meeuw Geplaatst: 14 september 2015 Geplaatst: 14 september 2015 Ik heb een oranje pompoen doorgesneden om een soep te maken. Nu zie ik een vaalgroene kleur bij de pitten en verspreid in het vruchtvlees ook groene vlekken. Ook bij de steel is de pompoen nog groen. Is deze pompoen nog niet rijp of is het een ziekte? Volgens mij is het een baby pompoen soort; een pompoen die oranje is van buiten en ook met oranje vruchtvlees met grote pitten. Aardappels met groene vlekken zijn giftig dus nu vraag ik mij af. Is deze pompoen nog niet rijp of is het een ziekte? Quote
Flup Geplaatst: 14 september 2015 Geplaatst: 14 september 2015 Zonder foto is het lastig oordelen. Overigens is een pompoen pas rijp als de steel verkurkt is. Eerder kun je de pompoen ook wel oogsten, maar dan smaakt hij minder goed. Groene plekken in het vruchtvlees kan, meestal vlak onder de schil voorkomen. Ik snij die weg.Waar heb je de pompoen vandaan? Zelf gekweekt uit gekocht pompoenzaad of gekregen? Quote
meeuw Geplaatst: 14 september 2015 Auteur Geplaatst: 14 september 2015 Ik heb de pompoen van mijn ouders gekregen. Die hebben een moestuin en kopen altijd zaden. Foto heb ik helaas niet. Volgens mij is de steel wel voldoende verkurt maar ik ben geen kenner.... De vlekken zijn 2 tot 3 mm doorsnede en zitten niet alleen in de buurt van de schil. Ook verder naar het midden van de pompoen. Quote
Flup Geplaatst: 14 september 2015 Geplaatst: 14 september 2015 Nogmaals, een foto van de pompoen zou helpen. En dan ook een waarop de vlekken zijn te zien. Er zijn vele rassen die gele pompoenen geven. Gisteren bijvoorbeeld heb ik een Gele Centenaar pompoen gegeten (soep van gemaakt) en die had bij de schil ook één groene plek. Ruim weggesneden en verder in de soep verwerkt. Oja, geen aanrader dit ras, want smakeloos en waterig. Wist ik van te voren, maar ja, dat probeer ik liever zelf ook uit. Quote
Richard74 Geplaatst: 14 september 2015 Geplaatst: 14 september 2015 Ik heb volgens mij hetzelfde...en aangezien het voor het eerst is dat wij pompoenen verbouwen zijn we er ook onbekend mee. Alleen heb ik wel een foto Quote
RobO Geplaatst: 15 september 2015 Geplaatst: 15 september 2015 mi te weinig rijp; de smaak zal ook minder zijn, iig niet zoet denk ik Quote
Richard74 Geplaatst: 16 september 2015 Geplaatst: 16 september 2015 Die groene vlekken betekent te weinig rijp? Is het wel gewoon te eten denk je? Hoe kan je dat voorkomen? Later oogsten? Of langer thuis in de vensterbank laten liggen? Quote
RobO Geplaatst: 16 september 2015 Geplaatst: 16 september 2015 ik denk dat die stukken en misschien de rest ook niet zo lekker zijnnarijpen kan wel achter glas in de zonprobeer t eens en eet ze voordat er rotte/schimmelplekken verschijnen er zijn pompoenen die door narijpen steeds lekkerder worden; wij hadden blue ballet bijna 3/4 jaar in de vensterbak en die waren superzoet Quote
bio-fee Geplaatst: 4 oktober 2016 Geplaatst: 4 oktober 2016 Ik heb dit jaar ook pompoenen met groene vlekken net onder de schil.De vorige die dit had, was goed eetbaar. Die van de foto ligt nu in de pan dus daar kan ik nog niks over zeggen. Dit jaar heb ze ietsje eerder moeten oogsten; de steeltjes waren net wat minder verkurkt dan anders, maar de planten waren bijna helemaal afgestorven dus ik moest wel. Dus ik denk inderdaad dat ze toch nog net niet helemaal rijp waren...? Van de buitenkant zag-ie er verder wel goed uit, mooi diep oranje. Quote
speets Geplaatst: 4 oktober 2016 Geplaatst: 4 oktober 2016 Lijkt mij schimmel. Zou ik niet eten Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
bio-fee Geplaatst: 4 oktober 2016 Geplaatst: 4 oktober 2016 Schimmel? Dus toch geen groene plekken van het nog niet goed rijp zijn...?Oh jee.Dat klinkt idd niet zo lekker... Ik heb de groene plekken eruit gesneden, en de rest tot soep verwerkt... Quote
speets Geplaatst: 5 oktober 2016 Geplaatst: 5 oktober 2016 Als ik de enige ben die denkt dat het schimmel is, zal RobO wel gelijk hebben.Het was mijn eerste (en trouwens ook laatste) indruk, maar misschien de verkeerde Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
bio-fee Geplaatst: 5 oktober 2016 Geplaatst: 5 oktober 2016 Nou ja ik weet het niet, RobO dacht dat de smaak dan ook wel minder goed zou zijn (vanwege onrijpheid), maar hij smaakte prima...! Quote
veldkers Geplaatst: 24 augustus 2017 Geplaatst: 24 augustus 2017 Deze pompoen brak per ongeluk af toen ik deze op een steen wilde leggen. Daardoor eerder geoogst (3e wk augustus) dan gepland (houtachtig steeltje). Zouden jullie deze pompoen eten? Ik twijfel... want er liggen nog een paar 'grote jongens' in de tuin. Maar ja, misschien hebben ze wel hetzelfde. Bovendien heb ik dit zaad niet - zoals gewoonlijk- gekocht maar gekregen. Zeer waarschijnlijk uit 'eigen oogst' van de gever. Overigens is het vruchtvlees in werkelijkheid iets minder gelig dan op de foto maar het is ook niet mooi diep-oranje van kleur. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.