Ga naar inhoud

Bladluis verwijderen met water en zeep

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb nog altijd last van bladluis en na het een tijdje onder controle te hebben gehad (met een lieveheersbeestje) lijkt het nu weer erger te worden. Ik ben dan ook van plan om met een mengsel van water en groene zeep (en ik las ergens dat chilipoeder erbij ook helpt?) te gaan spuiten.

Is het dan de bedoeling dat de hele plant grondig wordt ingespoten (inclusief pepers)? Of kun je er gewoon wat opspuiten en heeft dat vanzelf zijn effect? Mijn vraag is eigenlijk moet echt elk plekje op de plant worden bespoten?

Geplaatst:

Alle plekken waar de bladluis zit moeten goed besproeid worden. Zelf gebruik ik een mengsel van water en afwasmiddel en dat werkt prima. Wel een paar keer herhalen, maar je merkt gelukkig snel verschil.

Geplaatst:

Ik gebruik dit altijd bij de tuinbonenkweek, want daar heb ik standaard last van bladluis. Na ongeveer 3 behandelingen zijn de luizen helemaal weg. En blijven ook weg. Bij wortels heb ik ook last van bladluis, maar dat is minder erg (tot nu toe dan) dus daar doe ik niks aan. De mieren die de luizen beschermen hebben een hogere prioriteit.

Geplaatst:

De reden dat je bladluis hebt is dat de plant zwak is. Een sterke plant wordt niet of nauwelijks aangetast. Vaak komt die zwakte doordat de plant ergens staat waar de omstandigheden niet ideaal voor hem zijn. Daar is niet altijd iets aan te doen. Wat wel helpt om de plant sterker te maken is gieten met brandnetelgier! Dat maak je door in een emmer water flink wat brandnetels te doen. Dat laat je een aantal dagen staan. Af en toe omroeren. Na 3 tot 4 dagen kun je de plant begieten met dit aftreksel. Je kunt het ook 2 weken laten staan en dan het brouwsel zeven en de plant daarmee bespuiten. Dat laatste werkt het beste maar dat heeft één nadeel, het aftreksel stinkt vreselijk

Ik kweek regenwormen in mijn compostbak

Geplaatst:

Wat er precies gebeurt weet ik niet (Zou je met Google kunnen opzoeken) Maar het maakt niet alleen peperplanten sterker. Elke plant die verzwakt is door luizen en andere omstandigheden is bij brandnetelgier gebaat!

Geplaatst:

Nee, dan is die gier niet handig. Maar het is nu nog prachtig weer. Je zou ze (tijdelijk) buiten kunnen zetten en dan behandelen.

Geplaatst:

Dan zouden ze op het balkon staan (ik woon in een flat) en ik ben bang dat de medebewoners het daar niet mee eens zijn

Ik ga iig eerst eens proberen met die zeep/chilipoeder/water oplossing. Ik heb al 1x gesproeid maar dat lijkt nog geen effect te hebben gehad (of althans weinig). Ik vermoed dat ik te weinig heb bespoten. Dus vandaag (vorige keer was 3 dagen geleden) ga ik wat meer spuiten. Zou je al meteen effect moeten ondervinden? En gaan die luizen dood van dit spul of gaan ze gewoon weg omdat ze het niet leuk vinden?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...