum.nl/blog/Bit/index_start-50.html In het stukje van 19 maart 2013 vind je een foto van de jonge aanplant in het kruisbessen-bed. https://www.moestuinforum.nl/blog/Bit/index_start-100.html Nadien komen er nog 2 x foto's van die erg mooie kruisbessen-snoeren in 2014 en 2015 (zo zou ik ze ook wel willen kunnen telen! ) in hun verdere ontwikkeling. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Neman Geplaatst: 5 januari 2016 Auteur Geplaatst: 5 januari 2016 @ weknow bedankt om ook even te zoeken!!!Aan die foto's heb ik veel om het principe van de snoei enigszins te begrijpen. Quote
balkontuinder Geplaatst: 5 januari 2016 Geplaatst: 5 januari 2016 Deze technieken werken neem ik aan ook voor anderssoortige bessenstruiken? Quote
Bit Geplaatst: 5 januari 2016 Geplaatst: 5 januari 2016 Allereerst zijn er echt diverse manieren om snoeren te maken, enkele snoer of dubbele, whatever, kort hout, langer hout, inclusief zomersnoei of alleen met wintersnoei. Echt een zeer uitgebreid geheel en ook dan nog, de één doet het zo, de ander doet het toch weer anders. En nee, het werkt niet met álle bessen zo. Rode bes en kruisbes zijn kwa mogelijkheden van snoeien wel vergelijkbaar ( snoei vanuit de gedachte van mate van vruchtbaarheid van jong dan wel wat ouder hout en daarnaast de groeiwijze ), maar nu juist zwarte bes valt hier helemaal buiten. En Jostabes ( = een kruising tussen zwarte bes en kruisbes ) is ook een lastige , maar niet onmogelijk. Blauwe bessen is een geheel ander verhaal ook trouwens. Quote
Uva-crispa Geplaatst: 7 januari 2016 Geplaatst: 7 januari 2016 Je kan deze gegevens vinden op www.proeftuin.euVoordrachten en dat soort activiteiten vind je onder : www.proeftuin.eu/Nl/ACT/voordracht.php Quote
balkontuinder Geplaatst: 7 januari 2016 Geplaatst: 7 januari 2016 Blauwe bessen is een geheel ander verhaal ook trouwens. Dankje, ben blij dat ik het gevraagd heb. Dan ga ik even verder zoeken naar informatie. Quote
Ton D Geplaatst: 12 januari 2016 Geplaatst: 12 januari 2016 Over het snoeien van zwarte bessen de volgende tip die ik kreeg van iemand die een 10tal grote struiken heeft staan. Ik heb er maar 5. Snoei als de zwarte bessen rijp zijn ALLE dragende takken. Die dragen volgend jaar niet of nauwelijks. Er blijven dan alleen eenjarige takken over die volgend jaar zullen dragen. Leg de takken in een plat veilingkratje. En je kan thuis aan de aanrecht eenvoudig de vruchten rissen met een grove vork. Werkt bij mij prima. Quote
Bit Geplaatst: 13 januari 2016 Geplaatst: 13 januari 2016 Ja. Die methode ken ik van horen zeggen en lezen. Maar ik sta elk jaar weer voor de zwarte bessenstruiken ( welke dus gewoon vrij forse struiken, open, struiken zijn; geen snoeren oid ) en denk ik : sja.. ... als ik nu alle dragende takken weghaal, hou ik niet veel over eigenlijk .... ga ik dat doen ? Ik doe dat dus niet. Je zegt trouwens dat een zwarte bes alleen op 1 - jarig hout zou dragen ( je zegt zoiets als " dat ze op ouder hout niet of nauwelijks dragen" ) , maar dat is niet mijn ervaring. Op 2 jarig hot draagt een zwarte bes ook nog heel best hoor, op 3 jarig hout wordt het wel rap minder.Wat ik dus doe, misschien wel fout, maar zo doe ik het, is, dat ik van elke zwarte bessenstruik elk jaar ongeveer 1/3 deel van al het oudste hout wegsnoei. En diep. Dat doe ik met de oogst ja. Dat heb je nooit echt oud hout ( wat ook nauwelijks meer noembaar draagt ) maar heb je nog wel 2 jarig hout staan en ook 1 jarig. Heel wat anders, maar dat is misschien geneuzel van mij; iemand die dan té veel op de detail zit :Ik heb de indruk dat juist het oogsten van zwarte bes van 2 jarig hout dus betere oogst geeft. Niet kwa hoeveelheid, niet kwa grootte van de bes ( ze zijn juist kleiner ) , maar wel kwa smaak , kwa intensiteit dus ( ik maak er jam en sappen van ) Quote
weknow Geplaatst: 13 januari 2016 Geplaatst: 13 januari 2016 Die afknippen-en-oogsten-manier van zwarte bes had ik ook al gehoord. Die wordt toegepast in het (in Nederland en Vlaanderen hele kleine aantal, in o.a. Oost-Europa veel meer) kwekerijen die voor de markt telen. Het is een manier om de kosten voor arbeid nog enigszins binnen de perken te houden, want het werk...plukken per besje of trosje van enkele besjes...maakt ze bijna onbetaalbaar. Door de bessen te kunnen rissen van afgeknipte takken spaart heel veel tijd. Het wordt dan gecompenseerd door een optimale bemesting en verzorging van de struiken en door raskeuze van soorten die snel nieuw vruchthout aanmaken. Ik zag het bij een rondleiding bij een Vlaams bio-kleinfruitbedrijf (Q-bio), die zich vooral toeleggen op kiwibessen, maar ook allerlei andere besachtigen ernaast kweken. Zelf gebruik ik aan mijn 2 struikjes (weet niet eens de rassen ) zo een beetje de manier van Bit. 3 a 4 takken laten staan, eventueel wat inkorten, en elk jaar enkele nieuwe scheuten laten opkomen. Ik moet er eerlijk bijzeggen dat ik de bessen sommige jaren niet eens oogst Ik denk dat teelt van zwarte bessen als snoer niet zo goed kan, omdat je daarmee altijd een stam gebruikt die zich dan meerdere jaren moet vormen en vruchtzetting aan vrij korte zijtakken laat komen. In ieder geval heb ik het nog nooit ergens gezien. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
sugar Geplaatst: 13 januari 2016 Geplaatst: 13 januari 2016 Nochtans is dit de manier waarop tussen de twee wereldoorlogen zwarte bessen op commerciële schaal werden geoogst, toen de loonkosten echt niet zo hoog waren. Pas de techniek eens toe ... Ik heb hier wat geëxperimenteerd en vind het echt de beste manier Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com
weknow Geplaatst: 13 januari 2016 Geplaatst: 13 januari 2016 @ Sugar: Nochtans is dit de manier waarop tussen de twee wereldoorlogen zwarte bessen op commerciële schaal werden geoogst, toen de loonkosten echt niet zo hoog waren. Even om je correct te begrijpen......Bedoel je met "dit is de manier" de teelt aan snoeren of bedoel je het oogsten door alle vrucht-takken af te knippen...? Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
sugar Geplaatst: 14 januari 2016 Geplaatst: 14 januari 2016 Ik spreek over vruchttakken wegknippen.Eerlijk gezegd knip ik persoonlijk de takken pas weg vlak nadat ik geoogst heb (oogstspreiding). Maar ik knip dus alle takken die gedragen hebben weg, en laat een 8-tal takken over Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com
powerlite Geplaatst: 14 januari 2016 Geplaatst: 14 januari 2016 wat zwarte trosbes betreft , ik snoei elk jaar 1/3 van de takken wel (de oudste) , zo is elke 3 jaar de struik volledig vernieuwd. Is in mijn ogen de beste manier , maar alle systemen hebben wel hun voor en nadelen. Mijn ervaring is niet zo dat het 2e jaar de oogst minder is dat het eerste jaar , zeker niet. uitproberen zeker.snoer is idd geen goeie keuze. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.