Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Moet je dan ook onder het blad spuiten?

Durf ik niet met zekerheid te zeggen, ik zou zeggen van wel maar het staat niet op de verpakking.

Bedankt Jorg, ga ik dat doen.

Geplaatst:

Ik heb overigens even gekeken bij mijn aardappelen en er eentje uitgevist. 6 weliswaar wat kleine aardappelen, maar toch wel de moeite, weet ik gelijk hoe het erbij staat.

Geplaatst:

Een kwart van de uien die ik eruit getrokken heb liggen in de groene bak thuis,helemaal vol met maden de goede uien maar even te drogen gelegd ondanks dat het loof nog mooi groen is. ff afwachten .

Ik twijfel nog of ik de naastgelegen sjalotten ook maar zal oogsten, deze zijn nog niet volgroeid.

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Geplaatst:

Nee, ik heb de grootste kluwen sjallotten al geoogst, ongeveer 3 en die zagen er goed uit. Ik ga morgen het restant van het bed oogsten en dan maar afwachten. Het andere bed laat ik nog even voor wat het is. Misschien hier en daar een steekproef !

Ik heb de uien afgewisseld met wortelen maar dit heeft niet mogen baten. Wel heb ik ongeveer een 1 m2 ui en 1m2 wortel geplant. Volgend jaar maar met rijtjes werken.

Ook heb ik afgelopen jaar koemest gebruikt, dit kan ook de vlieg aan trekken had ik begrepen. Volgend jaar alleen maar compost !

Ik heb weinig zin om mijn hele moestuin af te dekken met gaas, Ik moet de aardbeien al afdekken en mijn kolen. Nu ook mijn uien en wortelen dan blijf ik bezig.

Geplaatst:
Tot nu toe heb ik nog niks in de uien, maar dat kan per week verschillen. Geen mest gebruikt. Plus die kamille...

Hier heb ik iets gemist denk ik, wat is dat met kamille?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Net mijn eerste ANAIS aardappelen gerooid, 1 rijtje ongeveer 12 planten, totaal ongeveer 10 kg.

Geplant op 21 maart

Diverse formaten, met een aantal toppers lekkere smulfrieten !

Anais is een vastkokende zeer vroege aardappel. Verder heb ik nog Dore en Texla

m81v1s55451372003318.jpg

Geplaatst:
Tot nu toe heb ik nog niks in de uien, maar dat kan per week verschillen. Geen mest gebruikt. Plus die kamille...

Hier heb ik iets gemist denk ik, wat is dat met kamille?

Het preciese en het fijne snap ik niet helemaal, maar ik heb in mijn uienveld behoorlijk wat kamille geplant... en al mijn buren (behalve de buurman met gif) hebben hun uien moeten trekken, vanwege de uienvlieg. Behoorlijk sjachie zijn ze hier. Maar mijn veldje staat er blakend bij, en ik blijf wel degelijk heel alert op tekenen van uienvlieg.

Bij de kolen staat ook veel kamille. Die heb ik verder ook niet meer beschermd met koolkragen enzo. Terwijl er in mijn tuin JUIST op alle plekken wormen/maden in de koolfamilie zat. Ik had zo'n fatalistisch idee: het heeft toch geen zin meer... de kolen gaan vast kapot, daar steek ik geen energie meer in... Wel 1x rabarbergier langs de stelen gegoten.

De kamille van de kolen was trouwens het onkruidafval van mijn vrijwilligerstuin... gewoon meegenomen ipv op de composthoop te gooien... De kolen staan er blakend bij.

Maar ik weet niet precies op welke wijze de kamille haar invloed doet gelden: geur? Via de wortels?? Maar wel erg frappant...

Geplaatst:

Tja, je weet het nooit, maar als het werkt..prima!! Ik ga het gewoon ook proberen volgend jaar, ik had ook enkele sjalotten met maden...bah vies.

Zelf zaai ik de wortelen met een handje gemalen koriander en wat levend korianderzaad erdoor...

Geplaatst:

Als ik een flinke rij wortelen ga zaaien, dan maal ik in de koffiemolen een klein handje korianderzaad ( dat oogst ik zelf dus heb ik genoeg), en dan doe ik er ook nog een laten we zeggen 20 levende zaden bij. Dat alles goed mengen met het wortelzaad en eventueel nog zand om het zaaien gemakkelijk te maken. De koriander groeit gewoon tussen de wortelen mee. Geen wortelvlieg gezien hier.Ook hiervan weet ik het fijne niet, ik heb het van mijn buurvrouw geleerd, die weer van haar (ondertussen beroemde) schoonmoeder. Alhoewel de geur van de koriander wel sterk is en ik bij het oogsten van enkele wortelen altijd wat aan de koriander frut, zodat ik denk dat de vliegjes denken dat ze in een korianderveldje zitten..

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

In mijn geval hebben we genoten van de aardappels, en dat doen we nog steeds! Vooral als ze nog lekker jong zijn. Ik heb ze eruit gehaald toen het loof al even was gestreken.

De uien zijn meegevallen. Na de eerste maden dacht ik dat ik alles weg kon gooien. Ik had besloten om ze nog te laten staan, omdat ik niet goed wist welke aangetast waren en welke niet. Achteraf ben ik ook blij dat ik dat heb gedaan, want ik heb nog een hoop goede uien geoogst. Opvallend was dat met name de rode uien aangetast waren. Ook hier ben ik de uien geoogst na het strijken van het loof, ze samengebonden en buien opgehangen. Ziet er leuk uit en ik moet ook letterlijk elke keer een traantje of 2 wegpinken als ik er eentje gebruik bij het koken.

Voor volgend jaar ben ik van plan om meer aardappels te poten. Zeker 2x zo veel. De uien komen waarschijnlijk ook terug.

Geplaatst:

nu winterplantuitjes gezet, ik hoop zo een maandje eerder te kunnen oogsten ivm vlieg/maden

• 9 maanden later ...
Geplaatst:

ik heb het topic even doorgespit, wij hebben de aardappelen nu in de bloei staan. Ik kan ze dus gewoon gebruiken ook al bloeien ze wel of (nog) niet als ik het goed begrijp maakt dat eigenlijk niets uit en oogst men aardappelen pas na de bloei omdat ze dan groter zijn? Ik wilde deze week dan misschien wel eigen aardappelen eten als ik ze nu dus kan oogsten.

Geplaatst:

Mijn eerste jaar aardappelen gepoot. Mijn vroege ben ik nu begonnen met rooien. Op het werk (kloosterboer) valt de oogst enorm tegen soms maar 500gr per plant. Thuis zelf heb ik mooie grote en min. 1kg per plant. Ter zijn veel planten die klein gebleven zijn op het werk na het ophogen niet meer veel gegroeid en nu helemaal geel. Maar de aardappelen zijn van goede kwaliteit maar niet zo groot. Mss de weinig voeding in de grond ? Alhoewel dat de grootste oorzaak volgens mijn was dat het onkruid hoger stond dan de aardappelen. Zal niet veel goed gedaan hebben. Mijn volgende velden heb ik dat probleem kunnen voorkomen.

Mijn bewaaraardappelen staan nu mooi in bloei en heb ik voor de zekerheid al 2 keer gesproeid tegen de plaag vermits het gaat over 500m² wil ik die niet kwijt spelen. Maar wat moet je nu precies doen om ze tot een goede bewaar aardappel te krijgen. Het loof dood spuiten en dan alles nog in de grond laten zitten ? Of na de bloei alles laten zitten en na een paar maanden uit halen ? Wat is de beste manier ?

Ist vandage ni tis vo morge

Geplaatst:

Loof dood spuiten heeft naar mijn mening alleen zin als er aantastingen zijn zoals phytophtora ,waardoor je voorkomt dat de ziekte over gaat naar de knol , of als je het volume van het loofafval bij afgerijpte aardappels in korte tijd tot minimaal wil reduceren. Mijn opa die boer was spoot bijvoorbeeld standaard altijd zijn aardappelen dood of ze nu gezond waren of niet. Als de planten gezond blijven lijkt me een natuurlijk afrijpen en afsterven van de plant toch wel het beste voor zowel opbrengst als bewaarbaarheid. Ik ben geen voorstander van doodspuiten maar ik heb dan ook niet zoals jij 500m² aardappels staan . Zelf verwijder ik indien nodig bij een dreigende aantasting liever handmatig het loof wat eenzelfde resultaat geeft.

Gezonde knollen zijn onder de grond zeer lang bewaarbaar . Onder de grond zelfs beter bewaarbaar dan boven de grond is mijn ervaring (moet je wel geen last hebben van woelratten) . Bijkomend voordeel is je geen kiemremmingsmiddel nodig hebt. Ik Laat mijn late aardappels gewoon in de grond zitten en rooi ze naar behoefte tot zelfs in het voorjaar toe. Zoiets kan natuurlijk alleen maar kleinschalig want je moet tijdens de winter er wel voor zorgen dat de knollen onder de grond niet kunnen bevriezen door ze bovengronds af te dekken met bijvoorbeeld een dik pak bladeren .

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Maar hoe kan je nu het verschil zien tussen loof die natuurlijk afsterft of de plaag in uw veld.

Ist vandage ni tis vo morge

• 4 weeks later...
Geplaatst:

wegens de aardappelziekte heb ik vandaag mijn aardappelen gerooid .aan de goede aardappelen merk ik dat bij sommigen de schil nog zo dun is en vlug beschadigd .wordt die schil nog dikker tijdens het bewaren of op wat moet ik letten om verdere beschadiging te voorkomen .

Geplaatst:
.... bij sommigen de schil nog zo dun is en vlug beschadigd. ....
Volgens mij werkt het ongeveer als volgt:

Als je eerst het loof dood maakt (spuiten, branden, maaien) en daarna de aardappels nog een tijdje in de grond laat zitten, dan ontwikkelen de knollen een dikkere schil en zijn daardoor beter te bewaren.

Als je de knollen direct met de plant oogst, dan hebben de knollen nog een dun schilletje. Dan bewaren de knollen minder goed, maar zijn ze juist erg lekker om direct, met schil, te eten.

In mijn herinnering wordt de schil in de loop van de winter inderdaad dikker, ook rimpeliger en stugger. Het helpt als je de aardappelen niet laat butsen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...