jochenb Geplaatst: 30 september 2015 Geplaatst: 30 september 2015 Hallo, Ideaal op moestuinforum om even te vragen wanneer de kastanjesongeveer te rapen vallen.Het zal bijna de moment zijn vermoedelijk? Superlekker Quote
windindewilgen Geplaatst: 30 september 2015 Geplaatst: 30 september 2015 tamme kastanjes rijpen laat.ze vallen vanzelf, de eerste zijn vaak loos. bij het kasteel waar ik vroeger werkte begon het rapen van de goede kastanjes half/eind oktober. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
paddestoelengek Geplaatst: 30 september 2015 Geplaatst: 30 september 2015 Hier liggen er nu veel tamme kastanjes op de grond die "loos" zijnMaar het zal nog maar een paar dagen duren want ik zag aan de boom ook al heel veel gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
paddestoelengek Geplaatst: 30 september 2015 Geplaatst: 30 september 2015 Alvast een tip voor het pellen (het bittere velletje is bij mij altijd een heel gepiel) deze kwam ik tegen en ga ik zeker uitproberen gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Flup Geplaatst: 30 september 2015 Geplaatst: 30 september 2015 De gevallen kastanjes zijn hier nog klein en niet helemaal rijp. Nog een paar weken wachten is beter. Quote
jootje Geplaatst: 30 september 2015 Geplaatst: 30 september 2015 Kastanjes rapen deden wij altijd rond de verjaardag van mijn paps. Zo heb ik het altijd inthouden. 29 oktober! Quote
paddestoelengek Geplaatst: 6 oktober 2015 Geplaatst: 6 oktober 2015 De eerste tamme kastanjes zijn hier gevallen helaas wel platgereden door auto's gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
aalterse-willy Geplaatst: 6 oktober 2015 Geplaatst: 6 oktober 2015 Hier vallen ze al van de bomen, nog niet van de struiken. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
paddestoelengek Geplaatst: 6 oktober 2015 Geplaatst: 6 oktober 2015 Hoi Willy Tamme kastanjes aan struiken??zijn dit bomen die bewust laag zijn gehouden? gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
paddestoelengek Geplaatst: 13 oktober 2015 Geplaatst: 13 oktober 2015 Nu zijn er volop tamme kastanjes te vinden maar heb ik nog steeds geen antwoord van Willy over de struiken gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Flup Geplaatst: 13 oktober 2015 Geplaatst: 13 oktober 2015 Nu is het de ideale kastanjeraaptijd. Er is veel gevallen en de kastanjes zien er goed uit. Quote
bart646 Geplaatst: 13 oktober 2015 Geplaatst: 13 oktober 2015 Hierbij wat foto's van mijn Tammekastanje struikjes van 125cm in juli dit jaar. prima tot 3/4m te houden. Door snoei neem dan wel een geënte variant. Quote
windindewilgen Geplaatst: 19 oktober 2015 Geplaatst: 19 oktober 2015 dat ziet er prima uit. bij mijn bomen na 24 jaar nog steeds niets. ze zijn in de 24 jaar ook pas 2 meter gegroeid. kwestie van verkeerde boom op verkeerde ondergrond. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
paddestoelengek Geplaatst: 19 oktober 2015 Geplaatst: 19 oktober 2015 Hier begint het al weer minder te worden... helaas, maar we hebben er wel van genoten gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
bart646 Geplaatst: 20 oktober 2015 Geplaatst: 20 oktober 2015 Ja Wim ik heb 3 kleine boompjes van 125 cm van verschillende rassen. Het voordeel van veen/zand grond dingen hingen echt vol maar het jaar nadat ze geënt waren ze 40 cm en geen vrucht maar vorig en dit jaar volop Het remt de groei mooi! Quote
CherryCharlie Geplaatst: 24 september 2018 Geplaatst: 24 september 2018 Ah fijn dat dit topic er is! Ik was al teleurgesteld in de opbrengst van de spot die ik vorig jaar (net na het seizoen) ontdekt had. Zijn de onrijpe kastanjes ook eetbaar? Of kun je ze narijpen (net als bananen en tomaten enzo)? Of zijn gewoon compleet useless? Quote Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug)
Fruittuin17 Geplaatst: 22 oktober 2018 Geplaatst: 22 oktober 2018 Dat laatste ben ik ook benieuwd naar. Heb een heel aantal die al op de grond lagen maar wel erg wit zijn nogHeb er eentje rauw geproefd, was prima te eten. Maar ben benieuwd wat anderen van zulke kastanjes vinden Quote
Waaslander Geplaatst: 23 oktober 2018 Geplaatst: 23 oktober 2018 Nu zijn er volop tamme kastanjes te vinden maar heb ik nog steeds geen antwoord van Willy over de struiken gr Adriaan Vroeger werd tamme kastanje ook voor kaphout gebruikt dus zodanig krijg je struiken. Quote
sluipwesp Geplaatst: 24 oktober 2018 Geplaatst: 24 oktober 2018 @ bart646, welk soort tamme kastanje heb jij? En wordt die bestoven door een andere? Hier een grote stuik Lyon van 4 jaar oud en bijna 4 meter hoog maar geeft 95 % loze vruchten. Om moedeloos van te worden. Het is dat die dit jaar een handje vol goede kastanjes gaf daardoor mag hij nog een jaar blijven staan . Quote
mastert Geplaatst: 24 oktober 2018 Geplaatst: 24 oktober 2018 Ja Bart, ben ik ook wel in geinteresseerd, welke rassen. Als ze op drie--vier meter productief te krijgen zijn, is het ook voor mijn moestuin interessant. Gisteren, een pondje, of iets meer geraapt, hier op Rhoon. Zo wonderlijk, de meeste hebben een redelijke grootte, een enkel exemplaar had er drie voldoende groot. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.