Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik ben echt onder de indruk van de tomatenplanten dit jaar. Is normaliter half augustus mijn tomatenbuitenbed al opgeruimd maar niet dit jaar, nu groeit het alsmaar door.

Toch hebben we tot een week geleden anderhalve week achter elkaar regen gehad, is het iedere morgen vochtig in mijn tuin vanwege de beek en zijn de nachttemperaturen ruim onder 10 graden. Gebeurd dat in Augustus dan is het meteen afgelopen met de planten. Hoe zou dat komen, heeft de ziekte helemaal geen tijd gehad dit jaar zich te ontwikkelen en komt hij nu ook niet meer?

Op de foto de magic mountainplant/fruitlent.2015-08-16-1518041439759267.31

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik heb het ook...mijn planten zien er niet meer uit, maar ze gaan maar door met tomaten maken! Ik ga volgende week nog een keer oogsten en dan de boel wel eruit, het is een te deprimerend gezicht:).

Oh met m'n courgette heb ik het trouwens ook, al zit die wel onder de meeldauw...maar er hangen nog drie courgettes aan (ik heb een verticale plant)!

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Geplaatst:

Ik weet het niet, Jet! Maar fijn is het wel toch? Vind sowieso dat tomaten het goed gedaan hebben, uiteindelijk ook phyto gekregen, net als veel anderen, maar had toch het gevoel dat er hier ook minder geroepen werd dat de phyto er weer was. In ieder geval later als anders. Lekker van genieten.

Geplaatst:
Ik ben echt onder de indruk van de tomatenplanten dit jaar. Is normaliter half augustus mijn tomatenbuitenbed al opgeruimd maar niet dit jaar, nu groeit het alsmaar door.

Het is misschien een idee om hiervan zaad te bewaren. Mogelijk is deze beter resistent tegen phyto dan gebruikelijk?

Groetjes,

Bram

Geplaatst:

Het zijn 4 verschillende soorten: Soort Velt via Weknow, soort Magic mountain via Fruitlent, soort Frans via Frans en soort marglobe via Salamander...alleen de Black Cherry werd ziek maar dat is al 2 week terug en de andere planten zijn niet ziek geworden

Geplaatst:

De tomaten a la Willy geven nog volop tomaatjes! De anderen planten zitten nog vol en doen ook nog hun best.

Maar goed dat ik de tomaten nog niet geruimd heb

Geplaatst:

Dank jullie wel allen. Tuurlijk geniet ik ervan, ik wil gewoon het proces begrijpen. Ik begrijp nu dat lage temperaturen ook gunstig kunnen zijn..niet voor de vruchten maar wel voor de plant. Ik kan me bijna niet voorstellen dat er geen sporen waren ROb, dus houden we het maar op een beetje geluk erbij

Geplaatst:

Bij mij beginnen ze ook nu pas plekken te krijgen. Ik heb nog niet veel tomaten geoogst, al hangen de planten vol. Misschien te lang in potjes laten zitten en te laat geplant? Maargoed, ik ga de tomaten er nu toch maar af halen en zien of ik ze nog wat kan laten narijpen, en recepten voor groene tomaten zoeken op het forum De tomatenplanten die ik heb zijn Pink Bouncy en OSU blue (de OSU heeft nog helemaal geen plekken). Vooral de OSU blue moet erg lang rijpen, ik vond er eerst niet veel aan totdat ik ontdekte dat ze door moeten rijpen totdat ze meer rood zijn, dan zijn ze zalig!

Geplaatst:

Het is inderdaad wel erg laat al sje nu pas de eerste rijpe tomaten hebt. In hetbforum is veel info te vinden over de periode van zaaien-verpoten en in de tuin/kas zetten!

Wel leuk dat het lukt om rijpe tomaten te krijgen!!

Geplaatst:

Volgens mij zijn de tomaten die ik heb wel buitentomaten, de planten hebben het op zich ook goed gedaan en vooral de pink bouncy is flink groot geworden. Dit was voor mij het eerste jaar en ik heb zeker nog meer te leren Van het forum heb ik aardig wat opgestoken, maar ik onthoud niet meteen alles en kan ook nog niet alles herkennen. Meer dan een maand geleden had ik al rijpe tomaten, maar de bloei kwam wat langzaam op gang, misschien heeft het ook nog met voeding te maken ofzo dat de grote bloei wat later kwam.

Geplaatst:

Je heb inderdaad kans dat voeding (en een regelmatige watertoevoer) hiermee te maken hebben. Lekker genieten van wat je nu hebt en vlg jaar met frisse moed weer beginnen!

Geplaatst:

ik heb hier ook nog tomatenplanten in pot staan er hangen nog vele dikke onrijpe tomaten aan ik vraag mij af als ik de potten in het chauffagekot zet zouden deze nog verder rijpen het is er wel warm maar natuurlijk ook donker wat denken jullie

Geplaatst:

Deze middag voor het eten nog even serre in om snel wat tomaten te oogsten .Toch zallig dat het nu nog kan . De helft is al geruimd omdat er geen tomaten meer aan hongen. Er gaan er hier blijkbaar enkele blijven dragen tot ze vervriezen .

Dus zeer tevreden van mijn eerst tomatenjaar.

Geplaatst:

Hier iets dergelijks. 2 niet opgeruimde ( mijn luiheid ) tomaten in de kas zijn weer geheel fris aan de groei gegaan, hangen weer vol met groene tomaten en zitten vol met bloeitakken. En dat terwijl ik beide struiken eigenlijk al opgegeven had door rot en schimmels.

Geplaatst:

Nee, hier dit jaar geen blauwe tomaten, geen zwarte ook trouwens. Jet heeft ze dit jaar wel.

Geplaatst:
Hier hebben de blauwe bessen struiken nog bloei, alleen zie ik geen hommels meer vliegen.

wel apart trouwens.

Hommels zie ik hier nu ook niet meer, maar nog wel wat bijen. Zowel honingbijen als sachembijen. Maar niet als het regent, al zag ik net nog een verregende sachembij (eentje maar).

Oh en sommige planten worden door andere dieren bevrucht dan bijen en/of hommels. Ik weet alleen niet of dat voor blauwe bessen geldt. Van de zomer zag ik bijvoorbeeld een soort bloemenvlieg. Die zie ik nu niet meer, maar er kunnen nog andere beestjes zijn. Dus hopelijk worden jouw blauwe bessen nog bevrucht (rijpen ze dan nog?)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...