HuubvG Geplaatst: 12 oktober 2015 Geplaatst: 12 oktober 2015 In een hoekje achter in mijn achtertuin wil ik een appelboom planten. Ik heb in die hoek al wat moes verbouwd, toen het houten schuurtje er nog niet stond, maar daarvoor is het daar te donker. Ook de grond was niet goed, veel puin en zand. Daarna heb ik er al een appelboompje gehad, maar na 1 jaar bleek dat deze allerlei kwalen had, ook opengebarsten schors had die al. Nu wil ik het opnieuw proberen, ga ik de grond uitgraven en afvoeren, en goeie grond en compost toevoegen. Eerst even met 2 foto's laten zien om welke plek het gaat, om een idee van de grootte en het licht te krijgen. Vanuit midden tuintje gezien, links achter het houten schuurtje, waar de zwarte pot met takken staat. Het compostvat in de hoek blijft staan, het andere vat verdwijnt. Waar dat vat staat en waar de houten vlonders liggen, wil ik de grond geschikt maken voor die ene appelboom. De vragen:- kan een enkele boom het daar doen, qua licht, bestuiving?- is de goudreinet, die ik van jongs af aan de allerlekkerste appel vind, geschikt? - wat moet ik met de grond nog meer doen dan uitgraven, nieuwe tuingrond toevoegen, plus de inhoud van het compostvat dat plaats gaat maken?- Adviezen over aankoop, zelf gaan halen of via het internet, beste plant-tijd zijn ook welkom. (ik schrijf het nog steeds schrijf als goudreinet, terwijl ik van de spellingcontrole goudrenet moet schrijven) Quote
weknow Geplaatst: 12 oktober 2015 Geplaatst: 12 oktober 2015 Een duit in het zakje, Huub, geen volledig antwoord. De Schone van Boskoop (gangbare naam voor goudreinet) is een van de meer commercieel geteelde rassen en daarom vrij bekend...maar als nadeel hebben die vaak dat ze ziektegevoeliger zijn en veel bespuiting e.d. nodig hebben om gezond te blijven. Deze is nogal kankergevoelig bijv. en ja...heeft zeker bestuiver nodig in de buurt. Het is wel een ras dat op een zwakkergroeiende onderstam geënt kan worden of eventueel in een leivorm en zo geschikt te maken voor een kleinere tuin. Een kleine bestuiver in de buurt - misschien een sierappel? - zou wel goed zijn. Door een leivorm te kiezen...tegen muur of gestel...kun je op de beperkte ruimte wel iets kweken en zorgen voor de meest gunstige plek daar en de boom door snoei aanpassen aan je mogelijkheden. Op zich kan een appel ook wel in wat halfschaduw, niet de hele dag zon. Zelf zou ik kijken voor een wat minder gevoelig ouder ras met soortgelijke kenmerken (voor bakken, zuur, lang bewaarbaar). Die zijn er zeker, alleen ben ik zelf meer georiënteerd op Vlaamse en Franse rassen en iets minder op traditionele Nederlandse soorten...dus ik denk dat anderen je daarvoor beter wat rassen noemen....... Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
HuubvG Geplaatst: 12 oktober 2015 Auteur Geplaatst: 12 oktober 2015 Dank je Weknow voor je duit. Ik had al gelezen dat de goudreinet meest als hoogstam geteeld werd/wordt, en dat je ze met de ladder plukken moet. Ook zag ik dat ze tegenwoordig ook wel als laagstam en halfhoog aangeboden worden. Van het ziektegevoelige bij deze soort wist ik nog niet. Alhoewel men zegt dat er vervangers zijn - het gaat me inderdaad om appeltaart, appelmoes, meekoken met rode kool en zo - , vind ik een hoop appels lekker, maar geen een soort haalt het bij de goudreinet. Zo heb ik vorige maand heerlijke elstar appelen meegekregen van zus in België, boom is driejarig, grote tuin, grote opbrengst dit jaar. Ook best geschikt, maar weet niet of die in mijn kleine tuin goed gaat. Conclusie is voorlopig dat ik toch beter naar een sterke vervanger zoek. Over bestuiving: de vorige appel stond er ook solo, het was een Russische druifappel, die werd wel bestoven, er kwamen appels aan, dus ik neem aan dat hier in de buurt wel wat staat aan appelbomen. Ik wacht nog even af, misschien komen er nog tips betreffende ras keuze. Quote
Gerardus Geplaatst: 12 oktober 2015 Geplaatst: 12 oktober 2015 Misschien is een ballerina appelboom een idee. Bv McIntosh; is een lekkere zachtzure appel. Quote
blije bakkus Geplaatst: 12 oktober 2015 Geplaatst: 12 oktober 2015 Er bestaat een heel goed alternatief voor de Schone van Boskoop, dat is de Lunterse Pippeling. De Lunterse Pippeling is zelfbestuivend, zeer vruchtbaar en heeft dezelfde vruchtkwaliteiten als de S.v. Boskoop. Bijkomend voordeel is dat de Lunterse Pippeling als boom niet zo groot wordt en totaal niet gevoelig voor ziekten is. Quote
Erny Geplaatst: 12 oktober 2015 Geplaatst: 12 oktober 2015 Alleen om de náám zou je die al nemen... Pippeling... In het hoogstam appelhofje van de Piccardthof staat tegenover mijn tuin een ietwat nieuwere boom. Het is de Bramley Seedling. Grote stevige ronde appels die volgens internet ook geschikt zijn voor bakken etc en lang bewaarbaar. Maar geen idee of die geschikt is voor jouw achtertuin. http://www.bongerdgrooteveen.nl/appels/Bramleys_Seedling/Bramleys_Seedling.php .. Quote
HuubvG Geplaatst: 12 oktober 2015 Auteur Geplaatst: 12 oktober 2015 Dankjewel voor de reacties weer. Erny, de smaak lijkt me wel geschikt, maar de boom wordt groot tot zeer groot, dus ik kijk even verder. Gerardus, een heel goed idee, maar dat zijn zachtzure handappels. Een zure ballerina als vervanger voor de Schone van Boskoop kan ik daar niet bij vinden, dus ik kijk nóg even verder. Blije Bakkus, alleen om de naam al, zegt Erny. Ja, maar dan de naam ven BB, die volgens mij wel verstand van appelbomen heeft. En dan die appel. Ik wist niet dat die bestond, nu wel. Het wordt deze appel, lijkt me helemaal geschikt voor wat ik zoek, de Lunterse Pippeling. Even googelen om wijzer te worden, de Lunterse Pippeling wordt o.a. gekweekt bij Bongerd Groote Veen in Veendam en daar zou ik met fiets + kar heen kunnen gaan op slechts 12 km. Als het slecht weer is met de auto, maar ik kan niet vinden of ze daar ook bomen verkopen aan particulieren. Ik zou graag zien wat ik ga kopen, vandaar, dus nu nog wat verder zoeken naar een bestel/koopadres en kijken wat de geschikte planttijd is. Quote
prettig gestoord Geplaatst: 12 oktober 2015 Geplaatst: 12 oktober 2015 Huub, ik heb mijn lunterse pippeling gekocht bij fruittuin.com. Vorig jaar oktober aangeplant dus kan er nog niet wat over zeggen. Heb hem bij fruittuin.com wel geproefd en hij was ook als handappel lekker. Zij gaven aan dat hij ook als moesappel zeer geschikt is. Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
bart646 Geplaatst: 12 oktober 2015 Geplaatst: 12 oktober 2015 Zoals de meeste zeggen de lunterse piplin komt goed in de buurt wel een wat kleine appel.Bramly seedling kan ook goed en eventueel de ziekte vrije ecolette. Ik heb deze boompjes wel zelf te koop straks als halfstambomen zelf geënt. Quote
HuubvG Geplaatst: 12 oktober 2015 Auteur Geplaatst: 12 oktober 2015 Bart, ik heb ze beide bekeken, BS wordt te groot en de ecolette is zoetzuur, ik wil een zure appel en heb mijn keus inmiddels gemaakt en al besteld ook. PG, naar aanleiding van je reactie, zie hierboven. Kan wel blijven wikken en wegen, maar de keus lijkt me oké. Quote
HuubvG Geplaatst: 24 juli 2016 Auteur Geplaatst: 24 juli 2016 En het gaat niet goed met de Lunterse pippeling. Hij staat nu wel erg in de schaduw van de zonnebloem, maar al snel na het planten ging de groei niet als gewenst. Ik vraag me af wat er mis kan zijn en begin bij de grond: uitgespit tot de harde zandlaag, die zit hier erg hoog. Gepoot in nieuwe potgrond volgens advies van de leverancier. Eromheen ligt grond waar compost op is gemaakt, dus wel vruchtbaar dacht ik. De zonbloem groeit er de laatste weken wel erg overheen, maar daaraan kan ik zien dat de grond goed is. De schaduw lijkt me niet de reden dat de appelboom het zo slecht doet. Even wat dichterbij, camera in een hand, met de andere houd ik de zonbloem opzij. Hier zie je al goed dat er wat mis is. Dichterbij... Iets boven de fietsbinnenband heeft een tak gezeten, waarom is die eigenlijk gesnoeid? Of zou die afgebroken zijn daar? Aan deze kant van de stam zitten verder geen zijtakken. De entplek net boven de grond, dat is toch wel goed neem ik aan? Of? Direct onder die knobbel (ik neem aan dat dat het occulatiepunt is) beginnen namelijk de wortels al. Misschien dat de droogte van afgelopen tijd mede oorzaak is. Ik heb weinig water gegeven. Sowieso ga ik de boom daar weghalen en in de grote lichte vruchtbare tuin op mijn werk planten, waar tevens meer appelaars staan. Vanaf wanneer kan ik dat doen? Quote
weknow Geplaatst: 24 juli 2016 Geplaatst: 24 juli 2016 Voor verplanten van een fruitboom is november de beste tijd, Huub. Waarom de boom bij jou (nog) niet goed groeit...? Bruine plekken heeft? En ik denk dat er ook wat luizen opzitten....misschien wel ook omdat je ze nu zo een goede grond gegeven hebt met meer dan voldoende stikstof. Geregeld wat water geven, zeker een eerste jaar, zal zo een laagstammetje (met betrekkelijk weinig wortelvorming) zeker helpen. Kun je zeker nog doen nu! Op zich heeft een fruitboom, zolang ze nog geen vruchten draagt, niet eens zo heel veel voeding nodig. Een voldoende luchtige, afwaterende en vochtige grond waarin de wortels zich kunnen ontwikkelen is misschien wel de belangrijkste voorwaarde voor succes later. Het verplanten zelf kan een schok zijn geweest...en elk jong boompje heeft zijn eigen geschiedenisje.... daarmee bedoel ik dat de eigen groeiwijze van de ent, in combinatie met snoeihandelingen tijdens de opkweek, eventueel het in een pot zetten of andere omstandigheden bij de kweker terug te zien zijn in wat je uiteindelijk krijgt (zelf je plant of boompje even kunnen uitzoeken heeft voordelen). Hoe dan ook: een boompje is ook een stukje natuur waarin allerlei variabele natuurlijke omstandigheden aanwezig blijven Mijn eigen ervaring is dat wat mankementjes of kleine aantastingen of imperfecties (of zijn het "eigenheden" van dit boompje?) meestal vanzelf wel bijtrekken of er uit groeien als de boom naar zijn zin staat en zich settelt. Ik zie op jouw foto's geen ramp waarvan ik denk..."Dit wordt niks". Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
HuubvG Geplaatst: 25 juli 2016 Auteur Geplaatst: 25 juli 2016 Dankjewel Weknow. Ik zal hem laten staan daar en dan zal het wel goed komen. Met rust laten lijkt me dan nog beter dan weer de shock van verplaatsen. De grond rondom kan ik nog wat verder geschikt maken. Dat zal ik komende herfst eens gaan doen. Quote
mkleinman Geplaatst: 25 juli 2016 Geplaatst: 25 juli 2016 Over de verkleurende bladeren zou ik mij ook niet zo heel veel zorgen maken. Ik heb hier twee appelboompjes staan van meer dan 10 jaar oud, elk jaar heb ik enkele tientallen van dit soort bladeren terwijl de boom verder wel volledig gezond is. Inderdaad het advies om veel water te geven, eventueel de bodem te bedekken met mulch zodat deze goed vochtig blijft en verder wat geduld hebben denk ik Quote Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.
HuubvG Geplaatst: 25 juli 2016 Auteur Geplaatst: 25 juli 2016 Mooi, dan laat ik hem staan, hij mag blijven! Quote
simonvb Geplaatst: 9 oktober 2017 Geplaatst: 9 oktober 2017 Ik ben zelf ook nog altijd op zoek naar de geschikte appelaars voor mijn beperkte ruimte. Ik ga 2 of 3 leiboompjes zetten en kwam daardoor dit topic tegen. Vroeg me gewoon af hoe het boompje gegroeid is? Quote
HuubvG Geplaatst: 15 oktober 2017 Auteur Geplaatst: 15 oktober 2017 Vanwege de op hand zijnde verhuizing (mijn nieuw te bouwen huurwoning zou medio zomer klaar zijn) heb ik in het voorjaar het boompje verplaatst naar mijn moestuin op het werk. Ondanks dat er weer geen bloesem/vruchten aan gekomen zijn, is hij wel een meter gegroeid. Ik had hem vorig najaar al gesnoeid. Mocht ik hem straks bij mijn nieuwe huis willen, dan zal het wel volgend voorjaar worden dat hij op de definitieve plaats gezet kan worden. Dit verplaatsen zal de ontwikkeling wel in de weg zitten, maar het is niet anders. Ik kan hem ook in de moestuin op werk laten staan, maar ik weet niet hoe lang ik die nog heb (65+ ). Ik zal straks even een foto nemen en hier bijzetten. Quote
HuubvG Geplaatst: 19 mei 2019 Auteur Geplaatst: 19 mei 2019 @Simonvb, hier weer nieuws omtrent de appelboom. Vorig jaar maart heb ik de boom uit de moestuin bij NME (tijdelijke plek i.v.m. verhuizing) in mijn nieuwe tuin geplaatst. Hij had tot dan toe nog geen appels gegeven. Vorig jaar april bloeide hij: maar kreeg geen appels. Nu dit voorjaar zat hij vol met bloemen, helaas geen foto gemaakt. Maar nu... beginnen er meer dan 200 appeltjes te groeien! Veel te veel denk ik, dat gaat de jonge boom met de dunne twijgjes niet trekken. Het boompje zal bezwijken onder het gewicht, mochten alle appels volgroeien. Sowieso kan hij niet voldoende voeding aanmaken voor zoveel vruchten, lijkt me. Ik heb hem ook nog nooit gesnoeid tot nu toe. Wat kan ik gaan doen? Geen idee eigenlijk, misschien moet ik een gedeelte van de appeltjes wegsnoeien. Alle goede raad is welkom. Quote
Fruittuin17 Geplaatst: 19 mei 2019 Geplaatst: 19 mei 2019 Hihi je lijkt wat ongeduldig als ik het hele topic zo doorlees. Je wilt van alles doen maar een boom doet eigenlijk het meeste vanzelf. Ik zou de junirui sowieso nog afwachten. Er zal wel een gedeelte nog afvallen. Als er daarna nog te veel in zit kun je wat gaan doen. Maar je kunt beter niet gaan snoeien zoals je zelf voorstelde. Gewoon alleen wat appeltjes eruit breken. De kleinste weghalen en de appeltjes die te dicht op elkaar zitten of plekken hebben.Maar nogmaals, dat zou ik pas na de junirui doen Quote
HuubvG Geplaatst: 21 mei 2019 Auteur Geplaatst: 21 mei 2019 Dankjewel Fruittuin17, een beetje persoonlijke aandacht is precies wat mijn boompje en ik zo graag willen. Ik wacht de junirui af en laat weer van ons horen tegen de herfst (of eerder, als er wat is), wanneer en hoe er gesnoeid moet gaan worden, dat zijn dan de vragen. Ik wil hem niet te hoog laten worden, misschien wel gaan leiden langs bamboestokken of zo. Eerst maar eens zien wat voor oogst hij gaat geven. Quote
JanP Geplaatst: 22 mei 2019 Geplaatst: 22 mei 2019 (aangepast) schreef HuubvG: Het boompje zal bezwijken onder het gewicht, mochten alle appels volgroeien. Sowieso kan hij niet voldoende voeding aanmaken voor zoveel vruchten, lijkt me. Ik heb hem ook nog nooit gesnoeid tot nu toe. Wat kan ik gaan doen? Geen idee eigenlijk, misschien moet ik een gedeelte van de appeltjes wegsnoeien. Alle goede raad is welkom. Ik heb van mijn Cox appelboompje een leiboom gemaakt, en hij hangt vol met vruchten. 22 mei 2019 aangepast door Gast Quote
HuubvG Geplaatst: 19 september 2019 Auteur Geplaatst: 19 september 2019 @Fruiituin17, mijn ongeduld is beloond geworden! Er zijn netto 30 prachtige appelen blijven hangen, de rest heeft de boom zelf laten vallen. Ze hangen bijna tot op de bodem. Wel zijn met de brandende hitte 5 appels zo verschroeid dat ze begonnen te rotten, die heb ik er afgeplukt en bij de compost gedaan. Alleen deze heeft nog zo een brandplek, maar die overleeft het wel. Nu laat ik ze maar hangen tot het moment komt wanneer ik ze moet plukken, of wachten tot de boom ze laat vallen? Het is mijn eerste appelboom hè, dus vergeef me mijn onzekerheid. @JanP, goed idee, best kans dat ik dat komend seizoen ook zo ga doen. Quote
HuubvG Geplaatst: 4 april 2022 Auteur Geplaatst: 4 april 2022 Update Lunterse Pippeling Vorig jaar heb ik bijna geen foto's gemaakt, het jaar daarvoor had ik de pippeling zo teruggesnoeid dat die twee jaar nodig had om weer bij te komen. Juli 2020 met 4 appels, erg kort teruggesnoeid hiervoor. Vorig jaar geen foto's gemaakt zoals gezegd, maar ik heb de boom met rust gelaten en de meeste nieuwe takken laten zitten. Dit voorjaar ziet die er zo uit: Vol met bloemknoppen. Het lijkt erop dat ze de nachtvorsten hebben overleefd. Ik hoop het. Verder lijken er wel veel waterloten te zijn gegroeid, juni schijnt de beste tijd te zijn om ze te snoeien. Een uitsnede, ik had geen zin om close up foto's te maken ter plekke vanwege de koude wind en regen. De komende twee weken lijkt het niet te gaan vriezen: Wel ga ik in het weekend de buienradar in de gaten houden. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.