Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hier liggen er nu veel tamme kastanjes op de grond die "loos" zijn

Maar het zal nog maar een paar dagen duren want ik zag aan de boom ook al heel veel

tamme-kastanje53191443605998.jpg

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Alvast een tip voor het pellen (het bittere velletje is bij mij altijd een heel gepiel)

deze kwam ik tegen en ga ik zeker uitproberen

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

De eerste tamme kastanjes zijn hier gevallen

helaas wel platgereden door auto's

gr Adriaan

Geplaatst:

Hoi Willy

Tamme kastanjes aan struiken??

zijn dit bomen die bewust laag zijn gehouden?

gr Adriaan

Geplaatst:

Nu zijn er volop tamme kastanjes te vinden

maar heb ik nog steeds geen antwoord van Willy over de struiken

gr Adriaan

Geplaatst:

Hierbij wat foto's van mijn Tammekastanje struikjes van 125cm in juli dit jaar. prima tot 3/4m te houden. Door snoei neem dan wel een geënte variant.

image83961444766991.jpegimage85501444766988.jpeg

Geplaatst:

Hier begint het al weer minder te worden...

helaas, maar we hebben er wel van genoten

gr Adriaan

Geplaatst:

Ja Wim ik heb 3 kleine boompjes van 125 cm van verschillende rassen.

Het voordeel van veen/zand grond dingen hingen echt vol maar het jaar nadat ze geënt waren ze 40 cm en geen vrucht maar vorig en dit jaar volop

Het remt de groei mooi!

• 2 years later...
Geplaatst:

Ah fijn dat dit topic er is! Ik was al teleurgesteld in de opbrengst van de spot die ik vorig jaar (net na het seizoen) ontdekt had. Zijn de onrijpe kastanjes ook eetbaar? Of kun je ze narijpen (net als bananen en tomaten enzo)? Of zijn gewoon compleet useless?

Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug)

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Dat laatste ben ik ook benieuwd naar. Heb een heel aantal die al op de grond lagen maar wel erg wit zijn nog

154020099085824261540201048.jpg

Heb er eentje rauw geproefd, was prima te eten. Maar ben benieuwd wat anderen van zulke kastanjes vinden

Geplaatst:
Nu zijn er volop tamme kastanjes te vinden

maar heb ik nog steeds geen antwoord van Willy over de struiken

gr Adriaan

Vroeger werd tamme kastanje ook voor kaphout gebruikt dus zodanig krijg je struiken.

Geplaatst:

@ bart646, welk soort tamme kastanje heb jij? En wordt die bestoven door een andere? Hier een grote stuik Lyon van 4 jaar oud en bijna 4 meter hoog maar geeft 95 % loze vruchten. Om moedeloos van te worden. Het is dat die dit jaar een handje vol goede kastanjes gaf daardoor mag hij nog een jaar blijven staan .

Geplaatst:

Ja Bart, ben ik ook wel in geinteresseerd, welke rassen. Als ze op drie--vier meter productief te krijgen zijn, is het ook voor mijn moestuin interessant. Gisteren, een pondje, of iets meer geraapt, hier op Rhoon. Zo wonderlijk, de meeste hebben een redelijke grootte, een enkel exemplaar had er drie voldoende groot.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...