Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik zie dat ik honingbes Duet heb staan. Ik wil alle zoete honingbessen wel, dus soorten die je zo kunt eten en waar je geen jam van hoeft te maken. Misschien heeft iemand er een stekje of takje van voor me?

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Mag ik zaad van Broccoli nine star perennial, Maanzaad en Roomse Kamille (waarom moet je het zaad eigenlijk apart bewaren?) Ik kan wel andijvie voorzaaien? Ik heb ook nog rode koolzaad (Langedijker vroege en Bewaar2). Of zie je nog iets anders op mijn lijstje?

Geplaatst:

Rode kool bewaar en andijvie voorzaaien zou fijn zijn. Ik kijk later even op je lijstje. Ik zal de zaden voor je reserveren.

De kamille-zaad scheidt een stof af die de kieming van andere zaden remt, heel slim. Daarom komen die zaden niet meer op en heeft kamille vrij spel.

Geplaatst:

Ik heb interesse in de ananas kers, orchidee kers, peper little elf, herfsthoornweegbree, en Verbena Officinales.

Heb alleen niks van jou lijstje behalve edelstenen, die heb ik zat.

Nog iets specifieks in gedachte aan edelstenen ?

Geplaatst:

Ik heb wel wat roze.

Roze danburiet, gepolijst hanger, en een ruwe roze danburiet, deze zijn redelijk helder.

een roze kwarts helingstaaf, deze is niet echt helder.

En ruwe roze kunsiet, redelijk helder.

Heb ook nog niet heldere roze kristallen, Rhodochrosiet, Rodoniet, Petaliet, Spa dolamiet.

Zal morgen effe een foto zetten, mijn camera maakt bar slechte foto's als het donker is, bij kunstlicht.

Geplaatst:

ik heb trouwens ook wel het een ander voor gezaaid spul voor je, koolrabi, tomaten, paprika, asperge, bieslook.

En ik ga nu ook nog venkel, komkommer, andijvie, en ijsbergsla voor zaaien.

Ik heb ook Chinese kool, was niet van plan die te zaaien, maar als jij er wat van wilt, pak ik die er meteen bij

Geplaatst:

Groentjuh: ik heb de postzegels allemaal uitgezocht voor je, het heeft verscheidene uren tijd gevraagd, het heeft me meer zoet gehouden dan gedacht. Maar het resultaat is er naar. Ik heb nu rond de 400 verschillende Nederlandse postzegels voor je plus nog wat dubbelen waar meerdere van waren. En ik heb ook nog een zakje met wat Engelse postzegels (zijn per ongeluk een paar Italiaanse bij in gekomen) en een zakje met postzegels uit allerlei landen. Als je ze niet spaart, kun je ze gebruiken voor het ruilen.

Alice777: Wat lief dat je voor wilt zaaien. Van wat je noemt, kan ik niet veel gebruiken, ik verdraag lang niet alle groente. En van de koolrabi, sla en andijvie heb ik nu genoeg. Als de komkommer een buiten-soort is, dan zou dat heel fijn zijn. Maar het allermeest kijk ik verlangend uit naar een doorzichtige roze edelsteen. Misschien is foto's en overleg via pb het handigst?

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik ben zelf door de ziekte van lyme niet in staat om het zwaardere werk in de tuin te doen. Deze herfst had ik geen hulp, dus ik heb uit nood de dahlia's in de grond laten zitten en afgedekt met een dikke laag stro en takjes. Een groot deel van mijn dahlia's hebben het tegen de verwachting in niet overleefd, ondanks het feit dat er nauwelijk vorst is geweest. Misschien zijn ze gaan rotten? Het is wel heel nat geweest een aantal weken terug op de tuin.

Hoe dan ook, ik zoek nu ook dahlia-knollen (geen gele, die hebben het wel overleefd) en andere snijbloemenplanten. Ik heb zelf witte margrieten, maar die zitten steeds onder de luis, dus dat schiet niet op. En ik heb net montbretia-knollen gekregen. Tips over vaste planten die het heel jaar door veel snijbloemen geven, maar niet teveel ruimte innemen door in verhouding overvloedig blad (ivm het feit dat de groente voorrang krijgt, omdat ik niet uit de winkel kan eten ivm een stof die in voedsel komt als het ouder wordt), zijn ook zeer welkom.

Geplaatst:

Ik zoek dus ook nog dahliaknollen en tips voor rijk en langbloeiende vaste snijbloemen.

Ik bied aan, zolang het er is: veel kleine ronde potjes, naar schatting zo'n 8 cm hoog en iets minder breed. Ik kan de maat even precies opmeten als je wilt.

Geplaatst:

Ik kan me je vraag voorstellen Angela. Ik heb de ziekte van lyme, chronisch. Ik ben erg snel vermoeid en heb krachtsverlies. Ik kan haast geen voedsel van de winkel hebben (zie eerder) en heb dus een moestuin voor mijn voedselvoorziening, maar ik red het niet om het zelf goed te onderhouden. Ik sprokkel allerlei hulp bij elkaar en tot nu toe gaat dat redelijk (maar toen de dahlia's de grond uit moesten, had ik dus een tijd geen hulp). Ik zaai zelf dingen voor, maar dat kost me al heel veel energie. Vaste planten zijn minder werk en de energie die het me bespaart, kan ik dan geven aan andere dingen. Vaste planten hebben ook geen deadline. In het voorjaar (waarin snijbloemen gezaaid moeten worden) heb ik al mijn energie al nodig aan het zorgen dat ik het komende jaar weer te eten heb. Vandaar dat mijn voorkeur uitgaat naar vaste planten. Maar die hebben vaak in verhouding meer blad en bloeien minder lang, wat weer niet handig is, omdat ik minder tuin heb dan ik zou willen. En tot nu toe krijg ik er nog steeds geen stuk tuin bij op het volkstuincomplex, omdat het bestuur bang is dat ik de tuin niet onderhouden kan, ze weten van mijn Lyme. Bovendien benut ik noodgedwongen elke centimeter op de tuin en heb dus nauwelijks zwarte aarde, wat als netjes wordt gezien, ook in de winter staat er nog veel (o.a. vaste groentenplanten), en ze zien soms bijzondere groentenplanten aan voor onkruid.

Daarom dus tips gevraagd voor de voor mij ideale snijbloem: vaste plant, bloeit de hele zomer en heeft in verhouding tot de hoeveelheid blad veel bloemen.

Geplaatst:

Mijn manier van eenjarige bloemen zaaien is eigenlijk gewoon ergens op een kaal stukje wat neerstrooien en er niet meer naar omkijken

En vaak zaaien die zich dan ook uit zodat ik het jaar daarop weer het een en ander boven heb staan zonder dat ik er iets voor hoeft te doen.

Dus vandaar dat ik Dahlia's weer meer werk vind.

Misschien zijn pioen rozen iets voor je?

Dat is een vaste plant met mooie snijbloemen.

Heb je trouwens interesse in een slangenradijs plantje? Dan kan ik er een voor je oppotten.

Geplaatst:

Ik heb veel eenjarigen in de volle grond gezaaid. Ze komen gewoon niet op. Op een of andere manier werkt dat niet in de (in het voorjaar nog natte) kleigrond. Alleen goudsbloem wil, maar ook niet elk jaar. Wat zichzelf wel elk jaar uitzaait zijn vergeetmenietjes en oostindische kers. Ze bloeien niet zo lang, maar ik heb er wel plezier van. Mocht je tips hebben voor eenjarige snijbloemen die wel gemakkelijk op komen, dan houd ik me aanbevolen. Dahlia's zijn inderdaad wel werk. Maar omdat ik geen beter alternatief heb, en omdat ik ze mooi vind, ben ik tot nu toe daar voor gegaan. Ik krijg dit jaar wel geurende rozen van Ciska, daar verheug ik me heel erg op (krijgen de plek waar het het droogst is in de winter). Hoe zit het eigenlijk met geurende lathyrus, staan de lang genoeg op een vaasje en komen die gemakkelijk in de volle grond op?

Pioenroos....zal eens googlen, ik vind ze heel mooi.

Ik blijk geen slangenradijs te verdragen, helaas. Lief van je dat je het aanbiedt.

Geplaatst:

Ik kan een paar voorzaaien en de rest zo in de grond doen om te kijken of het op komt. Komt het ook zo op, dan weet ik dat voor een ander jaar. Dus op zoek naar lekker geurende, klimmende lathyrus

Dank je voor het meedenken Angela!!

Geplaatst:

Na lang zoeken heb ik geschikte vaste langbloeiende snijbloemenplanten gevonden. Ik zoek nu stekjes of zaad van:

Garvinea

Blauwe madeliefje (Felicia amelloides)

Rudbeckia fulgida ‘Goldsturm’

Schurftkruid (Scabiosa)

Beemdkroon (Knautia macedonica)

Verder zaad van de geurende klimmende lathyrus.

Geplaatst:

Gezocht: krieleieren

Mijn moeder is de volgende dag jarig en ik herinner me opeens dat ik ooit eieren voor ze mee heb genomen en dat ze ze veel lekkerder vonden dan uit de winkel en daarna op zoek zijn gegaan naar eieren bij een particulier, maar nooit gevonden hebben. Leuk dus om haar kado te geven. Ik heb Jorieke een doos eieren gevraagd zojuist, ik weet niet of ik het krijg. Dat zijn geloof ik gewone eieren, dus ik zoek er nog krieleieren bij, leuk om dat ook te geven.

Hoe lang zijn eieren eigenlijk houdbaar, ivm hoeveel ik geef?

Geplaatst:

Mag ik nog wat dingetjes vragen uit jouw aanbod, Kibas?

Orychophragmus violaceus

Balsamorhiza sagittata

Eeuwig moes# Rood

aardaker

Zitavia staat genoteerd.

Kraailook groeit hier volop in het wild in bermen enzo. Ik zal proberen om een polletje of 2 uit te steken, maar de kans is dan wel groot dat er wat gras of ander (on)kruid meekomt...vind je dat dan niet vervelend? Weet wel dat het zich als een onkruid gedraagt als het naar zijn zin staat...zaait zich volop verder en piept weer overal boven.....

Voorzaaisels sla (Meikoningin) en andijvie (Eminence) zal ik volgende week gaan verspenen. Ik zal van elk 6x in grote perspotjes voor je overzetten (passen er precies 6 in een plastic bakje) dan heb je nog even voordat je uitplant.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Tuurlijk mag je nog wat dingetjes vragen. Je mag zelfs nog meer vragen, ik kijk niet zo nauw wat ruilen betreft.

Fijn als je wat kraailook mee zou willen nemen, onkruid is geen punt. Wat fijn dat je voorgezaaide sla en andijvie mee wilt nemen en ze in perspotjes wilt doen! Ik ben blij met alles wat ik van je krijg.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...