Inana Geplaatst: 27 oktober 2015 Geplaatst: 27 oktober 2015 Dag allemaal, Ik heb deze zomer soep gemaakt van courgette, soep van bloemkool en soep van pompoen. Ik heb deze geweckt (en de procedure mooi gevolgd, ook hygienisch gewerkt). Als ik ze nu open doe, zijn ze nog steeds luchtledig en zien ze er goed uit (er zijn dus geen deksels die loskomen of tekenen die tonen dat de soepen mislukt zijn). Maar wanneer ik ze opwarm, slaan ze om en worden ze zurig. Het is geen bedorven lucht, maar lekker is anders. Ik vroeg eens rond en hoorde hetzelfde van iemand hier in de buurt die ook problemen had met zijn pompoensoep te wecken. Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Mijn tomatensoep blijft wel volledig goed, maar die is van nature natuurlijk al zurig. Daar waar ik bij pompoen, courgette en bloemkool een meer zoete smaak had. Mijn komkommersoepen slaan ook zuur om... Hartelijk,Inge Quote
Jorieke123 Geplaatst: 27 oktober 2015 Geplaatst: 27 oktober 2015 Jammer dat de soepen niet goed smaken. Wanneer heb je geweckt? En wat zit er zoal in de soep? Wat heb je zoal toegevoegd? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Inana Geplaatst: 27 oktober 2015 Auteur Geplaatst: 27 oktober 2015 Dag Jorieke, Ik heb geweckt in de periode augustus-begin september. Alles komt uit de moestuin (en is dus niet bespoten). Ik hield me vrij puur aan één ingredient (dus bvb courgette of pompoen of komkommer of bloemkool)Ajuin of look of een pikant pepertje voegde ik wel regelmatig toe. Aardappelen heb ik vermeden. En daarnaast water en groentebouillon en kruiden. (vaak ook verse, maar ook hier onbespoten) Ik gebruik de WECK-ketel en heb zowel de potten gebruikt met de rubberen oranje ringen als de potten met een schroefdeksel van weck. Dit maakt geen verschil, merk ik. De potten staan ook nog perfect gesloten in de kelder. Mijn glazen potten zijn niet nieuw (sommige gaan al generaties terug) maar de deksels en ringen vervang ik wel. Ik steriliseerde ze in mijn oven, zoals voorgeschreven. (eerst uitwassen en dan de oven in om te steriliseren en dan bijna onmiddellijk de soep erin) Zodra de voorgeschreven tijd voorbij was, haalde ik ze uit mijn ketel om af te koelen in de keuken. (ik laat ze dus niet in de ketel staan in het hete water om samen met de ketel af te koelen) Ik bewaar ze in mijn kelder, die staat wel vochtig. (maar ik vermoed dat dit geen verschil zou mogen maken) Hartelijk,Inge 1 Quote
Inana Geplaatst: 27 oktober 2015 Auteur Geplaatst: 27 oktober 2015 Nog iets vergeten... ik weckte op koken (100°) gedurende 60 minuten. Quote
speets Geplaatst: 27 oktober 2015 Geplaatst: 27 oktober 2015 Dat had ik vorig jaar ook: verzuurd, hoewel het vacuüm was. Ik heb er 1 x van gegeten en toen alles weggegooid Het was dacht ik pure courgette, zonder toevoegingen.Ik had toen nog geen weckketel en de inhoud van de potten kookte op een gegeven moment. Jammer van de moeite, helemaal omdat je niet weet wat er fout is gegaan. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Inana Geplaatst: 27 oktober 2015 Auteur Geplaatst: 27 oktober 2015 Klopt... inderdaad vervelend.. een hele zomeroogst en werk aan pompoen, courgette en komkommer. Verzuurd. Moest ik weten wat ik fout deed, zou ik al ver staan voor volgend jaar Inge Quote
Jenneke Geplaatst: 27 oktober 2015 Geplaatst: 27 oktober 2015 Als ik jou was zou ik eens een vers gemaakte pot soep als test wecken en dan meteen openmaken om te proeven. Vergeet niet dat je het een uur laat koken tijdens het wecken en de soep zal daardoor heel anders smaken dan vers gemaakt. Als de soep dan niet dat zurige heeft dat jij beschrijft dan gaat er toch iets mis tijdens het bewaren. Quote
RobO Geplaatst: 28 oktober 2015 Geplaatst: 28 oktober 2015 ik weet niet of het uitmaakt, maar wij wecken soepjes altijd zonder bouilondie voegen we toe na ontdooien en opwarmen verder koelen we soep altijd snel terug: de pan gaat na bereiding meteen in een teil koud water en dan roeren wedaarna in de koelkast of vriezerals je weckt zou je ook kunnen proberen de lastige temperatuur (42naar 20 graden) zo snel mogelijk te passeren 1 Quote
TomP Geplaatst: 2 februari 2019 Geplaatst: 2 februari 2019 Oud topic...maar aangezien ik me aan het inlezen ben om met wecken te beginnen en ik volgende tegen kwam en hier niets meer over kon vinden ... "Let wel op: een aantal soorten groenten kunnen wel eens werken in de weckpot als deze fijn gemixt zijn. Dit zijn o.a. wortelen, pompoenen en courgette.Dan kan de weckpot na verloop van tijd wel eens open gaan of de inhoud kan zuur worden.Als u wortelen, pompoen of courgette toevoegt als soepgroente (dus als onderdeel van groenten in een soep) is de kans veel kleiner." bron = https://weckenonline.eu/soep-wecken/ Mss dat iemand hier nog iets mee is. Groeten, Quote
Mylena Geplaatst: 21 april 2019 Geplaatst: 21 april 2019 Ik weck mijn soep ook in. De enige keren dat het misgaat is als ik een oudere pot gebruik. Ik verzamel lege glazen potten. En ik was de potten altijd heet met soda als extra. Quote
Mikki Geplaatst: 5 mei 2019 Geplaatst: 5 mei 2019 Hoe zit het met de vitamines. Een uur koken op 100° is lang is er dan nog wel iets over of alleen nog (goede)smaak. Heel erg balen dat je zoveel groentes verloren bent. Quote
RobO Geplaatst: 6 mei 2019 Geplaatst: 6 mei 2019 Oud topic..."Let wel op: een aantal soorten groenten kunnen wel eens werken in de weckpot als deze fijn gemixt zijn. Dit zijn o.a. wortelen, pompoenen en courgette.Dan kan de weckpot na verloop van tijd wel eens open gaan of de inhoud kan zuur worden.Als u wortelen, pompoen of courgette toevoegt als soepgroente (dus als onderdeel van groenten in een soep) is de kans veel kleiner." wij wecken soep alleen in de snelkookpan, worden de potten ongeveer 110 graden; of we maken soep zonder bouiilon, vlees oid en voegen later toepompoen is nu een paar keer mislukt, doen we alleeen nog in de vriezer 1 Quote
Mellie Geplaatst: 17 mei 2019 Geplaatst: 17 mei 2019 @RobO Laat je je snelkookpan dan fluiten en erna nog een x aantal minuten door op laag vuur of? Quote
RobO Geplaatst: 18 mei 2019 Geplaatst: 18 mei 2019 hi Melwe brengen m op druk, dan fluit er niks hier maar gaat een afsluiter iets omhoog, temp wordt dan ongeveer 110-120 graden (stand 1-stand2)dan wecken we volgens deze tabel: linkjedan af laten koelen tot de druk er af is dus wecktijd is iets te langen dat alleen met kritisch spul want er gaan maar twee weckpotjes in onze pan (Fissler 5l) 1 Quote
Mellie Geplaatst: 18 mei 2019 Geplaatst: 18 mei 2019 Oeh bedankt voor het linkje! Daar ga ik me aan wagen. Mijn snelkookpan fluit en erna moet je nog een x aantal minuten. Vandaar de fluitvraag Quote
make Geplaatst: 11 oktober 2024 Geplaatst: 11 oktober 2024 hallo Inge, Dit jaar herbegonnen met steriliseren, de draad van 25jaar geleden her opgepakt. De oude glazen potten van mijn moeder waren ook meestal die potten die faalden. Ik ga ervan uit dat glas ( een zand-product) na 50 poreuse geworden is en daardoor toch lucht doorlaat. Mijn moeder deed nooit ajuin bij de soepgroenten , dus als je klaargemaakte soep steriliseert zou ik eerder de ui eruit laten en die later eerst in de kookpot aanstoven alvorens de soep erbij te doen. Zelfs aardappelen heb ik dit jaar ingemaakt: die met de riek of het uitrijden een beetje stuk waren , alsook de vele te kleine aardappeltjes. Prima om te bakken of puree van te maken.. succes ! 1 Quote
make Geplaatst: 11 oktober 2024 Geplaatst: 11 oktober 2024 hallo iedereen! een vraagje over de elektrische weckpot zelf: kan je hierin 20 liter soep opwarmen om bv 40 man te bedienen van een kom soep met broodje ? waar moet je op letten? tot lezens en bedankt Quote
woldistel Geplaatst: 11 oktober 2024 Geplaatst: 11 oktober 2024 13 uren geleden, make zei: Ik ga ervan uit dat glas ( een zand-product) na 50 poreuse geworden is en daardoor toch lucht doorlaat. Nee, glas blijft heel lang goed. Het kan liggen aan slijtage door gebruik, rubber afdichting niet op tijd vervangen of een slechte methode. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.