Jeroen123 Geplaatst: 13 november 2015 Geplaatst: 13 november 2015 Enkele jaren geleden al eens een stoomextractor gekocht om vlierbessen mee te ontsappen voor het maken van wijn (daar zijn we mee gestopt)Maar nu hebben we een grote hoeveelheid bieten en zouden naast een deel wecken van een ander deel graag bietensap willen makenKan dit met behulp van een stoomextractor (sappan) en zo ja, welke werk wijze aanhouden/recept ? Quote
RobO Geplaatst: 13 november 2015 Geplaatst: 13 november 2015 nog nooit geprobeerd, ben wel benieuwd ik zou de bieten wel dun snijden eerst als je het gaat proberen Quote
Jeroen123 Geplaatst: 13 november 2015 Auteur Geplaatst: 13 november 2015 En dan vooraf (voor)koken of meteen de stoomextractor in ? Quote
Jeroen123 Geplaatst: 13 november 2015 Auteur Geplaatst: 13 november 2015 Volgens een boekje wat ik vanmiddag in de hand had kan hetdunne plakken maken en 1.5 uur stomenik heb wel een foto gemaakt van de tekst maar weet niet hoe ik die moet postenKan ik foto's hier uploaden of kan dat alleen extern en dan de link hier invoegen ? Quote
Erny Geplaatst: 13 november 2015 Geplaatst: 13 november 2015 hoe-foto-s-op-het-forum-plaatsen-t324.html Quote
Jeroen123 Geplaatst: 13 november 2015 Auteur Geplaatst: 13 november 2015 Nou anderhalf uur stomen verder en er is slechts een goed gekleurt watertje, niet zoals ik bietensap ken uit de flessen (reform winkel)eerst maar af laten koelen en dan maar zien of ergens naar smaakt [EDIT] te vroeg geklaagd, eenmaal in de fles ziet het er precies uit als de flessen uit de reform winkelIk weet niet hoeveel bieten het waren (in gewicht) maar het is een 10 liter stoomextractor maar de bieten zaten tot aan waar de gaatjes in de pan zitten daar is ongeveer 1,2 liter sap uit gekomen, morgen zal ik laten weten hoe deze smaakt, het is puur sap zonder enige toevoegingen Quote
RobO Geplaatst: 14 november 2015 Geplaatst: 14 november 2015 na 1,5 uur zal er ook flink wat gecondenseerde stoom in zitten, water dus, denk ikje zou de onderpan eens kunnen wegen, voor en na het stomenen/of de bietenpulp Quote
Jeroen123 Geplaatst: 14 november 2015 Auteur Geplaatst: 14 november 2015 Dat kan goed kloppen, maar dit was wel wat er in het boekje stond, ik zal het een beetje spelenderwijs moeten uitvinden wat de goede tijdsduur isVandaag geproeft/gedronken... de smaak is goed, echter iets minder sterk dan de reformflessen, maar het is wel lekkerVoor herhaling vatbaar dus Ik vraag me af of een sapcentrifuge meer sap uit de bieten weet te halen Quote
Jeroen123 Geplaatst: 20 november 2015 Auteur Geplaatst: 20 november 2015 Gisteren weer een berg bietjes verwerktDit keer de boel wat beter in de gaten gehouden, dus hier wat data. 5 kg bietjes, de pan dus goed voldit keer niet in plakjes maar geraspt, het idee was dat de kleinere stukjes beter het sap loslaten ?! totale stoomtijd 1 uur en 15 De smaak is goed, een mooie donker sap en de opbrengst was exact 2 liter sap op 5kilo bieten Quote
JudithD Geplaatst: 20 november 2015 Geplaatst: 20 november 2015 Zou je op deze manier ook stevia kunnen 'ontsappen' ? Quote It ain't what you do, it's the way that you do it
Jeroen123 Geplaatst: 20 november 2015 Auteur Geplaatst: 20 november 2015 Geen idee, zou wel mooi zijnik gebruik enkelt nog stevia als zoetstof Quote
RobO Geplaatst: 21 november 2015 Geplaatst: 21 november 2015 Zou je op deze manier ook stevia kunnen 'ontsappen' ? lijkt me niet, te weinig sap in het blad en te hoge temp zó kan het wel: Quote
JudithD Geplaatst: 21 november 2015 Geplaatst: 21 november 2015 Mooi Rob, thanks Quote It ain't what you do, it's the way that you do it
Jeroen123 Geplaatst: 21 november 2015 Auteur Geplaatst: 21 november 2015 Ik drink zelf niet maar in het land van herkomst van mijn vrouw staat hier een zware straf op drankmisbruik Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.