Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Vanmiddag zag ik witte vliegjes op mijn bloemkoolplantjes (staan in de volle grond). Zodra ik de plant aantikte zag ik een hele zwerm van deze vliegjes. De vliegjes zijn heel klein, ik denk 1-2 mm groot. Ik heb er een fotootje van gemaakt. Iemand die weet welk beestje dit is en, niet onbelangrijk, kan het kwaad?

2015-10-31-1577161446333560.40

2015-10-31-1577761446333571.41

Geplaatst:

Dat is de witte vlieg

Deze voedt zich door in de nerven een gat te boren. De plant gaat er uiteindelijk aan dood aan. Er zijn allerlei middelen in de handel aanwezig voor bestrijding. Je kunt het zelf eerst eens proberen door met een zeepsop-spiritusoplossing te spuiten. Ook goed de onderkant van de bladeren er mee bespuiten.

Ik zie de witte vlieg bij mij wel eens op de boerenkool verschijnen.

Met vriendelijke groet,

Wim.

Geplaatst:

wij heben er 10.000.000 op alle kolen maar vooral op boerenkool en koolrabi

afspuiten met water en een drupje spiritus helpt kort, afgespoelde vliegjes (motjes eigenlijk) wel meteen verdrinken anders vliegen ze terug hè..

men zegt dat nicandra ernaast planten ook helpt, maar hier is geen echte a-b test gedaan

wij stoppen de boerenkool even in de centrifuge, is alles naar de wittevliegenhemel

Geplaatst:

Witte vlieg dus. Op zich wel logisch ook Ik zal het in de gaten houden en misschien met een zeep/spiritus mengsel eens wat proberen. De plant zelf ziet er in ieder geval niet beroerd uit.

Bedankt voor de reactie!

Geplaatst:

als het weer es lekker gaat waaien zijn ze ook al wel weer snel verdwenen.

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Denk je boerenkool te gaan oogsten....

Wat doen die beesten, nu op dit tijdstip, midden in de winter (oké, veel planten denken dat het voorjaar is) op mijn planten?

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Geplaatst:

@bartp

Dan moet het toch wel héél hard gaan vriezen . Hier de quote van een reactie die ik ongeveer 4 jaar geleden op dit forum gaf op het probleem met witte vliegjes.

De tijd dat de witte vlieg 's winters weg is als het gaat vriezen ligt alweer ver achter ons. Ik kan me als kind herinneren dat mijn vader wat de boerenkool betreft blij was als het ging vriezen want dan was hij snel van de witte vliegjes af. De vliegjes zijn echter inmiddels zodanig gemuteerd dat ze een flinke nachtvorst kunnen overleven. Het zijn ook niet zozeer de vliegjes zelf die een boerenkool onsmakelijk kunnen maken maar eerder hun larven en eieren die zich moeilijk laten verwijderen . Door de afscheidingen van de larven kunnen ook nog eens roetdauwschimmels gaan groeien die de kwaliteit van je boerenkool helemaal richting nul kunnen laten gaan.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Er is tegenwoordig het een en ander te doen over het eten van insecten als alternatief voor vlees.

Dat wetende, probeer ik me niet meer druk te maken over een luis meer of minder in mijn eten.

Nu vraag ik me af: gaat de smaak of de kwaliteit van je kool achteruit door dat beestje en haar eitjes-larfjes, of is het meer het idee?

(Even afgezien van de roetdauw.).

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Volgens mij is het meer het idee speets (afgezien dus van die roetdauw). Wat eitjes van een witte vlieg of luisjes in je sla die je onbewust binnen krijgt proef je niet . Het zijn gratis proteïnenen waar niets aan mankeert en die je in de producten uit de supermarkt zeker niet tegen zal komen. Alleen loop je bij de groenten uit de supermarkt wel de kans dat er gratis restanten pesticiden meegeleverd worden.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Ik heb de boerenkool. Nog maar even laten staan inderdaad. Vrij onsmakelijk gezicht.

Ergens denk ik ook dat ze heel bitter smaken, door dat witte donzige laagje. Geen idee waarom dat idee in mijn hoofd zit. Maar ik heb er heel weinig behoefte het te gaan ontkrachten door het bewust op te eten. En die vliegjes vliegen wel weg, maar die larven en eitjes?

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Geplaatst:

Ik zou gewoon dat vooroordeel uit m'n hoofd zetten als ik jou was, dan is het 'probleem' ook uit de wereld

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...