Ga naar inhoud

Laurier (Laurus nobilis): wanneer welk blad oogsten?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Laurier (Laurus nobilis): wanneer blad oogsten, om voor gebruik eerst te drogen.

Is daar een beste tijd voor, kan dat ook nu nog?

En welke bladeren oogst je dan best. De oudere donkergroene, of de jongere die lichtergroen zijn?

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Ik oogst de donkere, want die lichte worden meteen slap.

In de zomer want dan drogen ze het snelst.

Maar ik zou het gewoon proberen.

(Maar de laatste jaren droog ik niet meer. Ik pluk wat ik nodig heb).

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Ik gebruik altijd vers en oogst de oudere donkergroene bladeren het hele jaar door. De plant staat in een pot en is daarom wat gevoeliger voor vorst. Bij vriesweer wordt hij tijdelijk naar binnen gehaald en in een lichte , onverwarmde , maar vorstvrije ruimte gezet.

Hij doet het overigens best in pot. Foto's van vorig jaar december en nu. Andere pot , zelfde plant.

l180851417952340.JPG

IMG606338781449964896.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Gedroogde blaadjes geven meer smaak af omdat de smaak meer geconcentreerd is. Drogen gaat in de winter ook snel: gewoon een takje op de chauffage leggen. Maar dat gaat soms te snel. gewoon aan de lucht laten drogen is ideaal. Lees onze blog over laurier kweken:

http://ecotuinweetjes.blogspot.be/2014/04/laurier-het-ideale-boompje-voor-een.html

Onze website is http://www.ecotuinforum.be en je vindt ons als Ecotuinweetjes op Facebook

Geplaatst:

Dank allemaal. De donkergroene blaadjes dus.

Over wel / niet eerst drogen verschillen hier de meningen.

Ik ga het daarom maar eens testen: een lichte kippenbouillon maken (van alleen kip, zout, peper), eentje met gedroogd laurierblad, eentje met vers blad van de plant. En dan vergelijken.

Wordt vervolgd, kan wel even duren ...

• 2 weeks later...
Geplaatst:
Gedroogde blaadjes geven meer smaak af omdat de smaak meer geconcentreerd is.

Je kunt ook zo redeneren: door drogen/bewaren vervliegt een deel van het aroma, dus geven ze gedroogd juist minder smaak af

Overigens las ik van de week dat de jonge blaadjes een lichte drop-smaak hebben.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Bij mijn plant heeft altijd een label bijgezeten en daar stond op dat de verse groene de meeste smaak had.

Doch labeltje zit niet meer aan de plant.

Ook Jamie Oliver de Engelse kok, spreekt hier in de uitzendingen over, dat vers een stuk meer smaak geeft.

gr Mat

Geplaatst:

even blaadjes geproefd...zó, in het wild

(loopt naar buiten en rukt 1 lichtergroen en 1 donkerdergroen blad van de struik en proefkauwt én een gedroogde....)

vers blad iets meer bitter dan oud blad naast lauriersmaakje/geur

gedroogd blad alleen lauriersmaakje/geur wel méér

wat ie in de soep doet?... wachtend op de soep van Henk ....de meeste recepten waarschuwen voor teveel, dus mi maakt het niet zoveel uit wat je neemt, wel tijdig proeven of er genoeg smaak/geur is afgegeven

Geplaatst:

20151224163409k56871450974498.jpg

De geoogste blaadjes zijn nog niet gortdroog, en daarna gaan ze nog een tijdje in een potje.

De idee is om een eenvoudig kippensoepje te maken, in drie pannetjes.

Met respectievelijk 1x vers lichtgroen, 1x vers donkergroen, 1x gedroogd donkergroen laurierblad. Proefnotities volgen, over een aantal weken ...

(En dan weet ik nog niet alles, want blaadjes geoogst in b.v. juli kunnen heel anders smaken. Dus: vrijwilligers gezocht.)

• 1 maand later ...
Geplaatst:
ik droog ze wel, de donkergroene , ik heb de indruk dat de smaak wat intenser is dan vers blad

Volgens mij is het juist andersom In kookboeken zie ik iig regelmatig de tip dat je van de verse bladeren iets minder nodig hebt.

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

• 5 years later...
Geplaatst:

Die kip is ondertussen wel gaar 😁

Vers. Er gaat niks boven vers. Gedroogd en vers is gewoon niet dezelfde smaak. Zelfs tijdens de wintermaanden verkiezen wij vers.

Het ziet er dus naar uit dat het een combinatie is van eigen smaak en gewoonten. Natte voeten bij het plukken kan er ook wel voor zorgen dat de gedroogde variant in de slecht-weer-periode meer gebruikt wordt. Bij ons staat er een laurier niet zo ver van de keuken, dat helpt. Zoals de rest van de kruiden trouwens, hoe dichterbij hoe meer we die vers gebruiken.

• 2 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...