akroma Geplaatst: 9 september 2015 Geplaatst: 9 september 2015 Hoi, Ik heb een dag of 7 tot 10 geleden een aantal kruiden gezaaid in potjes in mijn vensterbank. Nou vroeg ik mij af hoe lang deze zaadjes normaal nodig hebben om te ontkiemen en boven de grond te verschijnen? Maarten Quote
Jorieke123 Geplaatst: 9 september 2015 Geplaatst: 9 september 2015 Dat ligt helemaal aan welke kruiden het zijn. Rozemarijn is bijvoorbeeld erg traag, basilicum erg snel. Ook ligt het natuurlijk aan de warmte, vochtigheid, en meer van die zaken. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Salamandertje Geplaatst: 9 september 2015 Geplaatst: 9 september 2015 Tijm is ook heel traag en groeit ook langzaam verder. Basilicum kan zelfs binnen een paar dagen al boven de grond komen, met de juiste omstandigheden. Quote Bzzzz...
akroma Geplaatst: 9 september 2015 Auteur Geplaatst: 9 september 2015 Ik heb Bieslook, Basilicum en Peterselie. Quote
RobO Geplaatst: 9 september 2015 Geplaatst: 9 september 2015 (aangepast) linkje maar als je de optimale kiemtemperatuur etc. aanhoudt gaat het vaak sneller: voor de perfectionisten onder ons 9 september 2015 aangepast door Gast Quote
weknow Geplaatst: 9 september 2015 Geplaatst: 9 september 2015 Bieslook en basilicum kun je met deze temperatuur na een week of zo gaan verwachten als kiemplantjes. Voor peterselie mag je toch op 3 weken of iets meer rekenen. Die wordt ook niet zo graag verspeend. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
akroma Geplaatst: 9 september 2015 Auteur Geplaatst: 9 september 2015 linkje maar als je de optimale kiemtemperatuur etc. aanhoudt gaat het vaak sneller: voor de perfectionisten onder ons De getallen duiden op dagen neem ik aan? Dat zou betekenen dat het minimaal 2 weken duurt, oftewel nog niets aan de hand . Overigens staan mijn bieslook en peterselie niet in het donker Quote
weknow Geplaatst: 9 september 2015 Geplaatst: 9 september 2015 Een donkerkiemer wil zeggen dat je de zaadjes met een beetje grond toedekt.....het zaaipotje mag in het licht.Het zaad van een lichtkiemer dek je niet of nauwelijks af met grond. Die waarden in de tabel van het linkje komen niet helemaal overeen met mijn ervaring, zijn wat voorzichtig. Ze zullen meestal sneller kiemen, zeker nu in de zomer als het binnen toch rond de 22 graden is en je ze licht vochtig houdt. Alleen peterselie vraagt echt wat geduld. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
akroma Geplaatst: 9 september 2015 Auteur Geplaatst: 9 september 2015 Hm op de aanwijzingen bij de zaadjes stond bij allemaal afdekken met een dun laagje aarde. Quote
Nino Geplaatst: 8 oktober 2015 Geplaatst: 8 oktober 2015 De meeste kruiden kiemen binnen 10-20 dagen. Voor peterselie, rozemarijn en munt heb je geduld nodig en duurt het kiemen ongeveer 25 dagen. Bieslook, koriander en citroenmelisse kiemen sneller en doen er ongeveer 10-15 dagen over. Quote Alles over het kweken van je eigen biologische kruiden en kiemgroenten in een pot of in de tuin.
Ejdb Geplaatst: 17 mei 2020 Geplaatst: 17 mei 2020 Ik heb oregano gezaaid en ze zijn prima ontkiemd. Nu ben ik ondertussen 3 weken verder na het ontkiemen maar zegroeien bijna niet. Ze zijn wel mooi groen maar ze worden niet groter. Ze staan in een pot. Moet ik daar plastic overheen houden? Quote
TomP Geplaatst: 17 mei 2020 Geplaatst: 17 mei 2020 Eens gekiemd plastiek weghalen anders blijft alles te vochtig. Lekker warm in volle zon en niet te vochtig, eerder droog opkweken. Afhankelijk van de soort redelijk winterhard dus zorg voor een goede voorbereiding van de staanplaats als je ze wilt overhouden. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.