Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

vorig jaar heb ik een doornloze braam geplant.

Nu ontwikkelen voor het eerst nieuwe scheuten. Ik heb 1 grote nieuwe tak en voor de rest een aantal kleine takken en uitlopers rond de wortels.

Die grote uitloper is mooi doornloos. Echter aan al dat kleine spul wat nu de kop op steekt zitten wel stekels, dat wordt volgend jaar vervelend plukken!

Hoe kan dit nou? Er staat geen andere braam in de buurt of zo.

Geplaatst:

Ping... bii deze is dan bij mij ook een vraagstuk opgelost. Dacht al (een paar jaar) dat er een wilde braam verstopt zat tussen de doornloze...

Geplaatst:

Hier hebben de bramen soms ook ineens stekels, knip ze eigenlijk altijd gelijk weg.

Overigens wel eens een hele lange stekel-tak gehad en deze gaf wel gewoon braam en niet een andere smaak dan de stekelloze takken.

Geplaatst:

Misschien niet het goede topic, maar ach, het gaat over bramen. Weet iemand of er rassen doornloze bramen bestaan die net zulke lekkere vruchten opleveren als de echte wilde braam?

Ik heb in het verleden doornloze soorten gehad en ze na een paar jaar weer uitgespit, want ze waren of te flauw van smaak, of bleven te zuur, of een niet thuis te brengen bijsmaakje, kortom, geen succes.

Geplaatst:

In ieder geval vind ik de kruisingsoort tayberry erg lekker als bes om zo te eten. Maar ja, is een kruising met framboos en heeft soms wel stekeltjes (er bestaan stekelloze).

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Hoi Roelie,

Smaken verschillen, dus dit valt natuurlijk nooit helemaal te beantwoorden, maar veel fruittelers gaan de afgelopen jaren ook over op doornloze rassen. Als je een braam in de winkel koopt, is het dus waarschijnlijk één van een doornloze plant. Rassen als Chester Thornless en Triple Crown zijn naar mijn mening príma bramen.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...